استاندار البرز به همراه مشاور عالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان، از اولین سلامتکده تخصصی طب سنتی و فرآورده های طبیعی و گیاهی در استان بازدید بعمل آورد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین البرز و به نقل از روابط عمومی استانداری البرز، عطار دارای یک مفهوم عام و یک مفهوم خاص است که در مفهوم عام، عطار به فردی گفته می‌شود که در مغازه خود پاره‌ای از مایحتاج عمومی چون قند، شکر، چای،ادویه‌جات و نظایر آن را می‌فروشد و در ضمن برخی از گیاهان دارویی را به معرض فروش می‌گذارد. در این حالت عطار فقط یک فروشنده است و فقط به درخواست مشتری پاسخ می‌دهد.در معنای خاص که بیشتر با کلمه «عطارباشی» یا «حکیم عطار» معرفی می‌شود، مقصود شخصی است که گیاهان دارویی را می‌شناسد و به کاربرد آن آشنایی دارد و علم ساختن و آمیختن داروها را به تجربه آموخته است و به فنون داروسازی آشنا است و به‌علاوه درباره بیماری‌های بومی و رایج در محل، شناخت کلی دارد.
این در حالی است که بسیاری از صاحبان این عطاری‌ها بدون علم شناخت داروهای گیاهی به سمت این شغل آمده‌اند و مغازه‌ای از محصولات متنوع داروهای گیاهی را بازکرده‌ و اقدام به فروش محصولات گیاهی و گیاهان دارویی می نمایند.بسیاری از این عطاری‌ها با داشتن اطلاعات سطحی اقدام به توصیه درمانی و تجویز مصرف داروهای گیاهی می کنند. در این راستا با صدور دستور ویژه استاندار البرز به دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر ساماندهی فعالیت های این بخش،طرح ضربتی آغاز شده و طی آن سلامتکده های تخصصی با شیوه ای جدیدتر به پا به عرصه ظهور گذاشته اند.
همین امر دستمایه بازدید استاندار البرز از اولین سلامتکده تخصصی طب سنتی و فرآورده های طبیعی و گیاهی ابن سینا در استان البرز بود تا از نزدیک روند فعالیت های این مرکز را که رصد نماید.
سیدحمیدطهائی در جریان بازدید از داروخانه و فرآورده های طبیعی و گیاهی سلامتکده تخصصی طب سنتی، با اشاره به اینکه طب سنتی از گذشته های دیرین توسط پدر طب ایران به ثبت رسیده است، بازگشت به علوم درمانی سنتی به جای تجویز داروهای صنعتی امروزی را راه علاج بسیاری از مشکلات درمانی برشمرد.
عطاریها تخصصی تر شوند
استاندار البرز با اشاره به ارتباط بین فعالیت سلامتکده های طب سنتی با عطاری ها گفت: باید زمینه ای فراهم شود تا عطاری ها فقط در چارچوب های مشخص شده پیشنهاد درمانی داشته باشند.
وی با تأکید بر ضرورت تخصصی شدن فرایند کار عطاری ها افزود: آموزش عطاری ها و افزایش سطح نظارت های دانشگاه علوم پزشکی تخلفات احتمالی این بخش را کاهش خواهد داد.
طهائی با اشاره به اینکه در هر حیطه کاری، مرام نامه و قسم نامه ای وجود دارد؛ گفت: عطاری ها نیز به جهت ارتباط مستقیمی که با سلامت مردم دارند، باید تابع مقررات و قیودی باشند که مانع از ورود تخلف در این بخش باشد.
استاندار البرز با تأکید بر جلوگیری از فعالیت عطاری های غیرمجاز تصریح کرد: عطاری ها نباید دارو تجویز کنند و مرز بین این دو بخش باید مشخص شود. دانشگاه علوم پزشکی استان البرز مأموریت اصلی را در ساماندهی فعالیت های عطاری ها استان دارد.
طهائی در ادامه از بخش های مختلف گیاهان دارویی سلامتکده طب سنتی استان بازدید بعمل آورد و از نزدیک آخرین دستاوردهای علمی - تحقیقاتی این سلامتکده را که تلفیقی از علوم سنتی و تجهیزات مدرن بشمار می رود، پایش کرد.

گفتنی است؛این مرکز اولین سلامتکده تخصصی طب سنتی و فرآورده های طبیعی و گیاهی بوعلی سینا در استان البرز می باشد که بزودی بیماران بین المللی را نیز پذیرش خواهد کرد. این مؤسسه دارای داروخانه و مرکز تخصصی عرضه فرآورده های طبیعی و گیاهی و مرکز رسمی عرضه داروهای گیاهی ، گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی در کشور است. در این مرکز اولین ارائه خدمات مشاوره دارویی زیر نظر متخصصان داروسازی طب سنتی و اولین مرکز ارائه فرآورده های طبیعی و گیاهی انجام می گیرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =