تسنیم نوشت: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد جمع‌آوری برخی سانتریفیوژها که در گزارش مدیرکل به آن اشاره شده است گفت این که مورد شامل سانتریفیوژهایی بود که سال‌ها غیرفعال بوده اما در تأسیسات ما باقی مانده بودند.

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گزارش یوکیا امانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش مدیرکل نشان می دهد همه فعالیت های هسته ای در تاسیسات ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد.

نجفی در واکنش درباره این گزارش که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، افزود: گزارش جدید مدیرکل دومین گزارش فصلی آژانس پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت است. مدیرکل در چند جای گزارش خود به لغو همه قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت بر اساس قطعنامه 2231 این شورا اشاره کرده است.

نماینده ایران گفت: نکات جدید گزارش عمدتا اشاره به تحولات چند ماه اخیر است، از جمله دیدار مدیرکل آژانس با رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیدار با آقای صالحی و همین طور وزیر امور خارجه،  تکمیل اقدامات نقشه راه، دیدار آمانو و معاونش از یک ساختمان در پارچین (که قبلا هم گزارش داده بود) و برخی اقدامات و فعالیتهای مقدماتی مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام).

وی گفت: این گزارش همچنین نشان می‌دهد همه فعالیت‌های هسته‌ای در تأسیسات ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است. متاسفانه گزارش بار دیگر شامل جزئیات فنی و غیرضروری است که بارها مورد اعتراض ما و جنبش عدم تعهد بوده است.

به گفته نماینده کشورمان در آژانس، این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن؛ مجددا بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته و یکی از ضمائم گزارش به آن اختصاص دارد.

نجفی گفت: مقایسه این گزارش با گزارش‌های قبلی مجددا نشان می‌دهد که آژانس مطلب محتوایی جدیدی در رابطه با وظیفه اصلی‌اش یعنی اجرای پادمان در ایران برای ارائه ندارد و به جز تکرار محتویات گزارش‌های قبلی که البته ارقام آن تغییر کرده مطالبش تقریبا همان مطالب قبلی هستند.

وی گفت: آژانس در بخش مربوط به مسائل حل نشده، به سیر تاریخی مسائل گذشته پرداخته و با اشاره به دو قطعنامه سالهای 2011 و  2012 شورای حکام که سبب شد موضوع پی.ام.دی. در دستور کار آژانس قرار گیرد، روندی را که منجر به توافق بر سر «چارچوبی برای همکاری» و «نقشه راه» برای حل همه مسائل گذشته شد را شرح داده است.

نماینده ایران در آژانس افزود: آژانس اشاره کرده است که طبق نقشه راه، پس از ارائه توضیحات مکتوب ایران در 15 اوت، آژانس سئوالاتش را در مورد ابهام‌هایی که در مورد این توضیحات داشته در 8 سپتامبر به ایران داده و سپس جلسات کارشناسی - فنی برگزار و آژانس فعالیت‌های پادمانی را در چند جای مشخص اجرا کرده است.

وی افزود: این گزارش اشاره‌ای هم به گزارش قبلی آمانو در مورد دیدار وی و معاونش از پارچین دارد. دیدار آمانو از پارچین که بنده هم وی را همراهی می‌کردم فقط یک دیدار عمومی و تشریفاتی بود و این بر اساس توافقی بود که طبق نقشه راه کرده بودیم. بر خلاف بازرسی‌های رسمی‌، آنها هیچ تجهیزاتی نداشتند و مدت بسیار کوتاهی در آن ساختمان بودند.

نجفی افزود: در این باره قبلا هم توضیح داده‌یم که آنها دیدند ساختمانی که ادعا می‌شد در آن فعالیت مشکوک انجام می‌شود یک ساختمان معمولی است که هیچ فعالیت ممنوعه‌ای هم در آن انجام نمی‌شود و هیچ تجهیزاتی هم ندارد. این با ادعاهایی که قبلا می‌شد کاملا مغایر بود. اینکه آمانو در گزارش خود بار دیگر تکرار کرده که آنجا علائمی از یک بازسازی اخیر دیده شده است، اگر منظور ساخت یک اتاق استراحت است گمان نمی‌کنیم چنین موضوعی اهمیت زیادی داشته باشد.

به گفته نجفی، در مورد نمونه‌برداری تکرار شده در گزارش، همانطور که قبلا هم اعلام شد متخصصان فنی ایران نمونه‌برداری از سایت پارچین را بدون حضور بازرسان آژانس انجام داده‌اند و تاکید می‌کنیم هیچ بازرسی هیچ زمانی وارد سایت نشده است.

نماینده ایران در آژانس گفت: نکته مهم این است که آژانس اعلام کرده ایران همه اقدامات نقشه راه را تکمیل کرده است و مدیرکل گزارش ارزیابی نهایی خود را برای اقدام توسط شورای حکام تا 15 دسامبر ارائه خواهد داد. برخی فکر می‌کنند مدیرکل باید پرونده را ببندد در حالی که تصمیم گیرنده کشورهای عضو شورای حکام هستند که باید قطعنامه‌های قبلی شورا را لغو کنند و مدیرکل وظیفه‌اش تنها ارائه گزارش مبتنی بر حقایق و به صورت بی‌طرفانه است.

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید طبق بند 14 برجام، کشورهای 1+5 متعهد هستند که قطعنامه‌ای را برای اقدام به شورای حکام ارائه کنند که هدفش بستن مسائل گذشته است. اقدام شورای حکام می‌تواند رد یا قبول قطعنامه باشد که البته رد کردن آن بعید است. پس برای بستن پرونده باید تا اجلاس فوق‌العاده شورای حکام که احتمالا 24 آذر برگزار می‌شود، منتظر ماند.

نجفی گفت: در مورد جمع‌آوری برخی سانتریفیوژها که در گزارش ذکرشده، همانطور که اعلام شده برخی اقدامات زمان‌بر که البته قابل بازگشت هم هستند مثل جمع‌کردن سانتریفیوژهایی که سالهاست غیرفعال بوده اما در سایت‌های ما باقی مانده‌اند به عنوان کارهای مقدماتی انجام می‌شوند.

نماینده کشورمان در آژانس در پایان تاکید کرد: البته اقدامات خاصی مثل شروع اقدام برای بازطراحی راکتور اراک و یا تبادل مواد غنی شده تنها پس از پایان یافتن پروند مسائل گذشته ایران در شورای حکام آژانس، آغاز خواهند شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =