بر اساس لایحه بودجه، کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی برای اولین‌‌بار در بودجه دیده شده است که این رقم 150 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

محمد حسین نجاتی: بررسی بودجه ريزي براي سال 1395 نشان می دهد سهم وزارت آموزش و پرورش در سال آتي ، 28 هزار و 540 میلیارد تومان برآورد شده است و این در حالی است که بودجه عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال 93، 20 هزار و 621 میلیارد تومان بود و بودجه مصوب سال 1394 به رقم 23 هزار و 584 میلیارد تومان رسید و در مجموع با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای، بودجه آموزش و پرورش به 28 هزار و 690 میلیارد تومان در سال 95 رسیده است.

بر این اساس بودجه مصوب دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 94، حدود ۳.۶ میلیارد تومان بود که در سال ۹۵ به ۴.۳ میلیارد تومان افزایش یافته است و با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای به ۴.۴ میلیارد تومان رسیده است؛ بودجه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها 27 هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان در سال 95 است، البته بودجه مصوب ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در سال 94، 22 هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان بود.

بر اساس لایحه بودجه، کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی برای اولین‌‌بار در بودجه دیده شده است که این رقم 150 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ یارانه دفترچه، تغذیه رایگان و امور رفاهی دانش‌آموزان مناطق محروم نیز 44 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این در حالیست که بودجه مصوب این ردیف در سال ۹۴ حدود ۴۱ میلیارد تومان بود.

بودجه مصوب سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در سال ۹۴ حدود ۷.۵ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۵ به ۸.۸ میلیارد تومان رسیده است و با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای برای سال ۹۵ حدود 29 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه یارانه مسکن فرهنگیان نیز 30 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در سال گذشته نیز همان رقم است. برای فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان نیز مبلغ 100 میلیارد تومان و برای توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان مبلغ 50 میلیارد تومان برای اولین‌بار پیش‌بینی شده است.

برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی در سال 94 رقم 300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که این رقم در سال 95 به 332 میلیارد تومان افزایش یافته است ضمن اینکه کمک به ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق روستایی در مصوب سال 94، 55 میلیارد تومان بود که در سال 95 این میزان به ۵۹.۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.
بودجه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز که مصوب آن در سال 94، 90 میلیارد تومان بود در سال 95 به ۹۲.۵ میلیارد تومان افزایش یافت که با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای، این رقم به 103 میلیارد تومان افزایش یافته است و همچنین برای اولین‌بار اعتباری نیز برای موزه تاریخ و تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است که مبلغ آن یک میلیارد تومان در بودجه سال 95 است.

بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با در نظر گرفتن تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌‌ای در سال 95 به 822 میلیارد تومان رسیده است؛ البته بودجه مصوب این سازمان در سال ۹۴ حدود ۶.۹ و در سال ۹۵ حدود ۸.۶ است؛ بودجه دانشگاه فرهنگیان در سال 95 با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای به 370 میلیارد تومان افزایش یافته این در حالی است که بودجه مصوب دانشگاه فرهنگیان در سال 94، 220 میلیارد تومان بود و این رقم در سال ۹۵ به ۲۴۶ میلیارد تومان رسیده است.

بودجه مصوب دانشگاه شهید رجایی در سال 94، حدود ۳۳.۵ میلیارد تومان بود که این رقم در سال 95 به ۳۷.۷ میلیارد تومان رسید و با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای به 63 میلیارد تومان افزایش یافته است و همچنین بودجه مصوب دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز از 352 میلیارد تومان در سال 94 به ۳۹۹ میلیارد تومان در سال ۹۵ افزایش یافته و با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای به 646 میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافته است.

بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای، در حالی به 68 میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافته است که بودجه مصوب این سازمان در سال گذشته 40 میلیارد تومان بود و امسال به ۴۳ میلیارد تومان افزایش یافت و همچنین بودجه سازمان نهضت سوادآموزی نیز که مصوب آن در سال 94 رقم 259 میلیارد تومان بود به ۲۸۰ میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافت که این رقم با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای به 284 میلیارد تومان افزایش یافته است. در پايان اين گزارش به مقايسه بودجه آموزش و پرورش با سال هاي قبل در غالب يك جدول اشاره شده است

بخش

1393

1394

1395

وزارت آموزش و پرورش

21 هزار ميليارد

24 هزار ميليارد تومان

28 هزار و 540 میلیارد تومان

دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

3میلیارد و 400میلیون تومان

۳.۶ میلیارد تومان

۴.۴ میلیارد تومان

ادارات آموزش و پرورش استان ها

18 هزار و 500 میلیارد تومان

22 هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان

27 هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان

نوسازی و تجهیز مدارس

526 میلیارد تومان

639 میلیارد تومان

822 میلیارد تومان

دانشگاه شهید رجایی

39 میلیارد تومان

۳۳.۵ میلیارد تومان

۳۷.۷ میلیارد تومان

دانشگاه فرهنگیان

193 میلیارد تومان

252 میلیارد تومان

370 میلیارد تومان

یارانه دفترچه تغذیه رایگان مناطق محروم

40 میلیارد تومان

41 ميليارد تومان

44 میلیارد تومان

سازمان مدارس غیر انتفاعی وتوسعه مشارکت های مردمی

18 میلیارد تومان

۷.۵ میلیارد تومان

29 میلیارد تومان

یارانه مسکن فرهنگیان

39.2 میلیارد تومان

30 میلیارد تومان

30 میلیارد تومان

اجرای سند تحول تحول بنیادین و کیفیت بخشی

250میلیارد تومان

300 میلیارد تومان

 

کمک به ایاب و ذهاب  مناطق روستایی

60 میلیارد تومان

55 میلیارد تومان

59.6 ميليارد تومان

سازمان پژوهش و برنامه ریزی

35.9 میلیارد تومان

90 میلیارد تومان بود

103 میلیارد تومان

دانشگاه فنی و حرفه ای

383 میلیارد تومان

352 میلیارد تومان

۳۹۹ میلیارد تومان

سازمان آموزش و پرورش استثنایی

سازمان نهضت سوادآموزی

30 میلیارد  تومان

30 ميليارد تومان

68 میلیارد تومان

 

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    36 1
    این اموزش و پرورش انقدر اوضاع داغونی دارد که با این شیب ها داردی ازش دوانمیشه باید اول دید خیلی از اقایون رو نسبت به اموزش و پرورش عوض کرد راه درست واصولی رو به اقایون نشون داد اون قبل ها که اصلن تو باغ نبودند اینها هم فعلن سرشون جای دیگه ای گرم هستش بجز حرف چیزی ندیدیم هر چند این سیستم اموزش و پرورشی بهتر از این رو نمی خوادش
  • بی نام RO ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    48 1
    بدترین وزیری که آموزش پرورش دیده ب عمرش همین آقای فانی هستن که متاسفانه دولت به این قضیه بی توجهی میکنه بعید میدونم حتی یک فرهنگی از ایشون راضی باشه
  • حبیب A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    7 0
    والا ما شیبی نمی بینیم اینی که شما گفتین بیشتر به سر بالایی میخوره تا شیباز این بودجه سه هزار و پانصد میلیاردش که مربوط به رتبه بندی است و ما بقی هم که همون دوازده درصد افزایش بر اساس تورم هاست که برای همه ارگان ها هست.تحصیل باید در مدارس دولتی رایگان باشد اما پول آب و برق و گاز و کاغذ آچار و ماژیک و ... را از والدین به ااجبار میگیرند اگه بودجه داشت که از مردم گدایی نمی کردند.از بین 14 ارگان کشور حقوق معلم هایش هم در رتبه 13 قرار دارد من نمیدونم از کدوم بودجه صحبت میکنید.
  • بی نام RO ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    11 1
    خیلی ربطی به وزیر ندارد. نظر حاکمیت به آموزش و پرورش باید عوض بشه. الان نمایندگان مجلس اگر واقعا به فکر آموزش و پرورش هستند باید بودجه را افزایش دهند به هر صورت ممکن. تا بعد مجبور نباشن به خاطر نمایش الکی هی کارت زرد بدن به وزیر
  • محسن A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    10 0
    فاجعه است . تا حالا می گفتن تحریم هستیم حالا چی .
  • حسن اندرابی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    7 0
    سلام کسی از باز نشسته های سال 93 جرفی نمی زند نکند مطالباتشان را پرداخت کرده اند سر ما بی کلاه مانده یا اصلا خبر از مطالبات نیست اصلا بفراموشی سپرده شد دیگر ما پی گیری نکنیم
  • علی A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    5 0
    دانشگاه فنی و حرفه ای زیر نظر وزارت علوم اداره می شود پس چرا بودجه اش از آموزش و پرورش است