ایران نوشت: فناوری، یکی از پایه‌های اقتصاد در کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود و به همین دلیل هم بیشتر دولت‌ها به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه و ایجاد منطقه‌ای برای فعالیت منسجم فعالان عرصه فناوری هستند که«سیلیکون ولی» امریکا نمونه ای موفق در این زمینه محسوب می‌شود.

در همین راستا کشورهای دیگر هم این نیاز را احساس کرده و به دنبال اجرای طرح‌های مناسب و ایجاد شهر و منطقه‌ای برای ارتقای سطح فناوری خود هستند و در این میان، کره جنوبی نیز به عنوان کشوری قدرتمند در حوزه فناوری و صنایع الکترونیک در این مسیر گام برداشته است.


ورود استارتاپ‌ها به اقتصاد
20سال پیش کره جنوبی تنها در عرض 3سال از بحران اقتصادی خارج شد و اقتصاد این کشور همچنان رو به ترقی است. این کشور در همین راستا تلاش داشته است تا خود را به عنوان قطب استارتاپ در آسیا معرفی کند و برای اثبات این ادعا، تاکنون سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه پروژه‌های وزارت علوم،آی سی تی انجام داده و در تازه ترین اقدام، دولت درقالب برنامه«اقتصاد خلاق» و«کسب و کار و ثروت آینده 2016»، قصد حمایت همه جانبه از استارتاپ‌های نوآور فعال این کشور را دارد. در قالب این طرح‌ها و برنامه‌ها انتظار می‌رود دولت در حوزه‌هایی ازجمله نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G)،اینترنت اشیا،سرویس‌های ابری،هوش مصنوعی، ابرداده(big data) و بیوتکنولوژی سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشد؛ برنامه‌ای که در نتیجه آن، قرار است در سال جاری میلادی، شرکت‌های نوپا با کمک وزارت علوم در اشتغال‌زایی و تولید ثروت کشور نقش داشته باشند. خانم «پاک کوئن های» رئیس جمهوری کره جنوبی با حمایت از طرح‌های ابتکاری، می‌خواهد این کشور را به هاب استارتاپ‌های آسیاپاسیفیک(آسیا -اقیانوسیه) و یکی از 8 کشور برتر جهان تبدیل کند.


در قالب این برنامه‌ها،امسال بودجه بخش اینترنت اشیای کره جنوبی نسبت به سال 2015 حدود 29درصد افزایش یافته و از 4.8 تریلیون وون معادل 4میلیارد دلار به 6.2 تریلیون وون معادل 5.1 میلیارد دلار خواهد رسید.همچنین میزان بودجه در نظر گرفته شده برای «ابر داده ها» نیز به 340میلیارد وون معادل 283میلیون دلار می‌رسد که این رقم نسبت به 626میلیارد وون سال 2015 حدود 29درصد افزایش داشته است. دولت کره جنوبی در سال گذشته در زمینه سرویس‌های ابری 700میلیارد وون معادل 583.3 میلیون دلار به این حوزه اختصاص داده بود که امسال با رشد57.1 درصدی به 1.1 تریلیون وون معادل 916میلیون دلار رسیده است. وزارت علوم این کشورهمچنین به حمایت از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR)برای بازی‌ها علاقه‌مند است.


کره جنوبی صاحب «سیلیکون ولی» می‌شود
کره جنوبی با اینکه کمتر از یک درصد جمعیت جهان را دارد ولی وضعیت خلاقیت و ابداع در این کشور بسیار مناسب و چشمگیر است طوری که در سال 2015، به عنوان ششمین شریک تجاری امریکا در زمینه کالاهای ابتکاری معرفی شد. در سال گذشته همچنین خبرهایی از جایگاه مناسب این کشور در فهرست بلومبرگ اعلام و عنوان شد که2کمپانی این کشور در فهرست خلاق ترین کمپانی‌های جهان قرار دارند.هریک از این رده ‌بندی‌ها دلیلی برای دولت کره جنوبی شده است تا به دنبال سرمایه گذاری کلان در پروژه‌های وزارت علوم وآی سی تی باشد و تأسیس «سیلیکون ولی» انحصاری این کشور یکی از جدی ترین این برنامه‌هاست. دراین راستا قرار است با بودجه کلان 66 میلیارد دلاری دولتی معادل 80 تریلیون وون، 2منطقه پانجیو(Pangyo) و سئونام(Seongnam)،به «سیلیکون ولی» کره جنوبی تبدیل شوند که این موضوع منجر به حمایت از راه‌اندازی شرکت‌های نوپای فناوری و ایجاد یک قطب آی تی در منطقه می‌شود تا به این ترتیب هم به استارتاپ‌های داخلی و هم خارجی کمک شود.


این طرح به موازات طرح تحول اقتصادی کره جنوبی که قصد دارد از بخش‌های مختلف صنعتی بویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک بگیرد تا فرصت‌های تجاری جدیدی ایجاد کند همزمان اجرا خواهد شد و برای صادرات محصولات این کمپانی‌ها به خارج از مرزهای کره جنوبی نیز تسهیلاتی ارائه می‌شود. بخش تجاری مرتبط با حوزه آی تی، روباتیک، بیوتکنولوژی، خودروهای هوشمند،انرژی و همچنین رشته‌های جدید مرتبط با این حوزه شایسته دریافت کمک‌های دولتی در این کشور محسوب می‌شوند.
برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها بیشتر شهر پانجیو مد نظر دولت قرار دارد؛ شهری در جنوب سئول پایتخت این کشورکه تاکنون کمپانی‌های فناوری بزرگ این کشور به آن روی خوش نشان داده‌اند و ازجمله این شرکت‌ها می‌توان بهKakao وNexon اشاره کرد.«سیلیکون ولی» پانجیو با مساحتی معادل 430هزار مترمربع، پذیرای هزار و 600 کمپانی با ظرفیت اشتغال برای 100هزار نفر خواهد بود و در آن،300استارتاپ حضور می‌یابند که در میان آنها 60استارتاپ برتر کره جنوبی دیده می‌شوند.این سرمایه گذاری کمک می‌کند که قطب استارتاپ در پانجیو تشکیل شود و کشورهای اطراف به کره جنوبی به چشم فرصت نگاه کنند. در این منطقه، قرار است استارتاپ‌های خارجی نیز دعوت شوند و کمک‌های مالی و اجرایی دریافت کنند.


پرورش استعدادهای فناوری
در راستای برنامه‌های حمایت از حوزه فناوری، وزارت علوم و فناوری کره جنوبی، برنامه مرکزخلاقیت اقتصادی و نوآوری(CCEI) را نیز اجرا خواهد کرد که در قالب آن،استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا و جوان را زیر پوشش قرار می دهد تا پس از مدتی که تسهیلات به آنها ارائه می‌شود با همکاری کمپانی‌های بزرگ این کشور همچون ال جی و سامسونگ، استعداد آنان شکوفا شده و به مرحله تولید برسند، سپس راهی بازار کار و «سیلیکون ولی» کره جنوبی شوند.وزارت علوم کره جنوبی در همین راستا مرکز Born2Global را پایه گذاری کرد که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کند و قرار است استارتاپ‌های دارای ایده‌های خاص و منحصربفرد یا محصولات آنها را به کمپانی‌های سرمایه دار معرفی کند؛ استارتاپ‌هایی کمتر شناخته شده ولی با پتانسیل رشد بالا در جهان. این مرکز در ابعاد مختلف ازجمله مشاوره قانون ثبت اختراع،بازاریابی و ارائه به جهان و همچنین ارتباط گرفتن با سایر استارتاپ‌ها از این استارتاپ‌ها پشتیبانی می‌کند.


Born2Globalدر سال 2013 پایه گذاری شد و از استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه قرار دارند تا رسیدن به بازارهای جهانی حمایت و بازار داخلی و خارجی نیز برای آنها فراهم می‌کند.


این مرکز تاکنون استارتاپ‌هایی موفق پرورش داده که از آن می‌توان به SmartStudyاشاره کرد که تاکنون درمجموع بیش از 1.8 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. این استارتاپ حدود 170 اپلیکیشن ارائه داده است که 85میلیون بار دانلود شده و ماهانه 8.8 میلیون کاربر فعال دارد و یک اپ برجسته آنها که ویژه آواز و داستان برای کودکان است در 98کشور جهان طرفدار دارد و کانال یوتیوب آنها روزانه 1.5میلیون نفر بازدیدکننده دارد.


ظرفیت‌های کره جنوبی
گزارش سازمان OECD نشان از این موضوع دارد که کره جنوبی فعال ترین کشور در زمینه تشویق ابتکارهای فناوری و علمی است و بین سال‌های 2010 تا 2012 این کشور حدود 14.1 درصد از کل اختراع‌های جهان در رشته اینترنت اشیا،ابر داده‌ها(big data)،محاسبات کوانتوم و ارتباطات را به خود اختصاص داده است و در زمینه مواد و نانوتکنولوژی همچون گرافن و فناوری‌های پوشیدنی در این مدت حدود 21درصد رشد داشته است.کره جنوبی در حوزه فناوری اتوماسیون نیز رو به رشد است و به عنوان مثال دولت کره اعلام کرده است که با کمک سامسونگ به دنبال طراحی و ساخت روبات‌هایی برای گشودن فرصت‌های تازه برای تولیدکنندگان داخلی است و دولت در قالب کمک 14.8 میلیون دلاری، به این طرح کمک می‌کند که تا پایان سال 2018 به نتیجه برسد.


اما این تنها کره جنوبی نیست که به دنبال ایجاد «سیلیکون ولی» ویژه خود است و چین نیز در آسیا در این زمینه دست به کار شده و قصد دارد منطقه چنگدو(Chengdu) را به منطقه ای ویژه برای فعالیت کمپانی‌های فناوری تبدیل کند. در قالب طرحی به نام « Tianfu Software Park Lab» درحومه این شهر ساختمانی برای فعالیت 110 استارتاپ در نظر گرفته شده تا ایده‌های اولیه با حمایت‌های لازم و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی، به ایده‌های نوین تبدیل شده و راهی بازار شوند.


بنگلور را نیز «سیلیکون ولی» هندوستان می‌دانند و در قاره آفریقا نیز تلاش‌ها برای راه‌اندازی یک «سیلیکون ولی» در کنیا با عنوان «کنزا» ادامه دارد.در ویتنام نیز شهری با نام Saigon Silicon City را به عنوان «سیلیکون ولی» می‌شناسند و سنگاپور نیز در تلاش برای عقب نماندن از این قافله است چون به هرحال این فناوری است که در آینده حرف نخست را می‌زند و می‌تواند در تولید ناخالص داخلی کشورها نقشی ویژه ایفا کند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =