۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

ایسنا نوشت: یکی از سیاستمداران بلندپایه مالزی امروز(چهارشنبه)‌ از سمت خود به عنوان سروزیر یکی از ایالت‌های این کشور کناره‌گیری کرد که این نشان دهنده تلاش نخست وزیر برای کنار زدن رقبای بالقوه خود است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز موخریز ماهاتیر، پسر ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی و سیاستمدار حزب حاکم این کشور از سمتش به عنوان سروزیر ایالت "کداه" استعفا داد. این اتفاق در پی تلاش‌های درون حزبی برای سرنگون کردن وی رخ می‌دهد.

موخریز به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه برای نخست وزیر آینده مالزی مطرح بود اما بخت و اقبال وی برای تصدی این سمت به دلیل تلاشهای پدرش به منظور سرنگونی نجیب رزاق، نخست وزیر فعلی مالزی با استناد به اتهام فساد علیه وی کم فروغ شد.

بیش از یک سال است که دولت مالزی درگیر مناقشه مربوط به انتقال مبلغ گزافی پول به حساب شخصی نجیب رزاق از یک صندوق سرمایه گذاری دولتی است که بعدها مشخص شد از طرف عربستان بوده است. ماه ژوئیه گذشته این رسوایی هنگامی که مشخص شد نجیب رزاق به میزان 681 میلیون دلار در حساب بانکی شخصی اش پول دریافت کرده جنجال زیادی به پا کرد.

موخریز 51 ساله جدیدترین مقامی از حزب حاکم است که تبعات این رسوایی گریبانش را گرفته است.

بعد از فاش شدن مساله مبلغ هنگفت پول در حساب شخصی نجیب رزاق، موخریز ماهاتیر مجبور به ترمیم کابینه ایالتی خود شد تا چند تن از مقامها از جمله معاونش را که خواهان شفافیت شده و دادستان کل ایالت را که در پی انجام تحقیقات بود از سمتشان کنار بگذارد.

چند روز پیش دادستان کل جدید مالزی که از سوی نجیب رزاق منصوب شده بود اعلام کرد که نخست وزیر مالزی از هرگونه اتهامی مبرا است و مدعی شده که مبلغ پول موجود در حساب وی مربوط به یک هدیه بوده که به طور شخصی از جانب خاندان حاکم عربستان سعودی پپرداخت شده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =