سخنگوی سازمان انرژی اتمی از تحویل دائمی نیروگاه اتمی بوشهر به اپراتور ایرانی تا پایان سال خبر داد و گفت: از دو سال پیش کار به اپراتور ایرانی سپرده شده است و روس ها در این مدت بر فعالیت متخصصان ایرانی نظارت داشته اند.

به گزارش خبرآنلاین،  پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی شنبه اعلام کرد: نیکلای اسپاسکی معاون روس اتم در رأس هیأت عالیرتبه فنی از جمله الکسی وراپونتوف رئیس سرویس نظارت هسته ای و فنی محیطی روسیه با سفر به تهران در روزهای 20 و 21 آبان با دکتر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و یهروز کمال وندی معاون امور بین الملل،حقوقی و مجلس و سخنگوی این سازمان دیدار و در خصوص همکاری های مشترک در چارچوب برنامه اقدام مشترک (برجام) گفتگو و تبادل نظر کردند.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر نتایج مثبت این دیدارها اظهار داشت: در مذاکرات با مقامات روسی آخرین وضعیت همکاری ها در زمینه اجرای برجام از جمله تبدیل دو آبشار از ماشین های موجود در سایت فردو به ماشین هایی با قابلیت تولید ایزوتوپ پایدار بحث و مذاکرات فنی صورت گرفت.
روسیه از مهمترین کشورهای تولیدکننده و تامین کننده ایزوتوپ های پایدار در دنیاست.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در بخش دیگری از این دیدارها در خصوص تامین مالی نیروگاه های جدید در بوشهر که قرارداد آنها در آبان ماه سال گذشته منعقد شده ،گفت و گوهایی صورت گرفته است.
کمالوندی گفت: بحث های فنی این دو نیروگاه به اتمام رسیده و برخی مباحث تجاری آن در حال نهایی شدن است.
وی ابراز امیدواری کرد: با یافتن راه حل های مرضی الطرفین ماه های آینده و پیش از پایان سال جاری کلنگ ساخت نیروگاه های جدید زده شود و طراحی و ساخت آنها آغاز شود.
معاون سازمان انرژی اتمی همچنین از تحویل دائمی نیروگاه اتمی بوشهر به اپراتور ایرانی تا پایان سال خبر داد. کمال وندی گفت: از دو سال پیش کار به اپراتور ایرانی سپرده شده است و روس ها در این مدت بر فعالیت متخصصان ایرانی نظارت داشته اند.
به گزارش ایرنا،شرکت دولتی روس اتم امروز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در مذاکرات مقامات روسی و ایرانی در تهران، مسائل مربوط به برجام که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تایید شد، مورد بررسی قرار گرفت.
روس اتم افزوده است: در مذاکرات انجام شده در باره برنامه تغییر کاربری سایت فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار، گفت وگوی کاملی انجام و پیشرفت حاصل شد.
در بیانیه این شرکت روسی آمده است: در این مذاکرات همچنین در مورد برنامه های مقدماتی تحویل نهایی واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر گفت و گوهایی صورت گرفت و مسائل مربوط به آغاز احداث واحدهای دوم و سوم این نیروگاه نیز بررسی و بر ادامه گفت وگوها توافق شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =