21:30 دوشنبه 23 آذر؛اوج یکی از مشهورترین بارش‌های شهابی سال/آماده‌باش برای عکاسی از آسمان شب

بارش‌ شهابی جوزایی یا دوپیکری را اکنون هم اگر در نقطه مناسب باشید می‌توانید رصد کنید اما رییس انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده که این بارش در ساعت 21:30 فردا شب(دوشنبه؛23 آذر) به اوج خود می‌رسد.

پيش از اين درباره يكي از بزرگترين بارش‌هاي شهابي سال و نحوه رصد آن خوانده بوديد{اينجا}. بارش شهابی دو پیکری و یا همان جوزایی از بارش های مشهور سالیانه است که عامل آن بر عکس سایر بارش ها، دنباله دارها نیستند بلکه بر اساس نتایج مطالعات سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در سال 2003 ، عامل این بارش سیارک فیتون 3200 تعیین شده است.
مسعود عتیقی،رئيس انجمن نجوم آماتوری ایران مي گويد: از آنجا که کانون این بارش در صورت فلکی دوپیکر است، این بارش به نام بارش دوپیکری (جوزایی) مشهور شده است .

عتیقی با اشاره به ایجاد ماه نو در روز جمعه 20 آذر گفت: نبود نور ماه در این شب ها، آسمان تاریکی و مناسبی را در محیط های کوهستانی و به دور از شهرها برای رصد شهاب های این بارش فراهم کرده است.
وی خاطرنشان کرد: کانون این بارش نزدیک ستاره کاستور و یا همان ستاره آلفای این صورت فلکی است که در میان ستاره شناسان فارسی زبان به نام «سر پیکیر پیشین» معروف است.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: اوج بارش شهابی دوپیکری امسال ساعت 21:30 دقیقه شبانگاه دوشنبه 23 آذر خواهد بود، هر چند امشب نیز رصدگران می توانند تعدادی از شهاب های این بارش را در آسمان مشاهده کنند.
به گفته عتیقی، کانون بارش در ابتدای شب و حدود ساعت 19 از افق شرقی طلوع خواهد کرد و تعداد بارش ساعتی پیش بینی شده برای این بارش 120 شهاب است .
وی به رصدگران توصیه کرد که در محیطی دور از آلودگی های نوری و هوایی در شهرها و در افق های باز به رصد این شهاب ها بپردازند.
به گفته عتیقی، شهاب ها ذرات میلیمتری و میکرومتری هستند که در برخورد با جو زمین درخشش آنها از فاصله 80 تا 150 کیلومتری به چشم انسان می رسد. وی افزود: برای رصد بارش های شهابی نیازی به تلسکوپ یا ابزارهای رصدی خاص نیست و عکسبرداری از این بارش ها به علاقمندان توصیه می شود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    8 0
    عزیز دل .متاسفانه بیشتر نقاط ایران توی این زمان ابریه دلمون رو آب نکنید...
  • سعید A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    7 0
    آخه با این هوای کثیف تهران آدم 5 متر جلوشو نمیبینه چجوری میخواهی شهاب سنگ ببینی.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    5 0
    تو هوای تهران گفتن این چیزها خنده داره.الان از فرط دود نفس به سختی میشه کشید.و اسمون تهران یک ستاره هم به زور داره.جوزا و شگارچی و ....جاهای تمیزه.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    4 0
    فعلا که بقالی سر محله ما پیدا نیست اینقدر هوا کثیفه
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    5 0
    اون شب هوا برفیه