روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام نوشت: اگر در یک سال آینده و تا نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری96 تغییر و تحول عمده‌ای دراقتصاد به وجود نیاید باید شاهد حضور احمدی‌نژاد ثانی باشیم.

چندان اميدي وجود ندارد كه مجلس دهم بتواند دربعد اقتصادي موفقيتي براي كشور به وجود آورد ودشواري‌هاي اقتصادي ما به گونه‌اي است كه آبي از استخر مجلس دهم گرم نخواهد شد. بنابراين بعد از خداوند بايد چشم و اميد به دولت روحاني داشت اما دولت روحاني نيز با كوهي از مشكلات دست به گريبان است. برخلاف تصور بسياري نه مجلس مي‌تواند چندان اقتصاد ايران را نجات دهد و نه دولت فعلي و نه هيچ ركن ديگري توان خارج كردن اقتصاد ايران از ركود را دارد.

اقتصاد ايران يك اقتصاد ناكارآمد دولتي است و مادامي كه اقتصاد، دولتي باقي بماند تنها تحولي كه در آن صورت مي‌گيرد فساد بيشتر است. روحاني در شرايط فعلي نمي‌تواند ساختار اقتصادي ايران را از حالت دولتي خارج كرده و آن را تبديل به اقتصاد آزادي كند كه نتایج خود را در تركيه، برزيل و هند نشان داده است.

علت نگراني، باقي ماندن اقتصاد در حالت دولتي نيست بلكه علت اين نگراني آن است كه نزديك به دوسال قبل كه روحاني رئيس‌جمهور شد كارشناسان اقتصادي تخمين زدند ايران حدود شش ميليون بيكار دارد اگر ظرف دوسال گذشته اين شش ميليون بيكار افزايش پيدا نكرده باشد، كاهش هم پيدا نكرده است. اين حجم بيكار از جمعيت ايران، ركود بي‌سابقه كه اقتصاد ايران را چون يك اختاپوس در خود فرو برده است و نفتي كه به حدود 30 دلار در بشكه كاهش قيمت داشته، نشان مي‌دهد كه اقتصاد ايران در شرايط اضطراري است حتي اگر تحريم‌ها لغو شود و اندوخته‌هاي بلوكه‌شده ايران وارد اقتصاد شود ولي در بهترين حالت اين اندوخته‌ها تنها يك مُسكن است و نمي‌توانند اقتصاد ايران را به يك اقتصاد شکوفا تبديل كنند لذا مشكلات ادامه پيدا خواهد كرد و بعيد است كه روحاني در يك سال و اندي آینده بتواند اقتصاد ايران را از حالت دولتي خارج كند لذا مشكلات اقتصادي همچنان ادامه خواهد يافت. مگر اينكه معجزه‌اي شود و قيمت نفت افزايش يابد كه به نظر نمي‌رسد در دو سال آينده تحولي در قيمت نفت حاصل شود.

البته اگر دولت احمدي‌نژاد بر سركار بود اسكناس بدون پشتوانه چاپ مي‌كرد و چندان برايش مهم نبود كه در آينده وضع اقتصادي چه خواهد شد اما دكتر طيب‌نيا و ساير كساني كه فرمان اقتصادي دولت یازدهم را در دست دارند اجازه نمي‌دهند كه اسكناس بدون پشتوانه توسط دولت چاپ شود. خصوصا آقاي طيب‌نيا دقت زيادي دارد كه انضباط مالي حكمفرما شود. فرمول طيب‌نيا فرمولي اقتصادي - كارشناسي است كه در بلندمدت جواب مي‌دهد اما در ايران کمتر كسي به دنبال راه‌حل بلندمدت است. همه همچون احمدي‌نژاد دنبال راه‌حل‌هاي كوتاه‌مدت هستند. مردم به دنبال اين هستند كه احساس كنند وضع مالي خوبي دارند و اين كه در بلندمدت اقتصاد چه می‌شود چندان اهميتي ندارد. در چنين شرايطي آقاي روحاني تنها يك راه دارد كه به تلويزيون برود و واقعيت‌ها را با مردم بازگو كند. بهتر است روحاني به مردم بگويد در هشت ماه گذشته از 37هزار ميليارد توماني كه ميزان بودجه عمراني كشور بود نتوانسته‌ايم بيش از 10هزار ميليارد تومان تامين كنيم اين در صورتي است كه ماهانه حدود چهار هزار ميليارد تومان براي يارانه مي‌پردازيم يعني دو ماه پرداخت يارانه برابر با دو ماه بودجه عمراني كشور است!

چنين مواردي واقعيت‌هاي هولناك اقتصاد ايران است و روحاني بايد اين موارد را با مردم در ميان بگذارد. رئیس‌جمهور بايد اعلام كند كه با پرداخت يارانه نمي‌توان به صورت جدي به فكر حل مشكل چند ميليون بيكار بود. وي بايد به مردم بگويد با نفت 30 دلاري و با پرداخت يارانه چهارهزار ميلياردي در ماه نمي‌توان به فكر خروج از ركود بود. روحاني با بايد به صراحت و بي‌پرده با مردم سخن بگويد يا شاهد به قدرت رسيدن احمدی‌نژاد ثاني باشيم.

2727

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاوید IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    5 3
    بخدا قسم این دولت با قطع یارانه ها هم نمیتونه به اقتصاد کمک کنه .اینهمه یارانه یارانه نکنید .البته این حرفها برای توجیه ناتوانی ها خوبه .چرا یارانه ثروتمندان رو حذف نمیکنن؟اگه دولت چند سال پیش یارانه ثروتمندان رو حذف میکرد حالا این مسائل نبود .البته احتمال داره این رکود خودساخته هم باشه تا قبل از برجام وضعیت رو وخیم نشون بدن تا بعد از برجام با اندک فعالیت اعلام کنن که دیدید همه مشکلات از تحریمها بود و برجام ناجی شما شد .تا انتخابات ریاست جمهوری هنوز وقت هست و چند ماه مونده به انتخابات برخی فعالیتها شروع میشه تا نظر مردم جلب بشه .سیاست بازیهای پیچیده ای داره و مردم در اولویت آخر هستند .
  • م A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    برای 118 هواپیمای رودست مونده که اقای اخوندی با غرور تمام گفتند118 هواپیما خریدم، چقدر پول دادید، ایا نمی تونستید، دو ماه صبر کنید، مگر در این چندین سال که تحریم بودیم، هواپیما نداشتیم، اقای دکتر زیبا کلام، هیچ شکی در تحلیل های بی طرفانه و جامع شما نداریم، اما به یک سوال من جواب بدید، خانوادههایی که تنها امیدشان، همین پول یارانه هست، چه پاسخی دارید، شما، اول بیایید به خانوادهها اطمینان بدهید که دو ماه یا سه ما ه یا اصلا یک سال یارانه نمی دیم اما در عوض اقتصاد کشور را زیررو می کنیم که نیازی به قلک نداشته باشید.بعد ...