اقتصادنیوز نوشت: رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی گفت: ایران مشتاق رابطه نفتی با اروپاست و به نظر می‌رسد مانع اصلی این رابطه یعنی پرداخت بدهی‌های سابق ایران نیز حل شود.

حمید حسینی در خصوص روابط نفتی ایران با اروپا اظهارکرد: برخی کشورهای اروپایی که ایران قصد دارد رابطه نفتی خود را با آن‌ها توسعه دهد، از مشتریان سابق نفت ایران بوده‌اند. حتی حوالی سال‌های 90 و 91 چیزی در حدود 400 هزار بشکه در روز به مقصد برخی کشورهای اروپایی نفت صادر می‌شد.

وی ادامه داد: در این میان کشورهایی از جمله اسپانیا، ایتالیا و یونان مشتری جدی نفت ایران هستند و فرانسه و انگلیس نیز نفت ایران را به برخی بازارها ارسال می‌کردند. تحریم‌ها سبب شد تا این کشورها که پیش از این پالایشگاه‌های خود را بر اساس نفت ایران فعال کرده بودند،‌ تغییراتی در این پالایشگاه‌ها ایجاد کنند. در عین حال در مدت اخیر به دلیل مسائلی که در رابطه روسیه با اروپا ایجاد شده است،‌ قصد دارند که دوباره به سمت ایران بیایند.

حسینی عنوان کرد: برخی از این کشورها منتظر برقراری ارتباط با ایران و ایجاد یک پوشش بیمه‌ای هستند. ایران از این طریق می‌تواند خود را به بازار اروپا متصل کند. البته ممکن است در بحث‌های مرتبط با کانال سوئز و مسائل پرداخت قدری زمان طی شود تا یک ارتباط کامل شکل گیرد اما شکی نیست که ایران برای برقراری یک ارتباط با اروپا مشتاق است.

وی در خصوص بدقولی برخی کشورهای اروپایی که در گذشته گریبان ایران را گرفته بود،‌ عنوان کرد: به نظر می‌رسد که برخی از این کشورها به دنبال پرداخت بدهی‌های خود به ایران هستند اما برخی شرکت‌های اروپایی مانند «انی» نیز از ایران طلب دارند که به نظر می‌رسد همه این مسائل حل شود.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =