از جای خالی بهرام بیضایی تا آنها که حیاتشان به بحران وابسته است/ نشست «ابد و یک روز» برگزار شد

نشست خبری فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی با حضور بازیگران اصلی و تهیه‌کننده و کارگردان فیلم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیمان معادی و نوید محمدزاده با اندکی تاخیر می‌رسند و نشست خبری فیلمی که تا اینجای جشنواره بیشترین توجه را به خود جلب کرده است، آغاز می‌شود. پیمان معادی از تاخیر خود عذرخواهی می‌کند و قرعه شروع صحبت هم به نام اوست. 

نوید محمدزاده هم دیر رسید اما تاخیر خودش را با طنز اینگونه توجیه کرد که حساسیت زیادش به لباس پوشیدن و تعداد زیاد مراسمی که باید در آن‌ها شرکت کند سبب‌ساز این تاخیر بوده‌اند. محمدزاده در ادامه با تعریف کردن از منتقدان حاضر  گفت که : «خدا رو شکر که آشناها اینجان»

رامتین شهبازی که اعتقاد داشت صحبت‌های منتقدان در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود، به گروه سازنده تبریک گفت و ایراد گرفتن از «ابد و یک روز» را کار سختی دانست.

در این هنگام بود که محمدزاده باز هم وارد ماجرا شد و گفت که برعکس اعتقاد شهبازی ایراد گرفتن برای بعضی‌ها خیلی هم ساده است.

شهبازی «ابد و یک روز» را در فضایی بین ناتورالیسم و رئالیسم می‌بیند و اشاره می‌کند که زمانبندی و تایمینگ فیلمنامه در بازی‌ها هم وجود دارد. در نظر این منتقد جنس شخصیت‌های فیلم «ابد و یک روز» می‌توانند مابه‌ازای دنیای واقعی داشته باشند.

جای خالی بهرام بیضایی در سینمای ایران

وقتی نوبت به سعید ملکان تهیه‌کننده و طراح چهره‌پردازی فیلم رسید، صحبت از تلاش بی‌نتیجه او برای ساخت فیلم «مقصد» با همکاری بهرام بیضایی رسید. ملکان گفت که دلم می‌سوزد که بیضایی در ایران نیست و خارج از کشور کار خود را ادامه می‌دهد. او این مسئله را به ضرر ما دانست.

او درباره نحوه آشنایی خود با روستایی گفت که این پیمان شادمانفر بوده که فیلمنامه «ابدویک روز» را برای خواندن به او داده است، و پس از خواندن فیلمنامه و دیدن فیلم‌های کوتاه این کارگردان جوان تصمیم به همکاری با او گرفته است.

خندیدن به فیلمی تلخ درباره مشکلات مردم

سعید روستایی کارگردان فیلم در پاسخ به سوالی درباره این که چرا تماشاگران در سالن سینما به فیلمی تلخ درباره مشکلات مردم می‌خندیدند، گفت که این فیلم کاملا تلخ نیست و البته در هر سالن سینما ممکن است مردم به گونه‌ای متفاوت از هم واکنش نشان دهند، شاید کسانی که فیلم به می‌خندند نگاهی از بالا به پائین به آن دارند.

بازی خوب محمدزاده در نقش یک معتاد

از نوید‌محمدزاده می‌پرسند با وجود بازی‌های درخشان نقش معتادها در تاریخ سینمای ایران چگونه جسارت این را یافته که نقش یک معتاد را بازی کند؟ این بازیگر گفت که انسان دوست دارد ریسک کند، باید به دل کار رفت و انجامش داد. او نیز تائید می‌کند که بازی‌های بسیار درخشانی در این نقش داشتیم و در نقطه‌ مقابل بازی‌های بد هم بسیارند اما او به کار دیگران کاری ندارد.

از نظر محمدزاده برای ایفای یک نقش باید زحمت کشید وتنها به گریم و متن اکتفا نکرد. او برای بازی در این نقش 11 کیلوگرم در یک ماه وزن کم کرده است.

روستایی می‌گوید از ابتدا این نقش را برای نوید محمدزاده نوشته است. او از مستندی می‌گوید که شاید یکی از دلایل اصلی شکل گرفتن «ابد و یک روز» است.

نوید محمدزاده در «ابد و یک روز»

آرزویی که 24 ساعت بعد واقعی شد

پیمان معادی با طی کردن روال سنتی با تمام سخت‌گیری‌ بازی در این فیلم قبول کرده است. او می‌گوید که مدت‌ها بود محمدزاده را می‌شناختم و کار او را در تئاتر دوست داشتم. یک شب درباره این صحبت می‌کردیم که ای کاش در یک اثر با هم همکاری کنیم، و جالب اینکه 24 ساعت بعد پیشنهاد بازی در این فیلم را گرفتم.

بازیگر «جدایی نادر از سیمین» از ملاقات خود با سعید روستایی گفت که پس از این دیدار و خواندن فیلمنامه به سرعت قانع شده است. او از احاطه زیاد روستایی به موضوع اعتیاد نیز شگفت‌زده شده بود و اینکه روستایی انسانی اهل تعامل بوده را دلیلی برای در مسیر تعالی قرار گرفتن می‌داند.

او می‌گوید که هیچگاه از همکاری با این کارگردان فیلم اولی احساس ریسک نداشته و با دلی قرص و محکم خودش را به او سپرده است.

گلایه از حذف جایزه فیلمنامه و جای خالی رضا عطاران در جشنواره امسال

ملکان از حذف جایزه فیلمنامه از بخش فیلم‌های اول گلایه کرد و این امر را نادرست و برخلاف ادعاهای موجود درباره اهمیت فیلمنامه دانست. او اعتقاد دارد که به جای حذف این جایزه باید مشوق‌های دیگری نیز برای آن در نظر گرفت. او در ادامه از جای خالی رضا عطاران در جشنواره فیلم فجر می‌گوید و اعلام می‌کند که با این حرف قصد تکه انداختن به هیات انتخاب را ندارد و این یک واکنش کاملا احساسی است.

تهیه‌کننده «ابد و یک‌روز» در پاسخ به این سوال که چرا خودش فیلم نمی‌سازد گفت که تا وقتی که افرادی بهتر از من برای انجام این کار وجود دارند ترجیح می‌دهم کمک کنم آنها فیلم‌های خود را بسازند.

کسانی که بقایشان در وجود بحران است

ملکان اشاره‌ای هم به سخنان آغازین محمدزاده درباره منتقدان سرسخت «ابد و یک‌روز» کرد و گفت : «برخی بقایشان در بحران است و به همین دلیل هر روز بحران‌سازی می‌کنند.» او در ادامه به محمدزاده پیشنهاد کرد این افراد را که دیده هم نمی‌شوند فراموش کند.

بازیگر «شهرزاد» در نقشی متفاوت

پریناز ایزدیار می‌گوید هر بار درباره «ابد و یک روز» حرف می‌زند هیجان‌زده می‌شود. او در ادامه اشاره می‌کند که در مسیری بوده که امکان داشته با سر سقوط کند اما به لطف این گروه سال متفاوتی برایش رقم می‌خورد.

ایزدیار که هیچ‌گاه نقشی شبیه به این را بازی نکرده است، فیلمنامه آماده و دقیق روستایی را یکی از دلایل ایفای خوب نقش می‌داند هر چند که خودش نیز تجربه‌های شخصی کوچکی در این باره اطراف خودش داشته است.

رسانه‌ای‌ها اعتراض می‌کنند

برخی از اهالی رسانه اعتقاد دارند که وقت برای سوال پرسیدن کم است و فرصت کافی برای پرسش به خبرنگاران داده نمی‌شود. تنها دو خبرنگار سوال خود را مطرح کرده‌اند و یک نفر در انتظار ایستاده است و سوالی دارد که با پاسخ محکم کارگردان همراه می شود : «با وجود بیان واقعیت‌های تلخ جامعه‌ ایرانی در این فیلم و حضور بازیگری همانند پیمان معادی آیا این فیلم نگاهی هم به جوایز جهانی سینمایی دارد؟»

این فیلم را برای جایزه نساختم

روستایی در پاسخ به سوال مطرح شده گفت : «در زمان ساخت این فیلم به هیچ چیز فکر نمی‌کردم و اصلا هم فکر نمی‌کردم فیلم با این استقبال روبه‌رو شود. من واقعیت را ساختم، چیزی که به شدت در جامعه وجود دارد.» این کارگردان جوان در ادامه از تجربیات خود در این زمینه گفت که در جریان ساخت یک مستند با آن روبه‌رو شده است، از پدری با هشت پسر معتاد تا زنی که مواد مخدر را در بدن خودش جاسازی کرده است.

او در ادامه گفت که به هیچ وجه قصد ساخت فیلمی نمادین را نداشته است و بیشتر دوست داشته فیلمش ناتورالیستی باشد.

در پایان جلسه شهبازی از اهالی سینما درخواست کرد که با روستایی بهتر رفتار کنند. پیمان معادی نیز با اشاره به تجربه مشابه فیلم‌های موفق در زمینه مخالفت‌ها از سعید ملکان به عنوان تهیه‌کننده‌ای یاد کرد که دیگران می‌توانند از او الگو بگیرند.

۵۸241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    1 0
    بی‌صبرانه منتظر دیدنش هستم