مشروح نشست خبری سخنگوی پنتاگون دربارۀ سقوط جنگنده روس، فرانسه و داعش/ از ترکیه حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: ایالات متحده و متحدانش در ناتو از حق ترکیه در دفاع از حریم هوایی و حاکمیت ملی اش حمایت می کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در کنفرانس خبری گفت:همانطوریکه رئیس جمهوری آمریکا متذکر شد درحال حاضر مقامات واشنگتن با همتایان ترکیه ای خود در ارتباط هستند تا اطلاعات لازم را در زمینه جزئیات سقوط جنگنده روسی گرد آوری کنند. همچنین ترکیه از ناتو خواسته است نشست فوق العاده ای را در این زمینه تشکیل دهد . دبیر کل ناتو هم دراین باره دیدگاه های خود را بیان کرد. آمریکا و متحدانش در ناتو در کنار جمع آوری اطلاعات در زمینه جزئیات سقوط این جنگنده ،از حق ترکیه در دفاع از حریم هوایی و حاکمیت ملی اش حمایت می کنند.

سخنگوی پنتاگون افزود: ما از ترکیه و روسیه می خواهیم از شدت گرفتن تنش ها جلوگیری کنند و این موضوع را از طریق گفتگو، دیپلماسی و اقدامات تنش زدایانه حل و فصل کنند. من می توانم تائید کنم که نیروهای آمریکایی در این حادثه دخالتی نداشته اند .
پیتر کوک در خصوص دیدار وزیر دفاع آمریکا با همتای فرانسوی اش گفت: وزیر دفاع آمریکا گفتگوها با طرف فرانسوی را سازنده توصیف کرد وضمن ابراز تسلیت عمیق به ملت فرانسه بعلت حملات پاریس ، برلزوم انجام اقدامات مشترک با فرانسه بر علیه داعش تاکید کرده است.

وی افزود: در این دیدار وزرای دفاع دو کشور بر ضرورت تبادل اطلاعات در مبارزه با داعش تاکید کردند و تشدید حملات هوایی بر علیه این گروه را خواستار شدند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: فرانسه برای اولین بار به جنگ آمریکا با داعش در عراق خواهد پیوست و این کشور به تلاش ها برای تقویت موقعیت مبارزان محلی از جمله نیروهای پیشمرگه کرد کمک می کند و در زمینه جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی و تامین مالی داعش با آمریکا همکاری خواهد کرد. دو کشور به دنبال یافتن راههایی برای انجام همکاری های بیشتر در این زمینه هستند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: وزرای دفاع آمریکا و فرانسه علاوه بر تاکید بر همکاری علیه داعش بر افزایش همکاری ها در زمینه تبال اطلاعات بین دوکشور در دیگر نقاط جهان از جمله آفریقا و حمایت آمریکا از اقدامات فرانسه در زمینه جلوگیری از گسترش تروریسم و افراط گرایی در مناطق مختلف در قالب همگرایی فرانسه و آمریکا تاکید کردند . دو طرف بر سرهمکاری برای کسب اطمینان از پاسخ به رفتار تهاجمی روسیه هم موافقت کردند و فرانسه موافقت خود را برای رهبری دوطلبانه نیروهای ویژه مشترک اعلام کرد.

پیتر کوک درباره سقوط جنگنده روسی گفت: ما همچنان در حال جمع آوری اطلاعات در این زمینه هستیم. همانطوریکه رئیس جمهور و وزیر دفاع تاکید کردند جنگنده روسی در منطقه تحت کنترل داعش پرواز نمی کرد ، بلکه در منطقه تحت کنترل مخالفان پرواز می کرده است و در این زمینه متحمل ریسک شده و بهتر است ، روس ها بیشتر وقت خود را صرف جستجو و مقابله با داعش کنند. به نظر من هر اقدامی در این زمینه ،‌ زمانی می تواند خوب و سودمند باشد که در جهت کاهش سطح تنش ها بین روسیه و ترکیه باشد.

پیتر کوک در توضیح منظور خود از توسعه همکاریها با فرانسه در زمینه مبارزه با داعش گفت: این همکاری ها می توان شامل ادامه حملات هوایی علیه داعش ، کمک به نیروهای مبارز زمینی و طیفی از اقداماتی باشد که لزوما همه آنها نظامی نیستند و شامل مواردی چون جلوگیری از تامین مالی داعش و طیف وسیعی از اقداماتی از این دست هستند که می تواند برای مقابله با داعش مد نظر قرار گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا شما فکر می کنید اقدام ترکیه در شلیک به جنگنده روسی توجیه پذیراست یا خیر گفت: همانطوریکه وزیر دفاع گفته است ترکیه یکی از اعضای ناتو است و حریم هوایی ترکیه ، حریم هوایی ناتو محسوب می شود. ترکیه حق دفاع از خود را دارد . مداخلات و تجاوزهای قبلی روسیه ، ترکیه را نگردان کرده است و ما هم به عنوان اعضای ناتو از این وضعیت نگران بودیم. هر چند ما در حال جمع آوری جزئیات بیشتر درباره این حادثه هستیم اما همانطوریکه رئیس جمهور و وزیر دفاع آمریکا گفتند ،ترکیه حق دفاع از حریم هوایی خود را دارد.

