عباس آخوندی می گوید:برای حل مشکلات اقتصادی کشور می توان یک بانک تسویه ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد که برای  توانمند کردن بانکها بانک  تسویه تاسیس شود.

به گزارش خبرانلاین عباس آخوندی می گوید:برای حل مشکلات اقتصادی کشور می توان یک بانک تسویه ایجاد کرد.او ایجاد این بانک را یک پیشنهاد شخصی عنوان کرد و گفت: این نظر دولت نیست.

آخوندی گفت: بانک های ایران بیش از 100 هزار میلیارد تومان دارایی های سمی دارند و این مساله قدرت وام دهی آنها را به شدت کاهش داده است لذا در این مقطع مهم ترین وظیفه دولت توانمندسازی بانک ها است زیرا با توانمند سازی بانک ها به تدریج شاهد خروج اقتصاد ملی از رکود خواهیم بود.

او با اشاره به مزیت های تشکیل چنین بانک در کشور گفت: با فعالیت این بانک در برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا در سال 2007 و 2008 به تدریج رونق اقتصادی در این کشورها به وجود آمد.

آخوندی اظهارداشت: سهامداران این بانک می تواند بخش دولتی، عمومی یا خصوصی باشند ولی مهم ترین کاری که این بانک انجام می دهد با عهده دار شدن دارایی های سمی بانکها و تسویه آنها قدرت وام دهی نظام بانکی در اقتصاد ملی افزایش می یابد.

توان وام دهی بانکها پایین است

وزیر راه و شهرسازی در خصوص میزان تاثیرگذاری تسویه دارایی های سمی بانک ها در افزایش قدرت وام دهی بانک ها، گفت: مهم نیست که بانک ها به چه بخشی وام اختصاص دهند بلکه مهم این است که هم اکنون میزان نقدینگی بانک ها برای پرداخت تسهیلات بسیار پایین است.

وزیر راه وشهرسازی افزود: در صورتی که قدرت وام دهی بانک ها افزایش یابد تسهیلات خرید مسکن و سایر کالاها و خدمات نیز افزایش خواهد یافت.

آخوندی گفت: از طرفی تسویه دارایی های سمی بانک ها در کاهش نرخ سود تسهیلات نیز بسیار تاثیرگذار است زیرا اگر نرخ بهره تسهیلات از تورم بیشتر شود در این صورت گرایش سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد کاهش می یابد و سرمایه ها به سمت بخش غیرواقعی اقتصادی تمایل پیدا می کنند.

فواید آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به تاثیر آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما بر ارتقا خدمات هوایی، گفت: در این مقطع آزاد سازی نرخ بلیت در 170 مسیر داخلی انجام شد و هنوز نرخ بلیت مسیرهای مناطق کمتر برخوردار همچنان مشمول قیمت گذاری هستند.

به گزارش خبرانلاین عباس آخوندی در گفت و گو با خبرنگاران، اظهارداشت: مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت را موظف کرده بود تا نرخ بلیت هواپیما را در یک مقطع شناور و در مقطعی دیگر کاملا آزاد کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نتایج آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی اظهارداشت: باید به سمتی حرکت کنیم تا شرکت های هواپیمایی بتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند و سطح ارایه خدمات هوایی خود را به مسافران ارتقا دهند.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل هوایی به دنبال ارتقا خدمات هوایی به مسافران هستیم، گفت: شرکت های هوایی معمولا منتقد تعیین نرخ های تکلیفی بودند و با این اقدام هم درصدد ارتقا سطح سرویس ایرلاین ها هستیم و هم اینکه شرکت ها نیز بتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند.

وزیر راه و شهرسازی با آزاد سازی نرخ پروازها سرمایه گذاری ها در صنعت هوانوردی کشور افزایش می یابد چون در دوره پسا تحریم اگر بخواهیم هواپیمای جدیدی خریدار شود باید شرکت های هواپیمایی بتوانند در یک بازار رقابتی هزینه خرید ناوگان هوایی خود را تامین کنند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =