نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است: شورای نگهبان به موضوع گرفتن پول از سوی برخی نمایندگان مجلس هشتم رسیدگی و عده‌ای را به همین دلیل رد صلاحیت کرده است.

علیرضا محجوب در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به عدم تصویب دو فوریت لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات گفت:البته یک فوریت آن تصویب شد و این لایحه قطعا به تصویب خواهد رسید. مخالفان دلایل خود را داشتند و خواستار بررسی بیشتر این لایحه در کمیسیون بودند.

وی افزود: مطمئن باشید که مجلس راضی است این لایحه تصویب شود و در این مورد راغب خواهد بود که این لایحه تا قبل از انتخابات بررسی شود چراکه اگر راغب نباشد، قاعدتا این علامت سئوال بزرگی خواهد بود.

این نماینده مجلس نهم تاکید کرد: البته  پیش نویس لایحه نیازمند چکش کاری و کار بیشتر است. هر چند که من موافق دو فوریتی آن بودم و به دو فوریت هم رای دادم و دیگران را نیز تشویق کردم رای بدهند، اما تعداد دست هایی که به علامت 4 بالا بود ، بیشتر از آن بود که رای دادند. این مسئله نشان می دهد که برخی از نمایندگان کاملا در جلسه حضور قلب نداشتند و شاید دستشان هنگام رای دادن، جای دیگری را هدف قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مجلس باید در مورد دور کردن کانون های ثروت و تاثیر گذاری آن ها بر کاندایدها ، نمایندگان و مجلس آتی اقدام عاجل کند.فراتر ازآنکه ما هنور منتظر آن هستیم که نمایندگان هنگام ورود و خروج از مجلس وزن کشی شوند به این معنا که از نظر ثروت و دارایی هایی که به اموال آن ها اضافه شده است، وزن کشی شوند تا مشخص شود که  اگر حقوق شان باشد که حق شان است اما اگر چیزی بیش از این اضافه شده باشد باید حتما از آن ها حسابرسی شود و مشخص شود که از کجا آمده  است. حنی نه خودشان بلکه خانواده های آن ها نیز باید وزن کشی مالی شوند.این قانونی است که قبلا نوشته شده و امیدواریم که یکی از راه های ما کنترل های متعدد باشد.

وی افزود: ما وقتی به  آزادسازی ثروت، رفت و آمد ثروتمندان به صحن های مجلس، دولت و وزارتخانه ها رای داده و تصویب کرده ایم حالا باید مراقب خطرات آن ها باشیم و به جای اینکه در قانون احزاب دنبال خطرات موهوم باشیم، خطرات واقعی اینجاست که بایدجلوی  این خطرات را بگیریم.در عین حال باید کار پخته باشد و نباید مانع از مشارکت کاندیداها  و نمایندگان باشد و نامزدها باید آزادی عمل لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضمانت اجرایی این لایحه گفت: ضمانت اجرایی این لایحه مشخص و آن ستاد انتخابات است. این  قانون هم مثل بقیه مقررات انتخاباتی است و نمی تواند اجرایی نشود.مگر اینکه ما بعد از انتخابات آن را تصویب کنیم که در این صورت به مجلس بعد می رود.ولی اگر تا هفته قبل از تبلیغات رسمی انتخابات که موثرترین قسمت این لایحه در آن زمان اتفاق می افتد،برسد اتفاق مهمی خواهد بود. 

محجوب همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا وقتی بحث پول های کثیف که مطرح شد، پرونده 170 نفری که از رحیمی، پول گرفتند پیگیری نشد؟ خاطرنشان کرد: من نمی دانم چند نفر بودند اما می دانم که شورای نگهبان پیگیری هایی انجام داد و در این مورد آن ها صاحب اطلاع هستند.به همین دلیل در انتخابات قبل صلاحیت عده ای را مورد تردید قرار داد و حالا بعضی ها بعدا یا شورای نگهبان را مجاب کردند یا مدارکی را بردند که اثبات کرد، این گونه نبوده است ولی به هر حال، به برخی به خاطر استفاده از همان مبالغ اجازه کاندیداتوری نداد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در این مورد به دقت نظر شورای نگهبان نمی توانیم معترض باشیم ولی اینجا به دقت عمل هیئت های اجرایی و دستگاه اجرایی باید توجه بیشتری داشته و آنها را نیز به قانون مسلح کنیم تا دقت عمل ها توسط هبئت های اجرایی افزایش پیدا کند.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    3 0
    عمرا اگه شما خودتان را ملزم به قانون کنید
  • محمد قاسمی A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    4 1
    مجلسی که اجازه نظارت بر خودش رو نمیده و خبرهایی نه چندان جالب از عملکرد نمایندگان منتشر میشه نبایدم به این قانون رای بده
  • محسن121 IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    2 0
    الله اعلم