برگزاری دومین جشنواره محلی اربا دوشاب گیلان در هفته پژوهش

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان از برگزاری دومین جشنواره اربا دوشاب (خرمالوی جنگلی) در هفته پژوهش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، فرشید شهبازی در تشریح خبر گفت: این جشنواره بمناسبت اهتمام به آیین ها و همچنین جذب گردشگران فرهنگی برای دومین بار برگزار می شود.

درخت میوه اربا در جنگل های گیلان و مازندران به صورت خودرو می روید و میوه خرمالو در واقع نوع پیوند یافته درخت ارباست.

در طب سنتی به بیماران فاویسم و زردی یرقان اربه دوشاب می خورانند و از آنجا که دوشاب دارای طبع گرم است بیشتر در فصل زمستان مصرف می شود.

در روزگاران کهن با فرا رسیدن زمستان و وفور میوه اربا مراسم دوشاب پزی در برخی از روستاهای گیلان برگزار می شد.

گیلانیان در زمستان «اربه دوشاب»را با برف مخلوط و میل می کنند که در اصطلاح گیلکی به آن «ورف دوشاب» می گویند.

همچنین برنج برشته شده را با دوشاب مخلوط و بعنوان تنقلات استفاده می کنند که امروز هنوز هم این رسم در گوشه و کنار گیلان دیده می شود.

شهبازی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان برای زنده نگهداشتن آیینها و رجوع به فرهنگ غنی خویش اقدام به برگزاری چنین جشنواره هایی می کند؛ برگزاری این آیین علاوه بر زنده کردن فرهنگ بومی محلی ، موجب انتقال فرهنگ صحیح پیشینیان به نسل جوان و همچنین درآمدزایی اقتصادی در روستاییان خواهد شد.

وی این اقدام را شیوه ای برای توجه بیشتر به انواع گردشگری به ویژه گردشگری فرهنگی ، روستایی و سلامت عنوان کرد و افزود : استمرار فعالیت های آیینی و سنتی گامی در راستای احیای میراث فرهنگی هر سرزمینی است.

وی اظهار کرد: با تخصصی شدن گونه های گردشگری و همچنین فرصت دوران پساتریم ، پرداختن به آیین های بومی و جشنواره های سنتی یکی از رویکردهای میراث فرهنگی گیلان است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =