ایسنا نوشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز نیروی دریایی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید را دارد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، با بیان اینکه امروز در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم انواع تجهیزات را بسازیم، اظهار کرد: امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد الحاق ناوشکن سهند به نیروی دریایی باشیم.

وی در ادامه در رابطه با دستاوردهای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حملات بسیار دزدان دریایی در سال 2004 در منطقه مهم خلیج عدن و دریای سرخ،‌ گفت: از سال 87 تاکنون نیروی دریایی در این منطقه مستقر بوده و توانسته است بیش از 3 هزار کشتی دریایی و نفتکش را اسکورت کند و امنیت عبور و مرور در منطقه را حفظ کند.

سیاری افزود: تاکنون توانسته‌ایم به کشتی‌های 22 کشور جهان برای عبور از این منطقه کمک کنیم و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در عرصه آب‌های آزاد جهان به اهتزاز درآورده‌ایم.

وی تأکید کرد: دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند به عنوان مظهر اقتدار مردم در دریا وظایف خود را انجام دهند و مقابل هرگونه تهدید ایستادگی کنند.

به گزارش ایسنا، دریادار سیاری با اشاره به هفتم آذر 59 و موفقیت در عملیات مروارید توسط نیروی دریایی ارتش، گفت: از ویژگی های این عملیات مهم این بود که در شصت و هفتمین روز دفاع مقدس انجام شد و در کنار اهداف نظامی اهداف سیاسی و اقتصادی نیز داشت و توانست در کمال ناباوری، نیروی دریایی دشمن را منهدم کند و با انهدام دو پایانه نفتی مهم دشمن عراق را به محاصره دریایی درآورد و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران را به همه کشورهای منطقه و فرامنطقه نشان دهد.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه نیروی دریایی تنها یک نیروی نظامی محض نیست بلکه جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز دارد، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش ورای مرز‌های جمهوری اسلامی عملیات انجام می‌دهد و تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه بعد از عملیات مروارید دشمنان به دنبال این بودند که از صادرات نفت ایران جلوگیری کرده و مانع ورود و خروج کالا به بندر امام (ره) شوند، افزود: شرق و غرب برای پشتیبانی از دشمن ما ائتلاف نامبارکی داشتند و تجهیزات هوایی و موشک‌های ساحل به دریا به رژیم بعثی می دادند اما نیروی دریایی ایران در مقابل با عملیات‌های اسکورت، امنیت کشتی‌های تجاری و نفتکش را حفظ می‌کرد.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس بالای 150 عملیات اسکورت برای تأمین امنیت کشتی‌های تجاری و نفتکش داشتیم و بالای 10 هزار کشتی اسکورت شدند و 300 میلیون تن کالا وارد کشور شد و تنها 250 فروند مورد اصابت موشکی دشمن قرار گرفت که از این میان 230 فروند نجات یافتند.

وی در ادامه به بیانات امام خمینی (ره) و فرمانده معظم کل قوا در تقدیر و تشکر از عملیات ها و زحمات نیروی دریایی ارتش در هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان دو سند افتخار برای نیروی دریایی در دفاع مقدس اشاره کرد.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه به اهمیت دریا و جایگاه نیروی دریایی اشاره کرد و گفت: یک سوم مرزهای کشورمان مرز دریایی است و مهمترین ساحل کشورمان مکران است که ما را مسقیم به آب‌های جهان وصل می‌کند و این امتیازی ویژه برای کشورمان است. اما هیچ‌گاه از این ساحل مهم آنطور که باید در حوزه اقتصادی و توسعه و پیشرفت کشور بهره نبردیم.

وی با بیان اینکه مهمترین منبع انرژی همه کشورها دریاست، خاطرنشان کرد: ارزان‌ترین و آسان‌ترین محل تجارت، دریاست. همچنین دریا بزرگترین منبع غذایی به حساب می‌آید و در حوزه گردشگری، پزشکی، مزارع دریایی و حوزه‌های نظامی و دفاعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه منافع کشور در دریا منافع راهبردی کلان است و با داشتن اقتدار می‌توان از این منابع خدادادی برای پیشرفت کشور استفاده کرد، گفت: اگر اقتدار نباشد نمی‌توان امنیت ایجاد کرد و از منابع دریا بهره برد. به همین منظور برای توسعه دریامحور کشور به دنبال توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی هستیم که فواید آن برای توسعه سواحل کل کشور بسیار حائز اهمیت است.

دریادار سیاری گفت: خوشبختانه امروز شاهد طرح‌هایی در دولت برای توسعه سواحل کشور و دستیابی به اهداف مدنظر در دستور کار قرار دارد که امید است با تلاش بیشتر در برنامه پنج‌ساله ششم شاهد پیشرفت روزافزون سواحل مکران و توسعه دریامحور کشور باشیم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین به دستاوردهای نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و گفت: حوزه مسئولین نیروی دریایی را به شمال اقیانوس هند و تا مدار 10 درجه گسترش داده‌ایم و در بحث پرورش نیروی انسانی و ساخت تجهیزات بالاترین جایگاه را داریم و امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم انواع تجهیزات نظامی را بسازیم.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =