مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: بالغ بر 80 درصد خودروهای شهر تهران فاقد معاینه فنی هستند و به صورت آزادانه بدون هیچ اهرم نظارتی و کنترلی از لحاظ وضعیت آلایندگی و سلامت ایمنی در شهر تهران تردد می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ولی آذروش گفت: روبرو شدن با این وضعیت قرمز و بحرانی آلودگی هوا غیر قابل پیش بینی نیست. 
در شرایط موجود که از چند روز گذشته پایداری جوی بر هوا حاکم بوده هیچ گرد و غبار و آلاینده ای از بیرون وارد تهران نشده است و این آلودگی هوا را نمی توان منتسب به یک منبع خارجی دانست. بدون تردید هوایی که امروز در تهران تنفس می شود تنها ناشی از آلایندگی تولیدی همین خودروهای در حال تردد هستند. 

آذروش با اشاره به آمار اعلامی کاهش روزهای ناسالم برای گروه های حساس و افراد جامعه نسبت به سال های گذشته گفت: بدون تردید این کاهش نتیجه اقدامات دستگاه های اجرایی و یا شهروندان نبوده و تنها باد و باران و شرایط جوی به کمک مردم آماده است. از آنجایی که در شرایطی پایداری هوا در زمستان تنها یک روز کافیست که هوای شهر به وضعیت ناسالم و غیر قابل تنفس تغییر یابد این نشان دهنده این مسئله است که هیچ کاری برای کاهش آلودگی هوا در تهران انجام نشده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی افزود: از سال ۷۹  به صورت مداوم و مستمر در خصوص اثرات مثبت انجام معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات و تأثیر حداقل ۲۳ درصدی آن در کاهش آلودگی ها اطلاع رسانی شده است و متأسفانه به رغم این همه تلاش مدیریت شهری در ایجاد مراکز و توسعه کمی و کیفی آن تنها از ابتدای سال از حدود ۳ میلیون خودرو مشمول ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز شهر تهران مراجعه کرده اند.

او افزود: در رابطه با موتورسیکلت ها این وضعیت به مراتب بغرنج تر است. موتور سیکلت ها به واسطه تکنولوژی پایین و عدم رعایت استانداردهای جهانی حداقل ۶ برابر خودرو یورو ۲ آلایندگی تولید می کنند و براساس آمار اعلامی ۲۴ در صد آلودگی هوا مربوط به آنهاست. از ابتدای سال از ۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در حال تردد تنها ۱۲۸ دستگاه به مراکز شهر تهران مراجعه کرده اند. 

دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور در خصوص اصلاح قانون معافیت معاینه فنی خودروهای نو در مجلس شورای اسلامی و تصویب لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که اصلاح مدت معافیت در این لایحه قید شده، تأکید کرد: با توجه به اینکه معاینه فنی مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است و اختلال در محیط زیست می تواند نظم و روال کاری در فعالیت های جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، به عنوان شخصی که نمایندگی ۲ دوره از مجلس شورای اسلامی را در سوابق کاری خود دارم، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می کنم در مدت باقیمانده از این دوره مجلس با تصویب این لایحه، تصمیم گیری اشتباه در دوره گذشته را جبران کنند.

آذروش گفت: برای کاهش آلودگی هوا مجموعه ایی از اقدامات از جمله معاینه فنی خودروها، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و کاربراتوری، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی، توسعه حمل و نقل همگانی و استفاده کمتر از خودروهای شخصی و... توسط مسئولان و دستگاه های اجرایی نیاز است و به این مسئله باید تاکید شود، تا زمانی که در کنار این اقدامات همراهی و همکاری شهروندان نباشد، بدون تردید این برنامه ها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

۴۲۲۳۶

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    هر موتور سیکلت بیشتر از از یک اتوموبیل مدل پایین آلودگی ایجاد میکنه
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    همه مي دانيم كه با گرفتن يك پول و دادن يك برچسب، مشكل هواي تهران در فصول سرد حل نمي شود.