در آستانه چهلمین روز واقعه ناگوار حج امسال ، بیانیه کمپین فاجعه منا با بیش از دو ونیم میلیون امضا بصورت رسمی به گری لوییز نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تحویل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بیانیه را فاطمه عظیمی از خانواده های جانباختگان ، رضاکیانیان به نمایندگی از جامعه هنری و محمدرضا تقی پور و حسنی سعدی  از سوی جامعه ایثارگران و موزه صلح تهران تحویل دادند.  

دفتر سازمان ملل متحد در تهران درباره این اتفاق در بیانیه ای نوشته است: در تاریخ 2 مهرماه 1394 تعدادی از حجاح در مکه به دلیل ازدحام بیش از حد جان خود را از دست دادند. تعداد قطعی کشته شدگان هنوز مشخص نیست.
به دنبال این اتفاق، ایرانیانی که در داخل و خارج از این کشور زندگی می کنند کارزاری را راه اندازی کرده و نگرانی خود را نسبت به این موضوع ابراز کرده اند. این کارزار تا به امروز بیش از 2 میلیون و 500 هزار امضا جمع کرده است که در تاریخ 10 آبان ماه 1394 این کارزار به آقای گری لوییس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد، تحویل داده شد.

در متن این کارزار آمده : «ما ایرانیان بدین وسیله همدردی و پشتیبانی خود را از همه بازماندگان اندوهگین فاجعه سرزمین منا در مناسک آیینی حج امسال اعلام کرده و از شما درخواست داریم تا با دخالت مستقیم و مسئولانه خود تمامی ابعاد این فاجعه را شفاف سازی نمایید. با امید جلوگیری از تکرار چنین فجایع در آینده برای همه بشریت.»

 تقی پور، مدیر موزه صلح تهران، در سخنان خود در این باره گفت: «هزاران نفر از ایرانیان جان خود را در این حادثه از دست دادند. به نظر من وظیفه تمام ما این بود که نگرانی خود را در راهی صلح آمیز به گوش جهانیان برسانیم. امروز ما اینجا هستیم تا کارزار فاجعه سرزمین منا را به دبیرکل سازمان ملل متحد برسانیم.»

 در این مراسمنماینده سازمان ملل هم اظهار داشت: «مایلم بگویم این کارزار توانایی انجام کارهای خوب در چند مرحله را دارد. در مرحله ی اول افرادی با طرز فکرهای مختلف برای هدفی مشترک، کنار هم آمدند. و همچنین این کارزار حرکات مدنی را ترویج می کند که به واسطه آن صدای مردم نیز شنیده می شود.»

او افزود: «باعث خوشحالی و افتخار من است که شما سازمان ملل متحد را برای این موضوع انتخاب کردید تا از آن به عنوان عنصری برای کاهش فشار از روی مردم ایران در راهی صلح آمیز استفاده کنید. این زمان، دوره ای بسیار احساسی برای مردم ایران است. موزه صلح تهران در این مورد با هماهنگی این کمپین از تنش هایی که این روزها باعث نگرانی است، کم کرده است.»

وی در پایان گفت: «به نمایندگی از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد این کارزار را تحویل گرفته و به ایشان تقدیم می کنم.»

پس ازاتمام جلسه دوستان ارائه کننده بیانیه به سازمان ملل اظهار داشتند که با این روش ملت ایران بنوعی دیگر بلوغ سیاسی  و خویشتنداری خود را در این حادثه ناگوار به پیش چشم جهانیان به  نمایش گذاشت  و اکنون مرحله دوم و اصلی تری اغاز شده و ان  پیگیری سازمان ملل متحد است تا به وظیفه خود در پیگیری و افشاء حقایق ماجرا کمک کند

 لازم به ذکر است که متعاقبا بیانیه رسمی کمپین فاجعه منا هم برای اطلاع مردم از چگونگی آمار امضاها صادر خواهد شد .

 57244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسیم A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    6 2
    عالی...... موفق باشید.... همیشه سربلند و پاینده باشی ای ایران وطن من....