ایرنا نوشت: رهبران 21 کشور آسیایی و اقیانوس آرام عضو سازمان همکاری اقتصادی 'اپک' روز پنجشنبه بر افزایش همکاری های بین المللی برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، رهبران این کشورها در بیانیه ای پس از مذاکرات خود در مانیل پایتخت فیلیپین و درپی حملات تروریستی در پاریس، هر نوع اقدام، روش و شیوه تروریستی در جهان را به شدت محکوم کردند.
براساس این بیانیه که تارنمای 'فیل استار' آن را منتشر کرد، سران کشورهای عضو اپک پس از نشست دو روزه در مانیل با اشاره به حملات بیروت و بمب گذاری در هواپیمای روسیه در مصر، بر 'نیاز فوری برای افزایش همکاری و همبستگی بین المللی در مبارزه علیه تروریسم' تاکید کردند.
این برای نخستین بار است که رهبران نشست اقتصادی اپک بیانیه ای سیاسی منتشر می کنند که این امر می تواند ناشی از حملات تروریستی جمعه شب پاریس باشد که بیش از 120 کشته برجای گذاشت.
بلوک 21 عضوی اپک حدود 60 درصد از اقتصاد جهانی را دربرمی گیرد و از آمریکا و چین دو قدرت بزرگ اقتصادی تا کشورهای متوسط مانند استرالیا و کشورهای در حال توسعه در آسیا و جنوب آمریکا مانند فیلیپین، مالزی، اندونزی و شیلی را دربرمی گیرد.
رهبران این کشورها با اشاره به نیاز برای افزایش همکاری جهان به منظور مقابله با تروریسم، تاکید کردند اجازه نخواهند داد تروریسم ارزش های اساسی که زیر بنای اقتصاد آزاد و باز است را تهدید کند.
ماموریت اپک که نشست سران آن در مانیل پایتخت فیلیپین و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود، کاهش موانع تجاری و توسعه اقتصادی است، اما تاکید دارد پیوند حیاتی میان از بین رفتن فرصت های اقتصادی و تروریسم وجود دارد.
در این بیانیه، رشد اقتصادی و رفاه، قدرتمندترین ابزار برای رسیدگی به علل و ریشه تروریسم و افراط گرایی ذکر شده است.
در بین کشورهایی که عضو اپک می باشند و بیانیه مقابله با تروریسم را منتشر کرده اند، آمریکا، چین و روسیه سه عضو دائم شورای امنیت هستند.
نشست اپک سال 2016 در کشور پرو، سال 2017 در ویتنام و سال 2018 در پاپوآ گینه نو برگزار می شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =