ایسنا نوشت: معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم بازنگری برنامه‌های آموزشی رشته‌های علوم پزشکی گفت: باید تا پایان سال تمام برنامه‌های آموزشی بازنگری و بروز شود و روی آن مهر سال 94 بخورد.

باقر لاریجانی در چهارمین نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، گفت: تقریبا هشت ماه است که معاونت آموزشی در این مسیر قدم برداشته و این بسته‌ها تصویب شده است.

وی با تأکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها و اینکه چه نیرویی برای چه جا و چه کاری تربیت شود، تأکید کردند. باید در مورد سرفصل‌هایی که برای تحول آموزش پزشکی تنظیم شده، بتوانیم به مرجعیت علمی برسیم و آموزش پاسخگو، تمرکززدایی در آموزش پزشکی، توسعه اخلاق، توسعه بین‌المللی‌سازی آموزش پزشکی، ارتقای نظام ارزیابی، ساماندهی ارتباط‌بخشی بیمارستان‌ها، پایش بسته‌های تحول و نوآوری و... را همواره مورد توجه قرار دهیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه فضای ایجاد شده در آموزش پزشکی یک تحول فرهنگی است، توضیح داد: ما در این فضا با ذهن افراد کار داریم و باید فرهنگ دانشگاه‌ها را با متدی که در نظر داریم، هماهنگ کنیم.

لاریجانی از وجود 65 دانشگاه و دانشکده پزشکی، 180 هزار دانشجوی رشته‌های پزشکی و 18 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: جامعه دانشگاهی پزشکی باید بدانند که مسئولیت آن‌ها در معاونت آموزشی فقط بسته‌های تحولی نیست و مسائل زیادی وجود دارد که باید به صورت روزانه به آن بپردازند.

وی با اشاره به برخی از اعتراضات دانشجویان و داوطلبان رشته‌های پزشکی به نتایج آزمون‌ها، گفت: 137 هزار نفر در امتحانات رشته‌های پزشکی شرکت می‌کنند که تعدادی از آن‌ها پذیرفته شده و تعداد دیگر یا پذیرفته نمی‌شوند یا از رتبه‌های خود راضی نیستند. به همین دلیل دست به اعتراض زده و به مجلس مراجعه می‌کنند. مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی باید این مسائل را با تدبیر مدیریت کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه 50 درصد مکاتبات وزارت بهداشت مربوط به حوزه آموزشی است، افزود: نمی‌توان گفت این نکته مثبت یا منفی است اما این آمار نشان از حجم عملیات حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت بهداشت دارد.

لاریجانی با اشاره به اسناد بالادستی موجود در کشور اظهار کرد: باید معاونین آموزشی دانشگاه‌ها مروری بر این اسناد که شامل چشم‌انداز ایران در سال 1404،‌ سیاست‌های کلان نظام سلامت، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی و ترجمان سیاست در برنامه تحول نظام سلامت می‌شود، داشته باشند.

وی با اشاره به طراحی سیاست‌های 12 گانه برای حوزه آموزش پزشکی، گفت: این سیاست‌ها از بسته‌های تحول و نوآوری استخراج شد و این مسئله مهم است که هر یک از دانشگاه‌ها بدانند به کدام مسیر می‌خواهند بروند، زیرا اگر اهداف خود را تعیین نکنند در یک آنارشی قرار می‌گیرند که به هیچ کدام از اهداف‌شان نمی‌توانند دست یابند. در راستای مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها، به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود که در برخی از حوزه‌ها تمرکز خود را افزایش دهند. در واقع به جای اینکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت یک گروه تخصصی برای هر موضوعی داشته باشد، موضوعات را به دانشگاه‌ها سپرده تا دانشگاه‌ها روی آن موضوع تمرکز کرده و اطلاعات خود را به وزارت بهداشت اعلام کنند.

وی ادامه داد: مفهوم مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها این نیست که دانشگاه نباید امور دیگری را انجام دهد، بلکه دانشگاه‌ها موظف هستند امور گذشته خود را طبق روال انجام دهند اما روی برخی از نقاط و مسائل تمرکز بیشتری داشته باشند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه تغییر قوانین در شورای گسترش، کار آسانی نیست، گفت: آنچه که در دست معاونت آموزشی است، ساماندهی قطب‌ها و ارائه مأموریت‌های جدید به قطب‌ها و مناطق آمایشی است. در همین راستا باید یک مدل همکاری طراحی شده و دانشگاه‌ها بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

بازبینی آمایش سرزمین سلامت

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به آمایش سرزمین سلامت گفت: مصوبه این آمایش تنها مصوبه‌ای در سراسر کشور است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت مکتوب بوده و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است. البته بسیاری از افراد تلاش کردند که این مصوبه را خراب کنند، اما موفق نشدند. این مصوبه دارای اشکالاتی است که باید طی یک سال مورد بازبینی قرار گیرد.

لاریجانی از انعکاس بسته‌های تحول و نوآوری در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: بسته‌های تحول و نوآوری در برنامه ششم توسعه انعکاس خواهد یافت و ممکن است بودجه‌ای به آن اختصاص یابد.

وی با اشاره به مرجعیت علمی کشور ایران گفت: 30 درصد تولیدات علمی منطقه توسط ایران صورت می‌گیرد. کشور ایران در نانو در رتبه هفت قرار دارد و چنین کشوری می‌تواند در منطقه مرجعیت علمی داشته باشد. از طرف دیگر 33 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه آموزش پزشکی است در صورتی که تنها 12 درصد اساتید در حوزه آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند.

چاپ و توزیع 6 جلد از کتب مرجع دندان‌پزشکی

وی با تأکید بر اینکه باید به تحول و نوآوری نگاه جدی داشته باشیم به تدوین کتب مرجع دندان‌پزشکی اشاره کرد و افزود: تاکنون 14 جلد از این کتاب تدوین شده و شش جلد این کتاب چاپ و توزیع شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های موجود در هر منطقه آمایشی شناسایی شود، گفت: برای پاسخگویی به نیاز کشور باید ظرفیت‌های هر منطقه بررسی شود. همچنین توجه به نیازهای ملی و آینده‌نگاری بیماری‌ها اهمیت زیادی دارد، زیرا کشور در برخی از بیماری‌ها با چالش مواجه است؛ زیرا هنوز در رشته‌های مرتبط با این بیماری‌ها دچار مشکل است. وظیفه دانشجویان پزشکی فقط درمان ساکنان بالای شهر نیست، بلکه آنچه دانشجوی پزشکی را تربیت می‌کند گشت و گذار در منطقه‌های پایین شهر تهران و مواجهه با مسائل مختلف است.

ْآموزش 70 پزشک خانواده واشتغال آنها از سال آتی

دکتر لاریجان در ادامه با اشاره به فرایند ترجمه پزشک خانواده گفت: اولین دوره آزمون رشته تخصصی پزشک خانواده برگزار شد و طی چند روز آتی 70 نفر در هشت دانشگاه علوم پزشکی تحت آموزش قرار می‌گیرند و از سال آینده مشغول به کار می‌شوند.

تنوع‌بخشی به مقاطع علوم پرستاری

وی در ادامه با اشاره به توسعه آموزش پرستاری اظهار کرد: با توجه به کمبود شدید پرستار در کشور توسعه آموزش پرستاری نکته مهمی است. به همین دلیل از ظرفیت بیمارستان‌ها برای تربیت پرستار استفاده شده و اقداماتی از قبیل تنوع‌بخشی به رشته مقاطع علوم پرستاری، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پرستاری، توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله دکترای تخصصی پرستاری انجام شده است. از طرف دیگر آیین‌نامه هیأت علمی بالینی پرستاری در تعامل با اعضای برد و جمعی دیگر از صاحب‌نظران مراحل نهایی را طی می‌کند.

وی ادامه داد: تدوین آیین نامه هیأت علمی بالینی پرستاری، تقویت انجمن‌های علمی مرتبط با پرستاری و گسترش آموزش‌های مهارتی در این حیطه نیز از اجزای مختلف توسعه آموزش پرستاری است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه توسعه نیروی پرستار براساس نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، گفت: در این زمینه آیین‌نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان برای تربیت پرستار ابلاغ و مراحل اجرایی آن در حال پیگیری است. در این راستا باید از امکانات بیمارستان‌ها برای اهداف آموزشی استفاده شود.

لاریجانی در ادامه از تشکیل کمیته‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی با هدف نظارت بر رعایت امور خبر داد و گفت: باید در بیمارستان‌ها نیز چنین کمیته‌هایی تشکیل شود. همچنین کمیته راهبردی تدوین راهنماهای بالینی با حضور صاحب‌نظران در دست تشکیل بوده و بیش از 100 راهنمای بالینی و آماده‌سازی بازنگری شده و آماده ابلاغ است.

وی با تأکید بر اعتباربخشی مراکز آموزشی مداوم اظهار کرد: باید بتوانیم تا انتهای سال همه مراکز آموزشی مداوم را اعتباربخشی کنیم. دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران باید خود را برای اعتباربخشی بیمارستان‌ها آماده کند و امیدواریم تا پایان سال 360 مرکز آموزشی مداوم فعال در کشور مورد اعتباربخشی قرار گیرند.

برنامه‌هایی برای حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان

لاریجانی در ادامه از لزوم ساماندهی کمیته‌هایی برای حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: باید کمیته‌هایی سامان دهیم تا به نخبگان و استعدادهای درخشان نگاه ویژه‌ای داشته باشند. در این راستا شورای هدایت استعدادهای درخشان تشکیل شده است. همچنین باید به ارتقای توانمندی دانشجوهای شاهد و ایثارگر توجه داشته باشیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از ابلاغ آیین‌نامه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: به زودی آیین‌نامه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای ابلاغ می‌شود. در این راستا وزارت بهداشت با وزارت علوم تفاهمی کرده است که وزارت علوم وارد این آموزش‌ها نشود.

لاریجانی بر بروزرسانی کوریکولم‌های آموزشی تا پایان سال 94 تأکید کرد و گفت:‌ انتظار می‌رود که کوریکولم‌های آموزشی توسط دبیرخانه‌ها به روز شود و مهر سال 94 روی آن بخورد.

اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اقدامات این معاونت در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی گفت: به هر یک از مناطق آمایشی مأموریت داده شده تا فعالیت مشترک بین‌المللی خود را در یک منطقه از جهان متمرکز کنند. البته این امر به معنای محدودسازی تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها نیست. بلکه نوعی بازمهندسی است. برای مثال به تبریز مأموریت داده شده تا با آذربایجان به دلیل همزبانی و همسایگی تعامل بیشتری داشته باشند.

لزوم سخت شدن فرایند خروج دانشجویان از کشور

لاریجانی با انتقاد از وضعیت تحصیل دانشجویان رشته‌های پزشکی ایرانی در کشورهای دیگر اظهار کرد:ه 50 میلیارد دلار درآمد کشور هندوستان از آموزش رشته‌های پزشکی دانشجویان ایرانی به دست می‌آید. برخی از کلاس‌های پزشکی کشور فیلیپین توسط دانشجوهای ایرانی تشکیل می‌شود. باید فرایند خروج از کشور را برای دانشجویان سخت کنیم و این مسئله را در داخل کشور ساماندهی کنیم. از طرف دیگر وضعیت پذیرش دانشجوی خارجی در رشته‌های پزشکی در کشور ایران چندان مطلوب نیست که این نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم خود را به خوبی نشان دهیم.

دستورالعمل "شورای اخلاق" ابلاغ شد

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به بحث اخلاق پزشکی اظهار کرد: شورای عالی اخلاق پزشکی موضوع مهمی است، زیرا انجام هر اقدامی بدون در نظر گرفتن اخلاق راه به جایی نمی‌برد.

لاریجانی با اشاره به اقدام برخی از دانشگاه‌ها در راستای اخلاق پزشکی اظهار کرد: برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران اقدامات خوبی در زمینه اخلاق پزشکی انجام داده‌اند. همچنین دستورالعمل شورای اخلاق به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که برخی از دانشگاه‌ها به آن عمل کرده و برخی دیگر به آن عمل نکرده‌اند.

آموزش مجازی برای علوم پزشکی

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به تشکیل دانشگاه مجازی علوم پزشکی گفت: آموزش مجازی در دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد و تنها 25 درصد آموزش دنیا به صورت حضوری انجام می‌شود. بنابراین باید تا پایان سال برنامه آموزش پزشکی را ساماندهی کنیم.

وی از تشکیل هیأت امنای دانشگاه مجازی خبر داد و افزود: باید توجه شود که دانشگاه مجازی رقیب دانشگاه‌های حضوری نیست.

الکترونیکی شدن آزمون پیش کارورزی

وی در ادامه از الکترونیکی کردن آزمون پیش کارورزی خبر داد و گفت: در دوره آتی، آزمون پیش کارورزی در کلان منطقه هفت آمایشی به صورت پایلوت اجرا می‌شود و در صورت موفقیت از دوره‌های بعد در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

اعتباربخشی بیمارستان‌ها ابلاغ شد

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه از ابلاغ دستورالعمل اعتباربخشی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت:‌ اعتباربخشی بیمارستان‌های علوم پزشکی باید تا پایان سال جاری با همکاری مناطق آمایشی انجام شود. در همین راستا کمیسیون ملی اعتباربخشی تشکیل شده است.

لاریجانی در ادامه از ارسال نامه‌ای به ریاست جمهوری برای سرمایه‌گذاری دانشگاه‌های بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی پزشکی خبر داد و گفت:‌ دانشگاه‌های بزرگ باید برای توسعه زیرساخت‌های آموزش پزشکی سرمایه‌گذاری کنند که در این راستا نامه‌ای به ریاست جمهور ارسال شده است.

توزیع 1000 عضو هیأت علمی در سال جاری

وی در ادامه از توزیع یکهزار عضو هیأت علمی به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال جاری خبر داد و گفت: بخش اعضای هیأت علمی با کمبود اعتبار مواجه است و چنانچه اعتبارات این حوزه تأمین شود، تعداد بیشتری اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها توزیع می‌شوند. علاوه بر توزیع 1000 عضو هیأت علمی، 425 نفر از متخصصان به عنوان نیروی متخصص متعهد به خدمت میان دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده است.

آیین‌نامه "استاد وابسته" و "ارتقای اعضای هیات علمی" نهایی شد

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه از نهایی شدن آیین‌نامه استاد وابسته خبر داد و گفت: براساس این آیین‌نامه دانشگاه‌ها می‌توانند برخی از اساتید داخلی و خارجی را وابسته دانشگاه خود کرده و متناسب با خدمتی که این اساتید انجام می‌دهند به آن‌ها حق‌الزحمه پرداخت کنند.

لاریجانی همچنین از نهایی شدن آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: قرار است این آیین‌نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده و مورد بحث قرار گیرد.

وی در پایان از تفاهم‌نامه‌ معاونت آموزشی با معاونت درمان برای تجهیز بیمارستان‌های آموزشی خبر داد و گفت: اخیرا نامه‌ای از طرف وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها ارسال شده و در آن بر توجه به بستر آموزشی بیمارستان‌ها در کلینیک‌های سرپایی تأکید شده است.
304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    7 0
    سالاد کلمات