اقتصادنیوز نوشت: شاخص کل بورس تهران به کانال 74 هزار واحدی ورود کرد.

 با ادامه رشد شاخص کل بورس تهران شاهد ورود این نماگر به کانال 74 هزار واحدی بودیم (13 کانال شکنی مداوم بورس از ابتدای دی). نمادهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، ایران خودرو، بانک پارسیان از نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بودند. همچنان فضای مثبت ناشی از رفع تحریم های بین المللی به عنوان مهمترین عامل ایجاد خوشبینی در فضای کلی بازار محسوب می شود. 

 علاوه بر موج خوشبینی به بهبود شرایط اقتصادی کشور و صنایع با گشایش های بین المللی، در تعطیلات پایان هفته بورس تهران بازارهای جهانی روند نسبتا رو به رشدی را در پیش گرفتند. افت شاخص دلار آمریکا باعث ایجاد تحرکاتی در بازار کالایی شد. در ساعات پایانی چهارشنبه شاخص دلار به کمترین مقدار از اکتبر سال میلادی گذشته افت یافت. آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا در کنار ضعف اقتصاد جهانی افزایش نرخ بهره این کشور را بر اساس انتظارات موجود در سال 2016 در ابهام قرار داد. این موضوع موجب افت شاخص دلار آمریکا شد. 

با توجه به قیمت گذاری کالاها بر اساس دلار، تضعیف ارزش دلار رشد قیمت کالا را به دنبال داشت. قیمت نفت و دیگر کالاها با اهرم ضعف دلار با رشد مواجه شد. در این خصوص، قیمت هر بشکه نفت آمریکا به بیش از 32 دلار نیز رسید. هر تن مس در بورس فلزات لندن نیز که در هفته های اخیر تا سطح 4300 دلار نیز افت داشت، به سطح 4700 دلار به ازای هر تن نیز رسید. 

با این حال، روز جمعه شاهد تعدیل قیمت ها در بازارهای کالایی و به خصوص افت نفت به سطح 30 دلاری بودیم. رشد اندک شاخص دلار از کف سه ماهه در ساعات پایانی معاملات هفتگی بازار جهانی در کنار فشار عوامل بنیادی در بازار نفت تعدیل قیمت جهانی کالا را به دنبال داشت. به نظر می رسد سیگنال های از تحرکات در بازارهای کالایی پس از ریزش شدید قیمت ها امیدواری را نسبت به صنایع وابسته بیشتر کرده است. 

در این خصوص، شرکت ملی مس ایران با نماد «فملی» از لحظات آغازین معاملات امروز روند صعودی را در پیش گرفت، این سهم در لحظه تنظیم این گزارش با خرید 93 درصد حقیقی در برابر فروش 72 درصدی حقوقی موجب رشد 56 واحدی شاخص کل شده بود. 

در معاملات امروز همچنین شاهد صدرنشینی گروه انبوه‌سازی در میان سایر صنایع بورسی بودیم. شاخص این صنعت با رشد3.8 درصدی (تا لحظه تنظیم این گزارش) مواجه شده بود. سیل خرید فعالان به خصوص حقیقی‌ها در این نمادها عاملی برای رشد حداکثری قیمت روزانه در بیشتر نماد و ایجاد صف خرید در این نمادها بود. در پی ورود به فاز اصلاح نسبی قیمت‌ها پس از جهش برخی از نمادهای مورد توجه (مانند گروه خودرو) در هفته‌های اخیر، به نظر می‌رسد توجه فعالان بازار به سوی دیگر گروه‌ها جلب شده است. 

در هفته‌های اخیر شاهد جابجایی فعالان بازار در پی رشد‌های شدید قیمتی در گروه‌های مورد توجه بوده‌ایم، در این خصوص، می‌توان به حرکت معامله‌گران از سهام خودرو و روانه شدن به سوی دیگر نمادهای بزرگ اشاره کرد که رشد شاخص کل را در هفته گذشته به دنبال داشت. بار دیگر نقدینگی موجود در بازار به سوی سهام خودرو جذب شده است، این نمادها که در پایان هفته گذشته با اصلاح اندک قیمتی مواجه شده بود، در معاملات امروز تقریبا تمامی آن‌ها با صف‌های خرید مواجه بودند. 

در این شرایط، سیل عظیم نقدینگی در جستجوی مکانی تازه برای سرمایه‌گذاری است که عرضه‌های اولیه به عنوان راهکاری برای کاهش عطش بازار و جلوگیری از رشدهای غیرمتناسب قیمت کارساز خواهد بود. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =