شانا نوشت:در سالهای اخیر تولید نفت در اقتصاد ما عدد ثابتی میان ٣,٥ تا ٤ میلیون بشکه بوده که آمارها نشان می دهد میزان سرمایه گذاری نفت عمدتا به اندازه ای بوده که استهلاک آن را جبران کند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: اقتصاد کشور برای رشد و توسعه خود نیازمند توجه به سرمایه گذاری در بخش نفت است.


 مسعود نیلی صبح امروز (هفتم آذرماه) در کنفرانس تهران که با هدف معرفی مدل جدید قراردادهای صنعت نفت (IPC) در سالن اجلاس سران درحال برگزاری است، اظهار کرد: آمارها همگی بیانگر نقش بسیار بالای نفت در اقتصاد ما و تولید ناخالص داخلی کشور است.

وی با اشاره به نقش نفت در ایجاد درآمد برای دولت و فرآهم آوردن زمینه ای برای امکان ارائه خدمات در همه بخشها تصریح کرد: در طول ٢٤ سال گذشته به طور متوسط ٥٣ درصد از درآمد دولت از محل نفت تأمین می شد به نحوی که نفت توانسته است بخش قابل توجهی از ظرفیتهای ایجاد شده در اقتصادمان را تأمین کند.

نیلی یکی از رسالتهای مهم نفت را در اقتصاد ایران فراهم آوردن امکان تهیه اقلام سرمایه ای و زمینه های سرمایه گذاری دانست و افزود: صنعت نفت توانسته است از طریق این سرمایه گذاریها رشد اقتصادی را در کشور محقق کند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: از سوی دیگر تأمین کالاهای واسطه ای مورد نیاز فعالیت اقتصادی در کشور حاصل درآمدی بوده است که بخش نفت ایجاد کرده است.

وی با بیان این که افزایش درآمد نفت ارتباط مستقیمی با تولید آن دارد، تصریح کرد: در سالهای اخیر تولید نفت در اقتصاد ما عدد ثابتی میان ٣,٥ تا ٤ میلیون بشکه بوده که آمارها نشان می دهد میزان سرمایه گذاری نفت عمدتا به اندازه ای بوده که استهلاک آن را جبران کند.

نیلی ادامه داد: معنای ثابت ماندن بلندمدت رقم سرمایه گذاری نفت در اقتصاد این است که نوسانات موجود در قیمت جهانی نفت به طور مستقیم به اقتصاد کشور سرایت می کند.

به گفته وی، ثابت ماندن بخش تولید نفت در امر سرمایه گذاری در یک دوره طولانی باعث می شود تا نوسانات اقتصادی ما در سطح کلان افزایش یابد.
نیلی با اشاره به این که ما در بخش نفت از ظرفیتهای خوبی برخوردار هستیم، ادامه داد: با این حال در یک دوره طولانی به صورت کامل از این ظرفیت استفاده نکرده ایم.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با بیان این که بخش نفت همواره منابع لازم را برای سرمایه گذاری در بخشهای دیگر فراهم کرده است، یادآور شد: با این حال سهم این صنعت از سرمایه گذاری در بخش نفت بسیار کم بوده است.

وی گفت: در سال ٢٠١٦ بخش نفت جایگاه مهمی در رسیدن ایران به رشد اقتصادی بالا دارد، بنابراین امیدواریم صنعت نفت بتواند تغییراتی در روند تولید و سرمایه گذاری ایجاد کرده و این سهم رو به افزایش باشد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =