شهرداری تهران در روزهای گذشته، توپ آلودگی هوا را به زمین دولت انداخته است، اما مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا تاکنون چه کرده است؟

۱. پاییز سال ۱۳۸۷، دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران؛

دوساعت پیش از افتتاح برج میلاد، مقابل شهردار تهران نشسته بودیم برای یک گفتگوی اختصاصی؛ «چطور شهر را می‌چرخانید؟»

این سوال آن روزها بسیار مهم بود؛ محمود احمدی‌نژاد در کسوت شهرداری که رییس جمهور شده بود، تره هم برای شهرداری تهران خرد نمی‌کرد، خبری از کمک و حتی پرداخت سهم قانونی دولت در اداره امور تهران، نبود. 

اما محمدباقر قالیباف، پروژه‌های عمرانی زمین مانده پایتخت را یکی یکی افتتاح می‌کرد و حتی پروژه های جدیدی هم برای شهر تعریف کرده بود، ظاهرا در اوج بی‌پولی.

تکمیل برج میلاد با ۲۶۰ میلیون دلار هزینه تمام شده هم از جمله این هزینه‌ها بود.

او در پاسخ به سردبیر هفته‌نامه اصلاح‌طلب درباره استقلال شهرداری از دولت گفت: «یکی از اتفاقاتی که در دوره ما افتاده، این بوده که به هر دلیل دولت توجهی که مانند گذشتگان باید می‌کرده نداشته. این از نظر مدیریتی برای من سخت بوده است. اما در کل به سود شهر بوده. ما به گونه‌ای خودمان را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که خودمان می‌توانیم خودمان را اداره کنیم. بحث دیگری داریم که بحث مدیریت واحد شهری است و باید 23 وظیفه دولت به شهرداری‌ها واگذار می‌شد که این اتفاق نیفتاده است. اینکه شهرداری‌ها را به عنوان یک دولت شهر ببینیم و حکومت‌های محلی را درست کنیم که قانون اساسی ما این را دیده، ما درباره زیر ساخت‌ها بحث خودمان را کرده‌ایم، ولی روز به روز هم دولت هم مجلس شورایها او شهرداری‌ها را محدود کرده‌اند. با این حال من به مردم قول دادم که نگران نباشند، ما از تمام ظرفیت خود برای پیشبرد کارها استفاده می‌کنیم. عدم کمک دولت به ما، ما را عقب نمی‌اندازد. اما اگر دولت کمک کند، کارهای ما با سرعت پیش می‌رود. شما می‌گویید چکار کردید در همین تهران با همه کمکی که دولت به شهرداری کرده، سالی دو کیلومتر مترو ساخته می‌شده، در 25 سال گذشته 50 کیلومتر. اما به سالی 15 کیلومتر رسانده‌ایم.»

و شهرداری از تمام ظرفیت خود برای پیشبرد کارها استفاده کرد؛ فروختن شهر به مردم و تازه سرمایه‌دارانی که مولود دولت نهم و دهم بودند، آنهایی که در پروژه‌های عریض و طویل شهر تهران، سهم داشتند و برای پیش‌برد پروژه‌های عمرانی و رویایی پایتخت، سرمایه‌های کلان خرج کرده بودند. نتیجه سال ۹۲ و پس از آن مشخص شد؛ شهر به پیمانکاران طلبکاری فروخته شده و هر کدام به فراخور طلبی که داشتند، در حال و دراندیشه ساخت یک مال و یا برج و یا قدمی فراتر، شهرک مسکونی بودند.

کافی است افشاگری‌های هفته‌های گذشته علیرضا دبیر و رحمت‌اله حافظی که از دل گزارش حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری بیرون آمده است را بخوانید.

از سوی دیگر، برخی اعضای شورای شهر چهارم فاش کردند باغات تهران محو شده‌اند، عمدتا در منطقه‌های یک و سه؛ محدوده‌ای که قبلا کلونی باغ‌های تهران بود، شد محله برج‌های تهران؛ اعیان نشینی شمال شهر ادامه پیدا کرد. البته با دود و ترافیک اضافه. 

شهرداری با شدت بیشتر شهر را به مردم عادی و غیرعادی فروخت تا هزینه‌های اداره شهرشان تامین شود، تا جمعیت بیشتری به پایتخت روانه شود. تا تهران جای نفس کشیدن نباشد. تا امروز که همه کاسه چه‌کنم دست گرفته‌اند؛ تهران را دود و خاکستر گرفته است، از دو هفته پیش. عین همه آذرها و دی‌های سال‌های گذشته. 

۲. تهران برای پانزدهمین روز پیاپی، در آلودگی هوا غرق شده است، از هفته گذشته مسوولان شهر و هرکسی که خودش را در سرنوشت و مقدرات پایتخت دخیل می‌داند، درباره این وضعیت حرف زده. یکی از مهمترین آنها، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران. او و مجموعه تحت فرمانش البته رویکرد کاملا مشخصی برگزیده اند؛ انداختن مسئولیت آلودگی هوا بردوش دولت، پلیس و مردم. گویی دستگاه عریض و طویل شهرداری تهران هیچ دخالتی در مدیریت پایتخت ندارد و منفعلانه هرچه در شهر می گذرد را تماشا می‌کند.

شهردار تهران دولت را مقصر دانسته؛ خواندن این جملات رک و راست شهردار که در گفتگو با همشهری، رسانه رسمی شهرداری، دولت را تنها مقصر آلودگی‌هوای تهران نشان می‌دهد، خالی از لطف نیست: «متاسفانه باید گفت مدیریت فعلی رفع آلودگی هوا در دست باد و باران است و با این شیوه که پیش می‌رویم حتما روزهای بدتری هم در انتظارمان خواهد بود. بنده با قاطعیت عرض می‌کنم، خیلی زودتر از این می‌توانستیم از بروز این بحران جلوگیری کنیم، اما متاسفانه اراده‌ای برای حل ریشه‌ای این معضل وجود ندارد. واقعیت آن است که رفع معضل آلودگی هوا متولی واحدی ندارد و به‌همین دلیل نمی‌توان امید داشت که با نگاه مقطعی و اقدامات پراکنده شاهد رفع این معضل باشیم. اگر ما حداقل به اندازه صنعت خودروسازی هم برای جان انسان‌ها ارزش قائل بودیم، وضعیت خیلی بهتر از این بود. ای‌کاش یک بسته نجات هم برای رفع این معضل تهیه می شد. اما متاسفانه وقتی بحران آلودگی حاد می شود تازه یادمان می‌افتد که باید به این موضوع توجه کنیم، در حالی که حل این مسئله در گرو همدلی همه نهادها و مراجع مسئول در این زمینه و مشارکت شهروندان است.»

۳. انتقادات به دولت به جای خود که تا حدی درست است. هرچند دولت یازدهم، میراث‌دار بی‌تدبیری‌های دو دولت پیش از خود در آلودگی هوا هم هست.

اما یک سوال از آقای شهردار، باقی می‌ماند؛ شما برای کم شدن آلودگی هوای پایتخت چه کرده‌اید؟ کدام تدبیر و پروژه شهرداری در ۱۰ سال گذشته به کم شدن آلودگی‌هوا منجر شده است؟ ساختن طبقه دوم بزرگراه صدر؟ تونل توحید؟ فروختن باغ‌ها و تراکم فروشی بی‌حساب و کتاب در تهران؟ برج‌سازی‌های افسارگسیخته در شمال و غرب شهر؟ دریاچه چیتگر؟ افتتاح نصفه و نیمه و ناقص خطوط مترو؟ نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی؟ کدام یک از پروژه‌های شهرداری تهران، برای کاهش آلودگی‌هوا موثر بوده است؟

محض رضای خدا شهرداری در روزهایی که نفس کشیدن در شهر سخت می‌شود، حمل و نقل عمومی را رایگان اعلام کرده است؟ این حداقل کاری بود که شهرداری تهران می‌توانست برای ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی انجام دهد و البته هیچ وقت این کار را نکرد. 

اما در ۱۰ سال گذشته، شهرداری مدام گرفتار درگیری با دولت‌ها بوده‌است؛ چه دولت مهرورز محمود احمدی‌نژاد، چه دولت اعتدال‌گرای حسن روحانی. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    63 40
    اتوبان صدر رو اگر 6 طبقه کنن مشکل حل میشه...
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      همون موقع که پل صدر رو هم میساخت عاقبتش معلوم بود مگه تونل رسالت رو ندیده بود ولی چه کنیم که همه دوست دارند کارهای محیرالعقول انجام بدند و خرج که از کیسه مردم بود پروژه هوا کردن چه آسان بود
    • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      11 1
      بذار اتوبان صدر رو بسازه.عوضش 4 تا پارک وفضای سبز هم بزنه حرفی نیست.همین درختا رو هم با بی تدبیری داره قطع یا خشک میکنه.نمونه بزرگش ولیعصر نمونه کوچکش هم تر هر محله ای هست که درختا الکی الکی قطع میشن یا از بی آب تو تابستون خشک میشن.
    • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
      6 25
      نوبت تخريب قاليباف شد؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    شهرداری حتی این مینی بوسهای فرسوده ودودزای اتوبسرانی را از خیابانها خارج نکرد اینها آنقدر فرسود اند که در هنگام حرکت هر لحظه انتظار چند تیکه شدن آنها وجود دارد آیا با این همه بودجه مردم را باید سوار اینها کرد؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      95 1
      مخصوصا مینی بوس های اسقاطی و دود زا فیات خط درکه تجریش که مسیرشون هم از زعفرانیه خیابون مقدس اردبیلی رد میشه یه خبرنگار بفرستین یه گزارشی از این مینی بوس های اسقاطی که در حال حاضر در این خط در حال تردد هستند گزارش تهییه کنند بعد میگین چرا تهران هواش آلوده است عامل آلودگی یه نمونه اش همینه والا
    • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      41 79
      خب وقتی دولت پول شهرداری را نمیدهد باید چه کند؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
      4 13
      بی آر تی رو عمه من ساخته یه مقاله هم برای بدهی دولت بابت مترو مینوشتی
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
      5 0
      مجید, دلبندم , بی آر تی روکسی نمیسازه, چارتا اتوبوس بزرگ وارد کردن وگارد ریل کردن اتوبان شد ساختن؟
  • saed IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    امیدوارم الودگی هوا تا اخر زمستان مهمون شما تهرانی ها باشه ...زمانی که مردم غرب کشور خاک میخوردن کسی دلسوزی نمیکرد ،، بچشید از این الودگی سمی
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      هر منطقه توي كشور مشكلات خودشو داره كه بايد مورد توجه قرار بگيرند و برطرف بشند. يه جا آلودگي داره يه جا خاك يه جا كمبود آب. برطرف كردن مشكلات هم دست مردم نيست بلكه دست مسوولين مختف از دولت گرفته تا مجلس و حتي برخي نهادهاي خصوصي. به نظرتون اين طرز بيان شما درسته؟ چون ما خاك ميخوريم مردم تهران و مشهد و اصفهان هم گازهاي شيميايي رو تنفس كنندسرطان بگيرند بميرند؟؟ اين همه نوع دوستي و انسانيت رو از كجا آورديد شما؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      96 11
      میشه بفرمایید شما از کی انتظار دلسوزی دارین؟ از مردم عادی مثل خودتون؟ مردم عادی براتون دلسوزی کنن مشکلتون حل میشه؟ شما باید اول یاد بگیرید حقوقتون رو از کی و چطور مطالبه کنید، تا وقتی طرز تفکرتون اینه و هموطنان تهرانی تون رو دشمن خودتون میدونید اتفاق بهتری براتون نمیفته، فقط میتونم بگم متاسفم خیلی زیاد برای اینکه ادمهایی با طرز تفکر شما تو این کشور زندگی میکنن که برای دیگران آرزوی بدبختی دارن
    • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      79 10
      واقعا براتون متاسفم
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      78 12
      اينهمه كينه و نفرت چرا؟ مگه ما چه هيزم تري به شما فروختيم؟ غير از اينه كه مثلا براي درياچه اروميه و هواي اهواز تا ميتونستيم پا به پاي شما اعتراض كرديم و تو كمپين ها شركت كرديم؟ بيشتر چه كاري ميشد كرد كه نكرديم؟ ما مردم عادي هستيم... واقعا متاسفم براي اين طرز نگاهتون...
  • نازنين IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    121 7
    سرگرم پركردن جيباشونن، كسي فرصت كار انجام دادن نداره.
    • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
      4 11
      ؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب نیست قضاوت کردن اینجوری
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    95 3
    شهرداری بجای خدمات رسانی به شهر تهران بیشتر بفکر حرکتهای نمادین و پر خرج از جیب مردم است، گران کردن هر روز وسایل حمل و نقل شهری است.
    • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      9 0
      مسبب اصلي اين افتضاح،شهرداري تهران هستچوب حراج بر همه باغ ها و مراتع شهر زده و غرب تهران را پر از خانه هاي لانه زنبوري كرده تا كرج
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    نویسنده محترم این مطلب. شما که از هر دری سخن گفتید، هنوز نمی دانید که شهرداری یه دستگاه اجرایی است و مصوبات و قوانین و شیوه نامه های شورای شهر و سایر نهادها را اجرا می کند. تصمیم گیر نیست. وقتی طبق قانون 80 درصد سهم حمل و نقل عمومی را دولت باید بپردازد و نپرداخته، انصاف نیست که بگوییم کاری نکرده است. در ضمن کار شهرداری رفع آلودگی هوا نیست. شهر تهران در کلیه ابعاد مورد بررسی قرار می گیرد و بودجه آن فقط نباید صرف حمل و نقل شود. چون شهر تک بعدی مدیریت نمی شود. لطفا ابتدا حدود اختیارات شهرداری و وظایف آن را بدانید بعد آن را نقد کنید. هرچند این سخنان در این برهه از زمان کاملا مشخص است که جهت گیری سیاسی و تخریب شخصیت هدفش می باشد.
    • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
      11 2
      مجوز بی و حساب و کتاب دادن تراکم به سرمایه داران هم به ایشون تحمیل شده؟دست بردارین از این مظلوم نمایی برای آقای قالیباف. وقتی یه نظامی بشه شهردار تهران نتیجه اش این میشه که خودشو پاسخگو به هیچ جا نمیدونه . طی این ده سال شهردار بودن ایشون در تهران، تهرانی ها بدبخت شدن. تنها هنر ایشون یکسری کارهای نمایشی بی خاصیت از جیب مردم و افزایش چند میلیونی جمعیت تهران بوده. کاش ایشون به همون جایی که تعلق داره برمیگشت مثل آقای رضایی.
    • بی نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
      6 0
      دستگاه اجرایی می تونه اهم و فی الاهم کنه برای اجرای پروژه. پروژه های شهرداری که دولت تعیین نمی کنه، خودش برای خودش پروژه و طرح می تراشه، خودش هم اجرا می کنه. یه شورای شهر میشه ناظر، که اونم قربونش برم شورای شهرداری هست تا شورای شهر
  • عطا IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    63 15
    برای تهران هیچ کار نباید انجام شود تا همه بروند شهرها و روستاهای خودشان البته اگر دلال ها و تاجرها بگذارند
  • افسانه ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    15 11
    بد نيست اول تواناييهاي خود را بشناسيم وقتي از عهدمون برنمياد از كشورهاي ديگر كمك بگيريم، نگران نباشيد تموم نميشه ، دوباره دست شما ميوفته
  • تحلیگر A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    20 1
    اینجوری که معلومه هوای شرق تهران نسبت به غرب تهران سالم تره باتوجه به اینکه جهت وزش باد از غرب به شرقه و کارخونه های صنعتی بسیاری که در غرب تهران واقع شده است آلودگی بیشتری را در مناطق غربی و شمال غربی رقم خواهد زد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    40 1
    متاسفانه در بین تصمیم گیرندگان اصلی شورای شهر وشهرداری یکی پیدا نمیشود که بفهمد این ساخت وسازهای بی رویه بسیار ویرانگر و مشکل افرین می باشد
    • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
      2 4
      خیلی گفتن، اما فایده نداشته. شهرداری باید پول دربیاره که شهر بچرخونه. بدون برج سازی، پول آشغال جمع کردن هم در نمیاد
  • ار A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    52 2
    جلوی 6 میلیون موتورسیکلت را بگیرند که خود محیط زیست وشهرداری اعلام میکند بدترین وبالاترین میزان الودگی را دارند . چرا سهمیه بنزین را افزایش دادند. چرا اینقدر ماشین به بازار میدهند .چرا زوج وفرد را دقیقا اجرا نمیکنند وطرح میفروشند . شهردار سه سال پیش اعلام کرد هیچ مترویی بدون پله برقی نخواهد بود به مترو سبزه میدان سری بزنید. چقدر وعده ووعید .. دیروز تلویزیون اعلام کرد که مرگ ومیر تهرانیها افزایش داشته انوقت هی درو دیوار رنگ میکنند هی پل میرداماد گل میکارند اب میدهند بعد اتصالی و قطع همه گلها وگلدانها وکابلها. پدر بلوط ایران در تلویزیون گفت دو سال پیش به شهردار تهران گفته ام بهترین درخت برای تهران بلوط است . انوقت هزاران گل بنفشه دست افغانها درحال کاشت . اگه سلامت بخواهیم نه زیبایی چکار کنیم
    • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      11 16
      ار خونسرد باش. محیط زیست این وسط چکاره هست؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    52 0
    اجازه افزایش طبقات ساختمانها.ساختن برجهای بلند در غرب ....
  • ناظم RO ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    61 5
    چند نکته: 1 بعضی ها تهرانو با صرافی اشتباه گرفته اند. 2 انقد که تو تهران برج هوا شده خدا وکیلی یه پارک کنارش ساختن؟؟ روز به روز فضای سبز تهران کمتر و کمتر می شه و به تعداد برج ها اضافه تر و مهاجرت به تهران بیشتر. 3 تهران دیگه جای زندگی نیست. یادم 20 سال پیش تهران شبا وقتی با ماشین می رفتی بیرون همه جا خلوت بود و هوا پاک. ولی الان.... 4 بجای ظاهرسازی و عوامفریبی کاش کار درست و اصول کارشناسی شده انجام می گرفت. نتیجه اینکه امیدی به تغییر درست نیست.
  • علیرضا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    20 26
    آقای نویسنده مقاله شما چطور؟ شما با قلم خودت به غیر از قالیباف چند مسئول دیگر را در زمینه آلودگی هوا مورد نقد قرار داده ای؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    32 2
    ترافیک را شدیدتر و برجها را بلندتر کرده ام. با آلودگی به جنگ آلودگی رفتم.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    40 2
    همه درختها را قطع کردم تا خدا ازم راضی باشه.
  • بی نام RO ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    18 0
    اگر مسئولان پاسخگو بودند کارمان به اینجا نمی رسید. متاسفانه هر کسی که به یک کرسی می رسد فقط کرسی را می چسبد و کاری به مشکلات مردم ندارد. حفظ کرسی برای مسئولان ما از همه امور مهمتر است.
  • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    24 8
    هر اتوبوس شرکت واحد اندازه 100 تا سواری تک سرنشین و شایدم بیشتر از 100 تا آلایندگی داره. باور ندارید از امروز به دقت به اگزوز اتوبوس های شرکت واحد نگاه کنید.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      16 10
      چطور اتوبوس گازسوز به اندازه 100 تا سواري دود توليد مي كنه؟ به قول معروف يه چيزي بگو بگنجه. جماعت لايك هم كه فقط تاييد مي كنند
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    16 25
    همه چيز سياسي ديده مي شود. شما هم به بهانه آلودگي كينه هايتان را خالي مي كنيد. دلتان براي ريه هاي مردم نسوخته. مدتهاست به اين اداها و ادعاها عادت كرده ايم
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    28 0
    شهرداری یه شیرین کاری هم توی منطقه 5 انجام داد. در چهارباغ غربی جنت آباد سر همه کوچه های فرعی یک قطعه زمین به فضای سبز اختصاص داده شده بود که منظره زیبایی هم داشت. در یک اقدام ناگهانی شهرداری تمام آن قطعات را فروخت و همه با هم در عرض چند ماه تبدیل به ساختمانهایی بلندتر از ساختمانهای همجوار خود شدند. مردم کوچه ها ماندند و ازدحام جمعیت و نبود فضای سبز و کمبود جای پارک محیط و زیست و آلودگیهای آن هم "طبق معمول" بماند...
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    24 1
    برجهای سربه فلک کشیده نابودی باغها بی تفاوتی نسبت به آلایندگی موتورسیکلتها و وسایل حمل و نقل عمومی دودزا و فرسوده
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    16 5
    واقعا مقاله بی ربطی بود. اگاین باکس نظرات محدودیت کاراکتر نداشت توضیح می دادم مورد به مورد.ولی تنها دلیل موثر در آلوذگی هوای تهران خودرو های پر مصرف قدیمی فرسوده هستند و البته موتور سیکلت ها. اگر‌واردات خودروهای روز جهان بدون تعرفه گمرکی انجام می شد و سوخت واقعی و استاندارد وارد می کردیم ،اوضاع به این وخامت نمی رسید. اتوبپس ها باید گاز سوز شوند،کارخانجات آلاینده باید تعطیل و یا منتقل شوند،فرودگاه مهر آباد باید کم کار شود ،معاینه فنی ها باید جدی انجام شود،طرح lez یک طرح بین المللی و روز است ،باید هر چه زودتر اجرا شود. ورود خودروها به طر ح ترافیک محدود شود.حمل ونقل عمومی شهر های اطراف گسترش یابد و مرد شاغل در تهران لزوما در آن ساکن نباشند.اتوبوس ها و موتور سیکلتها برقی شوند. حاضرم مجانا عهده د
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    20 0
    کسی به فکر مردم نیست
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    15 4
    بسه دیگه این تقصیر هم انداختن ها.کسی تو الودگی هوای دنبال بازی سیاسی باشه مثل نویسنده این مقاله.اصولا الودگی هوا رو نفهمیده و درگیر بازی های خودشه....چهار میلیون ماشین برای تهران وحشتناکه از استاندار کرج یاد بگیرن تا اخر سال تردد رو زوج وفردکرد.
  • سارا A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    14 47
    چه ادبیات زشت و بی ادبانه ای.... واقعاً به کجا داریم میریم... واقعاً اگر حافط و سعدی هم الان بودند اینگونه می نوشتتند...؟ در سایت معتبری مثل خبرآنلاین باید همچین مقاله سخیف با لحن نازیبایی باشه...؟ متأسفم برای نویسنده آن . . قلم به بهای سیاست...
    • بی نام CA ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
      9 4
      وبلاگه شاهنامه رو كه دوباره نويسي نكرده كه به ادبياتش ايراد ميگيري
  • بی نام DE ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    11 0
    سوال نداره که اقای قالیباف برای خفه نشدن مردم توی هر خیابون یک پاساژ چند طبقه احداث میکنند
  • علی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    8 5
    خبرآنلاین اگه مرد بودی یه مطلب در انتقاد از سازمان محیط زیست و سرکار خانم ابتکار در مورد اوضاع آلودگی ها میذاشتی اونوقت معلوم میشد دست به انتقادت چجوریاس...
  • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 1
    واقعا شگفت اوره طرف حداقل در روزای الوده حاضر نیست ماشینش رو بیرون نیاره بعد میگن قالیباف چه کار کردی برا ما مردمی که حاضر نیساتند یک قدم بردارن باید الودگی میل کنند.
  • عباس A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 1
    خانم ابتکار برای آلودگی چه کرده؟ یکی از وظایف اصلی ایشون و سازمان محیط زیست همین جلوگیری و کنترل آلودگی هواست.
  • علی رضا بختیاری RO ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    2 1
    خدایی باید شنبه هم تعطیل شه چون واقا هوا آلودس آلود تر از اون روزایی که تعطیل کردید الانه
  • شهلا . ش IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    2 4
    ماشین دوم و سومت رو بفروش و بی خود تو خیابون ها پرسه نزن هوا درست میشه. در ضمن برگردین به شهراتون و اونجا رو اباد کنید و هوا ترو تازه و درست میشه
    • شهلا . ش A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
      1 0
      شما شهروند محترم چه همکاری های رو کردید تا هوا بهتر شه. ماشین های کم مصرفتون رو فروختید ، شاسی بلندشو خریدید و هوا رو الوده تر کردین. خانه های ده پانزده سالتون رو کوبیدی. جاش 10 واحدی و برج ساختید و...... در ضمن می تونین به بقیه فک و فامیل ها زنگ بزنید بگین بیان تهرون.
  • میلاد A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    شهرتهران وکلان شهرها ی کشورامروز ه به خاطر درامد غیرضروری شهرداریها به چوب حراج زده شده شهری که ارتفاع بناهاش امکان رویت نورخورشید را ازمردم وشهروندان محروم ساخته و مردم رادرون سنگ وماسه واجرو اهن فروبردهانتظار جابجایی هوادارید .شهرداری هابرای مطرح شدنشان با بزک کردن مقطعی شهربزرگترین واصلی ترین بانیان تخریب محیط زیست هستند . درشرایط فعلی جان سخت ترین موجودات هم تا ب وتحمل هوای الوده شهرهاراازدست داده اند ..بهترین نمونه این تخریب ها خیابان نواب صفوی تهران است که منطقه رابه تونل وحشت دود تبدیل ساخته است .
  • آنفولانزا A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    الآن بر من ثابت شد تعطیلات به خاطر موج آنفولانزا بوده نه آلودگی هوا وگرنه دیروز و حتی امروز هوا خیلی خیلی آلوده‌تر از اون موقع هست که مدارس را پشت سر هم تعطیل کردند.
  • محمد A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    باسلام.تنها راه نجات کلان شهر ها از آلودگی گسترش ناوگان حمل و نقل با استفاده از سوخت پاک میباشد.مثل مترو و مونو ریل.توجه داشته باشیم که شهری مثل تهران دچار کمبود سیستم حمل و نقل عمومی به دسترسی های محلی نیز میباشد که این مورد مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب میکند .
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    خبر ندارید , که جای میدان ولیعصر عج ایشان دارند مجتمع تجاری میسازنند