معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی و توزیع نذورات جهت پیشگیری از شیوع هر گونه بیماری و ارتقاء سلامت رعایت یک سری از نکات بهداشتی را الزامی دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از وب دا ، دكتر عبدالمجيد فدايي افزود: طبق سنت حسنه در ايام سوگواري ابا عبد الله الحسين (ع) و ياران با وفايش همزمان با برگزاري جلسات و مراسم مذهبي و عزاداري در مساجد و تكايا ، توزيع نذورات و غذا توسط هموطنان و هيئت امناء مساجد ، جهت پيشگيري از شيوع هر گونه بيماري و ارتقاء سلامت رعايت يك سري از نكات بهداشتي الزامي است.
وي تصريح كرد: در اين مناسبت ها احتمال بروز بيماريهاي مرتبط با غذا بويژه بيماريهاي عفوني روده اي در مكان هايي كه بصورت دسته جمعي غذا تهيه و توزيع مي گردد بيشتر مي باشد كه در صورت عدم رعايت ضوابط بهداشتي از جمله بهداشت فردي ، محيطي و مواد غذايي در اين اماكن و مراسم عمومي با مسموميت هاي گسترده مواجه مي شويم.
دكتر فدايي، براي انجام هر گونه پخت و پز توصيه كرد: بايد در مكان هايي كه داراي حداقل شرايط بهداشتي و مورد تاييد معاونت هاي بهداشتي است صورت گيرد و كليه افراد درگير در توزيع آب ، چاي ، غذا بايستي قبلا نسبت به دريافت كارت معاينه پزشكي اقدام نمايند و رعايت بهداشت فردي آنها ضروري است .
وي همچنين متذكر شد، مواد غذايي اوليه حتما سالم و بهداشتي باشد و از فراورده هاي دامي با كشتار مجاز و يا بسته بندي شده كه مورد تاييد وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي است استفاده شود.
استفاده از نمك هاي بسته بندي يددار در تهيه و پخت غذا و مصرف روي سفره ها ، خودداري افراد توزيع كننده غذا از رفتن روي سفره و پرهيز از نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي محيط بمدت طولاني ( حداكثر دو ساعت )، خودداري از نگهداري مواد غذايي خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه ،از ديگر توصيه هاي وي به توزيع كنندگان نذورات بود.
دكتر فدايي افزود: در صورت الزام به نگهداري بيشتر از دو ساعت بايد مواد غذايي پخته شده در دماي زير ۴ درجه و يا بالاي ۶۰ درجه سانتيگراد نگهداري شود.
وي گفت: همچنين توزيع كنندگان نذورات بايد تا جايي كه امكان دارد از توزيع سبزي و سالاد اجتناب كنند ولي چنانچه مجبور به توزيع سبزي وسالاد هستند حتما سالمسازي آنها در چهار مرحله ۱-پاك كردن اوليه سبزيجات ۲-انگل زدايي با مايع ظرفشويي۳- ضد عفوني كردن آنها با مواد گند زدا ۴- آب كشي نهايي الزامي است .
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد ، نصب تابلوهاي ممنوعيت استعمال دخانيات و جمع آوري زير سيگاريها براي جلوگيري از استعمال مواد دخاني در مراسم ، تهيه و نصب وسايل اطفاء حريق بمنظور كنترل و جلوگيري از آتش سوزي هاي احتمالي الزامي ، رعايت ايمني مراكز فوق از نظر پرتگاه هاي موجود ، راه پله ها و نرده ها وكنترل سيم كشي برق و غيره قبل از شروع مراسم توسط افراد متخصص را از نكات حائز اهميت براي حفظ سلامت عزاداران عنوان كرد.
وي گفت: همچنين دست اندركاران برگزاري مراسمهاي عزاداري، نسبت به جمع آوري وسايل و تجهيزات مشترك از جمله چادر نماز ، حوله و غيره بمنظور پيشگيري از بيماريهاي پوستي واگير اقدام نموده و شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چندبار مصرف كه براي توزيع چاي و مواد غذايي استفاده مي شود را انجام دهند.
رعايت نظافت ، شستشو و گندزدايي مستمر سرويس هاي بهداشتي نسبت به نصب سيستم لوله كشي مايع دستشويي ، جمع آوري ، انتقال و دفع زباله هاي توليد شده بصورت بهداشتي ، توزيع آب ، شربت و يا شير در بين دسته هاي عزاداري و يا در مراسم با ليوان يكبار مصرف از ديگر توصيه هاي اين مقام مسئول در اين زمينه مي باشد.
وي، تاكيد كرد: ذبح و قرباني احشاء در جلوي دسته هاي عزاداري و يا در محل تكايا و مساجد بايد با هماهنگي سازمان دامپزشكي و در شرايط بهداشتي صورت گيرد ، بنحوي كه خونابه پخش نشود .
دكتر فدايي در پايان خاطر نشان كرد: كليه افرادي كه قصد توزيع نذورات را دارند بايد با هماهنگي مسئولين و هيئت امناءنسبت به دريافت مجوز بهداشتي از مركز بهداشت محل اقدام نمايند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =