در حالی که وزیر بهداشت همواره از شفاف بودن دخل و خرج وزارت بهداشت در زمینه طرح تحول سلامت گفته، اما اظهارات جنجالی چند تن از نمایندگان مجلس، بحث تحقیق و تفحص از این طرح را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طرح تحول سلامت، علی رغم تمام توفیقاتی که داشته و رضایتی که از مردم جلب کرده، هنوز منتقدانی دارد. بالاتر رفتن درآمد پزشکان و فشار آمدن به سایر کادر پزشکی با تصویب این طرح و مشخص نبودن محل هزینه کرد اعتبارات از آن دست موضوعاتی است که موجبات این انتقادها را فراهم آورده است.

این انتقادات پراکنده رفته رفته به مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت منجر شد و عده ای از نمایندگان خواستار این امر شدند.

استقبال وزارت بهداشت از تحقیق و تفحص

بعد از مطرح شدن این قضیه، وزارت بهداشت به طرح تحقیق و تفحص واکنش نشان داد. معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت گفت: در صورت انجام تحقیق و تفحص از طرح تحول نظام سلامت، فرصتی در اختیار مسئولین این وزارتخانه قرار می گیرد تا ضمن ارائه گزارش عملکرد، برای برای جبران کاستی اعتبارات نیز بهره برد.هر چند که تا کنون در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چنین طرحی مطرح نشده است.

او گفت که البته هنوز از مجاری رسمی اخباری در این مورد دریافت نشده و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بعنوان متولی این موضوع چنین طرح و تصمیمی ندارد. اما یکی از ابزارهای مجلس شورای اسلامی نظارت است. برای اعمال این نظارت گاه تحقیق و تفحص صورت می گیرد و گاه از طریق دستگاه های نظارتی همانند دیوان محاسبات اعمال می شود به گونه ای که در قالب گزارش های مستقل به نمایندگان ملت ارائه می شود.

معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت ادامه داد: با نگاهی به سیاست های کلی سلامت باید سهم حوزه سلامت در بودجه عمومی و تولید ناخالص ملی افزایش یابد. این در حالیست که علی رغم کمک دولت ها و مجلس دوره های مختلف در سال های گذشته، اکنون وضعیت خوبی از نظر اعتبار در حوزه سلامت وجود ندارد. لذا تحقیق و تفحص می تواند فرصتی باشد تا نظام تصمیم گیر کشور جایگاه ویژه ای به حوزه سلامت در بودجه های سالانه یا برنامه ششم توسعه اختصاص دهد.

اکثر نمایندگان با تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت مخالفند

در همین باره، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اسلامی از مخالفت اکثریت نمایندگان با تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت خبر داد.مراد هاشم زهي گفت: نماینده مردم خراسان جنوبی و نهبندان گفت: پزشكان صاحب نظر مجلس و اعضاي كميسيون بهداشت با طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت مخالف هستند و به هيچ عنوان با اين طرح همراهي نمي كنند. به نظر من رسانه ها نیز نبايد به اين بحث دامن بزنند. چراکه اين طرح نظر شخصي يك نفر بوده و اصلا در كميسيون بهداشت و درمان هم مطرح نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به موضوع درخواست تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت از سوی برخی نمایندگان، واکنش نشان داد.او گفت: معتقدم به دلیل اینکه حوزه انتخابی برخی از نمایندگان در شهرهای بزرگ بوده، این نمایندگان خیلی ارتباط رو در رو با مردم نداشته و مراجعات مردمی زیادی ندارند چرا که بنده و همچنین سایرنمایندگان شهرستان ها سابقا بسیاری مراجعه کننده داشته ایم که از مشکلات مربوط به هزینه‌های بیمارستانی خود ناراضی بوده‌اند که پس از اجرای این طرح در بیمارستان‌ها حتی مراجعات دفاتر ما هم کمتر شده است.

این نماینده مجلس از رضایت مردم از طرح تحول سلامت گفت و ادامه داد: هزینه‌های بالای طرح تحول سلامت امری مشهود است اما باید این نکته را هم مد نظر داشت که بسیاری از کشورها همواره درصد بالایی از بودجه سالیانه خود را به بودجه سلامت اختصاص می دهند.

او در پایان گفت: معتقدم حتی اگر درخواست تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت در صحن مجلس هم مطرح شود این تحقیق و تفحص راه به جایی نخواهد برد.

مثل تفحص از تامین اجتماعی، از وزارت بهداشت هم تحقیق و تفحص کنیم

همین چند روز پیش، نادر قاضی پور، نایب رییس فراکسیون کارگری مجلس با بیان این که مجلس پیشتر از عملکرد سازمان تامین اجتماعی تحقیق و تفحص کرد گفت: اکنون نیز مایلیم بدانیم که پول درمان کارگران در فاصله سال های 53 تا 69 چطور و کجا هزینه شده است؛ تنها کافی است مردباشند و پای حرفشان بایستند. لذا وزارت بهداشت گزارش و آمارهای مربوط به آن سال‌ها را اعلام کند تا دست‌کم مشخص شود که از ابتدای انقلاب تا زمان تصویب قانون الزام و پس از آن تا زمان ایجاد وزارت رفاه ، پول درمان کارگران چگونه توسط مدیران وزارت بهداشت هزینه شده است.

نماینده ارومیه ادامه داد: بعد از منتشر شدن درخواست نمایندگان مجلس برای انجام تحقیق و تفحص از طرح تحول نظام سلامت، از یک سو معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با رسانه‌ها از انجام تحقیق وتفحص استقبال کرد و با فاصله مدتی کوتاه شخص وزیر که گویا از این ماجرا هراسان شده است با هدف فرافکنی وارد میدان رسانه‌ای شده و موضوع تحقیق و تفحص از بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی را مطرح می‌کند.البته لحن و خواهشهای مکررآقای فراهانی-معاون پارلمانی وزیربهداشت همان شب درتماس تلفنی با اینجانب با نوع مطالبی که وزیرشان میگوید تفاوت 180 درجه ای دارد!

این نماینده مجلس گفت: جامعه کارگری در مواجهه با اجرای طرح تحول سلامت و حفظ استقلال سازمان تامین اجتماعی صادقانه برخورد می‌کند و در همین راستا اجازه نخواهیم داد که منابع سازمان تامین اجتماعی صرف پر کردن چاله‌های طرح تحول سلامت بشود.

وزیر بهداشت: جزئیات اعتبارات طرح تحول مشخص است؛ برای مردم تشریح می کنیم

این در حالیست که قبل از این اظهارنظرهای تند، وزیر بهداشت درباره مطرح شدن بحث تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت گفته بود که هنوز اعتبارات دولت مانند گذشته با کمبود مواجه است و همه دستگاه های دولتی با تخصیص اعتباری کمتر از آن چه مصوب شده روبرو هستند.

او گفت که کل اعتبارات طرح تحول سلامت در سال 93، 6700 میلیارد تومان بود که البته همه آن تخصیص پیدا نکرد و امسال هم که با توجه به بودجه انقباضی حدود 2 هزار میلیارد تومان از اعتبارات طرح تحول سلامت کم شده است.

هاشمی در این باره گفت: تمام جزییات اعتبارات طرح تحول سلامت مشخص است و معلوم است که مثلاً سال گذشته 450 هزار زایمان طبیعی در کشور به صورت رایگان در بخش دولتی انجام شده و معلوم است که چقدر اعتبار برای این کار پرداخت کرده ایم.

او ادامه داد: فرانشیز یا سهم پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی در بیمارستانهای دولتی با اجرای طرح تحول سلامت از 37 درصد به حدود 4.5 درصد کاهش پیدا کرد و این مهمترین دستاورد طرح تحول سلامت بود که فقط برای اجرای این بخش نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان پرداخت شد.

وزیر بهداشت با بیان این که سالانه بیش از 6 میلیون بستری در بیمارستانهای دولتی انجام می شود و کاهش هزینه هتلینگ و خدمات بستری به این بیماران یک دستاورد کم نظیر در نظام سلامت کشور است، از طرح تحول دفاع کرد.

به گفته هاشمی، اعتبارات طرح تحول اعتبارات طرح تحول سلامت ۲ هزار میلیارد تومان کمتر از سال گذشته است در حالی که سال گذشته رقم ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت تعلق گرفته بود.

در پاسخ به انتقادات وارده، وزیر بهداشت گفت: به این نتیجه رسیدم که به زودی برای مردم تشریح کنم که ما چقدر پول گرفته‌ایم و در کجاها خرج کرده‌ایم تا برای آنها شفاف شود که چقدر برای پزشک و پرستار هزینه شده و چقدر کارهای زیرساختی صورت گرفته است.

امروز هم عضو هیات رییسه مجلس ادعای قاضی پور مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن اعضای هیات رئیسه مجلس برای توقف طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت را رد کرد.

منادی عضو هیات رئیسه مجلس خبر تحت فشار قرار گرفتن اعضای هیات رئیسه مجلس برای توقف طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت را تکذیب کرد و گفت که :اصولا در کشور کسی نماینده مجلس را تحت فشار قرار نمي دهد .

بحث تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت همچنان بلاتکلیف است و مشخص نیست عاقبت مجلس این کار را خواهد کرد یا مطرح شدن این بحث، منجر به شفاف سازی و ارائه جزئیات از طرف خود وزیر بهداشت خواهد شد.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 0
    اقا بهتره بجای طرح تحول سلامت بگید طرح تحول حقوق پزشکان