پیتر کوک در پاسخ به این سئوال که بارها پیش آمده است که بمب افکن های روسی تا نزدیک مرزهای آمریکا آمده اند اما هیچگاه هدف قرار نگرفته اند پس چگونه می شود که ترکیه جنگنده روسی را هدف قرار می دهد ،گفت: این سئوال را باید از مقامات ترکیه بپرسید. اما به نظر من این موضوع کاملا متفاوت است . این منطقه در حال حاضر به علت جنگ در سوریه یک منطقه درگیری محسوب می شود و شرایط متفاوتی دارد .این اقدامی است که ترکیه انتخاب کرده است ، اما ما بعنوان اعضای ناتو حق داریم از حریم هوایی خود دفاع کنیم.

سخنگوی پنتاگون درباره گزارش مربوط به حمله به بیمارستان قندوز گفت: یافته های گزارش در این زمینه نشان می دهد که این حمله اشتباه بوده و قرار است فردا ژنرال کمپل در این زمینه گزارش دهد . در این زمینه نیازمند شفاف سازی وجود دارد تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد.
سخنگوی پنتاگون درباره نتایج گسترش ابعاد اقدام علیه داعش گفت: ما فشار بر علیه داعش را در زمینه های مختلف به پیش برده ایم وبعنوان مثال در سنجار شما می بینید که نوعی حرکت رو به جلو رخ داده است و شما پیشروی نیروهای مخالف در اطراف رقه را هم می بینید که خود دلیل دیگری از موفقیت آمیز بودن اقدام ما علیه داعش است. در تمامی این موارد اقدام های ائتلاف بین المللی شرایط را به نفع نیروها مبارز تغییر داده است. علاوه بر این اقدامات ، ما این روزها هدف قرار گرفتن اهداف نفتی داعش را شاهد بودیم که همه این موراد از نظر ما نوعی حرکت روبه جلو ارزیابی می شود.

پیتر کوک درباره عملیات هوایی علیه داعش در سوریه گفت: ما این حملات را ادامه می دهیم و قصد نداریم این ماموریت و شتاب اقدامات خود در این زمینه را کاهش دهیم . این مسیر ادامه پیدا می کند. ما در حال حاضر یک یادداشت تفاهم در این زمینه با روس ها داریم و تا به حال بر اساس این یادداشت تفاهم عمل شده و این امر در تشدید عملیات هوایی و ایمن نگهداشتن هواپیما ها و خدمه پرواز ما موثر بوده است . ما در این زمینه مشکلی را پیش بینی نمی کنیم و ماموریت ما در این زمینه ادامه خواهد یافت.

اما هر اقدامی که روسیه برای تقویت موقعیت اسد انجام دهد را سودمند نمی دانیم . ما از ورود تسلیحات اضافی که اخیرا به عرصه جنگ در سوریه وارد شده است ، نگران هستیم و انتظار داریم که روسیه از یادداشت تفاهم موجود تبعیت کند و سهم خود را در ایمن کردن فضا برای خدمه پرواز در حریم هوایی سوریه ایفا نماید. این یادداشت تفاهم بین آمریکا از طرف سایر متحدان این کشور هم پذیرفته شده است و به همین علت ترکیه هم می تواند بخشی از این یادداشت تفاهم باشد.

سخنگوی پنتاگون درپاسخ به اینکه اگر ترکیه بخشی از این یادداشت تفاهم است آیا نمی توان اقدام به ساقط کردن جنگنده روسی را نقض این یاداشت تفاهم از سوی ترکیه تلقی کرد ، گفت :آنچه ترکیه امروز به ما اطلاع و انجام داده دفاع از حریم هوایی خود به عنوان یکی از اعضای ناتو بوده است و ما هم این موضوع را یک نگرانی بزرگ می دانیم . ما این عمل روسیه را نوعی تجاوز به حریم هوایی ترکیه می دانیم و در پی بررسی جزئیات آن با سایر اعضای ناتو با همکاری ترکیه هستیم.

سخنگوی پنتاگون درباره انتقادات مقامات سابق وزارت دفاع ازعملکرد آمریکا درقابل داعش و مقایسه آن با اقدام ناموفق علیه طالبان گفت: اشتون کارتر وزیر دفاع از زمان قبول مسئولیت همواره موضوع مقابله با داعش را امری اضطراری دانسته و جزئیات لازم در زمینه اقدامات خود را در این زمینه در هفته ها و ماههای گذشته تشریح کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =