جواد عزتی می‌گوید کار کمدی برای یک بازیگر کار بسیار سخت‌تری است اما بازیگران سینمای کمدی ما گاهی در فیلم‌های روشنفکری بازی می‌کنند تا دیده شوند.

کتایون کیخسروی: جواد عزتی جدا از تمام آنچه درباره بازیگری اش می دانیم انسان جالبی است .عزتی خیلی راحت و بی غل و غش حرف می زند و  اهل پیچاندن مطالب نیست. او امسال با «زاپاس» در جشنواره حضور داشت از حضور در این فیلم  و مسائل مربوط به سینمای کمدی می گوید و حرف‌هایش شنیدنی است

  شما زاپاس را کجا تماشا کردید؟

کاخ جشنواره.

پس حتما از کیفیت پائین صدای فیلم تان شاکی هستید؟

بله  متاسفانه خیلی بد بود و من که خیلی از دیالوگ ها را نشنیدم.برای من خیلی عجیب است که چرا باید وولوم هر فیلم دست بخورد. بالاخره آنجا دستگاه‌هایی دارند که می‌توانند کاری کننند تا صدای فیلم نزدیک به نرمال باشد و اینطور نباشد که هر کسی بیاید و صدای فیلم‌ها را تغییر بدهد.

یعنی برای فیلم های مختلف کیفیت صداها متفاوت بوده؟

 من فکر می کنم هر فیلمی که می آید آنجا  عوامل آن فیلم می‌خواهند صدا را تنظیم کنند  اما بالاخره باید یک حد نزدیک به استانداردی باشد. یعنی حتی اگر بعضی‌ها می‌خواهند صدا را بالا و پائین کنند نهایتا باید نزدیک به استاندارد باشد اما متاسفانه چند سال است که مشکل صدا در جشنواره وجود دارد.

بازخوردهایی که از «زاپاس» در این چند روز گرفتید چطور بوده؟

حقیقتش  من آن روز  نماندم که ببینم بقیه چه می‌گویند. در نشست خبری هم نبودم  اما چیزهایی که شنیدم  مثبت بود. فقط در برنامه هفت شنیدم که دوستان  یعنی آقای فراستی گفتند بهترین فیلمی بوده که دیده‌اند و لطف داشتند و از بازی من و امیر جعفری هم تعریف کردند.

این که واقعا اتفاق عجیبی بود چون ما تصور کردیم  «زاپاس» را یا جان فورد ساخته یا هیچکاک که آقای فراستی  از این فیلم تعریف کردند.

( به شدت می خندد) بله  برای خود من هم جالب بود.

از بازی ها بگوئید .واقعا شما و آقای جعفری اینقدر خوب بوده اید که آقای فراستی تعریف کرده؟

به نظر من بازی‌ها خیلی  یکدست و متناسب با جنس فیلم است. اینطور نیست که بازی‌ها بیرون بزند .یک روایت ساده‌ای است که روان و یکدست اجرا شده  و این به جذابیت فیلم کمک خیلی زیادی کرده است .با این حال نمی‌توانم در مورد تک تک عوامل  در بازیگری صحبت کنم چون اتفاق ویژه‌ای نیفتاده و نقش‌ها گلدرشت نشده یا از فیلم جلو نزده است.

کار با آقای نیک نژاد چطور بود؟

خب من قبلا با ایشان سریال کار کرده بودم  و ذهنیت و افکارمان به هم نزدیک بود .حتی قبل از اینکه فیلمنامه را بخوانم  قبول کردم که با هم کار کنیم و به ایشان گفتم تو بنویس من می آیم جلو. در واقع همان موقع موافقت اولیه را کردم و بر پایه همین  حس مثبت جلو رفتیم  و یک کار خوب با هم انجام دادیم.

تجربه حضور در رامیان ،شهر پدری آقای نیک نژاد چطور بود؟

شهر زیبایی  است  و تصویرهایی که با دوربین آقای سلامی  گرفته شده خیلی جذاب تر است .به نظر من  آن بخش از  کشور مثل بهشت می ماند ...

...که اتفاقا مغفول مانده.

بله اما امیدوارم با این فیلم اتفاق های خوبی برای آنجا بیافتد. آنجا یک چشمه بسیار قدیمی وجود دارد. عمیق‌ترین چشمه دست ساز دنیا آنجاست که جذابیت زیادی دارد اما متاسفانه از این منطقه خبری نیست.

ظاهرا در آن چشمه یک سکانس هم  گرفته شده؟

بیشتر از یک سکانس بود. حضور در آن چشمه در ایده اولیه فیلمنامه بود  و یک وصف قدیمی از آنجا وجود داشت و قرار بود از ارتفاع 15 متری نشان داده شود.

در برخی نقدها «زاپاس» را مشابه سریال های تلویزیونی مثل پایتخت دانسته‌اند و فضای کار را اینطوری زیر سوال برده اند. چقدر این نقد را قبول دارید؟

 ببینید به نظر من نوع روایت خیلی مهم است .به نظر من این فیلم روایت سینمایی دارد  اما شاید این فضا را قبلا در تلویزیون هم دیده یا ممکن است در هر جای دیگری هم مشابهش را داشته باشید اما نمی توانید بگوئید تلویزیونی است.اینجا جنس روابط و شیرینی کاربا تلویزیون متفاوت است. البته  کار کمدی در تلویزیون به مراتب جلوتر از سینماست .من بارها گفته ام که در سینمای کمدی متاسفانه خیلی ضعیف هستیم.در هالیوود هم همین است.آنجا هم اگر سالی 50 تا فیلم کمدی ساخته می شود   فقط 4-3 تا از آنها قابل دیدن است  و بقیه شوخی‌های سطحی و فیزیکی سخیفی است که خودشان هم از این نوع فیلمها استقبال نمی کنند  اما خب باز هم کارشان را ادامه می دهند. در سینمای ما هم طیف‌های محدودی از  کمدی وجود دارد که در تاریخ سینمای ایران باقی مانده  و به عنوان کار خوب شناخته می شود. در کمدی، تلویزیون از سینما جلوتر است و شاید حدود 95 درصد کمدی سینما از عوامل تلویزیونی وام می‌گیرد که طبیعتا از تلویزیون تاثیر خواهد گرفت و کار به کمدی‌های تلویزیونی نزدیک می شود.

چرا در سینمای کمدی کار خوب ساخته نمی شود؟

چهعرض کنم.نمی دانم اما انگار وقتی حرف سینمای کمدی می شود آدم ها هول می شوند  و فقط از جنبه مالی و گیشه ای به این کار نگاه می شود.

یک چیز دیگر هم هست.اینکه خیلی از سینما گران تصور می کنند اگر کار کمدی انجام دهند  سطح سینمایشان پائین می آید در حالی که اگر کمدی خوب ساخته شود  به عنوان یک نقطه روشن در کارنامه فیلمساز یا بازیگر مطرح خواهد شد.

بله  اینکه دیگر واقعا افتضاح شده است .الان سهم زیادی از چرخه اکران با فیلم‌های کمدی می‌چرخد اما بچه‌های کمدی خودشان  وسط کارهایشان می روند دنبال کارهای روشنفکری که بگویند ما هم در این سینما هستیم در حالی که دارند کار سخت را انجام می دهند. خود من اگر تا الان 20 تا فیلم کار کرده باشم 15 تایش جدی بوده  و خیلی کم کمدی کار می‌کنم  .شاید دلیلش همین ترس باشد که به شما به عنوان یک هنرمند  و بازیگر نگاه نکنند .واقعا این نگاه افتضاح است.

بگذریم. فکر می کنید «زاپاس» در اکران عمومی موفق باشد؟

من فکر می کنم مردم این فیلم را دوست داشته باشند  و کارگردان آن چیزی که می خواهد را به دست بیاورد. فارغ از چهارچوب‌هایی که منتقدان و سینماگران حرفه ای دنبال می کنند این فیلم به تماشاچی حس و حال خوبی می‌دهد و وقتی از سالن سینما بیرون می رود به این نتیجه می رسد. در جشنواره هم همین اتفاق افتاد. شاید آدم ها بعد از تماشای فیلم  چیز شگفت‌انگیزی برای گفتن نداشتند  اما فیلم حالشان را بد نکرد. کلا شاید تماشاچی نتواند درباره لحظه خاصی از این فیلم حرف بزند اما کلیت کار حالش را خوب می کند و به نظر من کارگردان به چیزی که می خواست حداقل خیلی نزدیک شده است.

 بازی با امیر جعفری ، احمد مهرانفر و سایر بازیگران «زاپاس» چطور بود؟ فکر می کنم بیشترشان قبلا در سریال آقای نیک نژاد حضور داشتند. مثل خانم حبیبی.

من فقط با احمد مهرانفر کار نکرده بودم  وگرنه با بقیه عوامل قبلا همبازی بوده‌ام.با امیر جعفری که از 15 سالگی‌ام کار کرده‌ام. (می‌خندد)

پس با توجه به سکانس هایی که با هم دارید این شناخت در بده بستان‌های بازیگری کمک‌تان کرده.

بله خوب بود  اما من در کمدی زیاد به بداهه پردازی  اعتقاد ندارم. به نظر من اگر قصه جور شود کمدی به وجود می آید .یعنی قصه حساس‌ترین بخش کار کمدی است .به همین خاطر است که شما نمی توانید الان کمدی های 5 سال قبل را تماشا کنید  چون کمدی خیلی به روز است. من می گویم اگر  پیرو قصه باشی و درست تعریفش کنی تماشاگر همهمراه می شود .یعنی بدون بداهه پردازی هم می توان اتفاقات خوبی در کمدی رقم زد .

داستان «زاپاس» به فوتبال ارتباط دارد اما برخی این نقد را وارد می کنند که در این مساله ضعف هایی وجود دارد و حتی یک تحقیق معمولی درباره فوتبال و مسائلش انجام نشده.

درست است که اتفاق فیلم به فوتبال ربط دارد  اما چیز عجیبی نیست.در فیلم یک تیم از شهری کوچک از دسته سوم به دسته دوم رسیده  و با برد در آخرین مسابقه اش صعود می کند.این خیلی ساده اتفاق می‌افتد  و فوتبال باعث می‌شود قصه راه بیافتد .داستان در مورد فوتبالیستی است که پایش آسیب دیده  و نمی تواند بازی کند. همین آدم قرار بوده  داماد مربی شود و حالا دختر به او جواب رد می دهد. من فکر می کنم  احتیاجی به تحقیق آنچنانی  نبود اما مطمئنا آقای نیک نژاد به عنوان نویسنده تحقیق کرده  و این اتفاق برای یکی از نزدیکانش افتاده  تا بر اساس یک مستند فیلمنامه را نوشته باشد.

در جشنواره امسال چند تا فیلم تماشا کرده اید؟ از فضای جشنواره راضی هستید؟

من دو سه تا فیلم دیدم .فضای جشنواره هم خوب و مثبت است و همین که آدم ها به فیلم های همدیگر احترام می گذارند خوب است اما اینکه برخی فیلم‌ها به جشنواره نیامدند و اسامی که حذف شد را کنار برخی فیلم های امسال می گذاری این سوال بزرگ  در ذهنت ایجاد می شود که آن فیلم ها چرا نیامدند؟به نظرم بعضی ها فقط گول اسم برخی فیلم ها را خورده اند.

با تعریفی که  مسعود فراستی از بازی شما کرد حتما باید انتظار داشته باشیم سیمرغ را به جواد عزتی بدهند.

( می خندد) نه من هر سال  یک تعریف اینطوری از آقای فراستی دارم .یک بار هم حتی به من گفتند بلند شو بیا جایزه بگیر اما در نهایت جایزه را به من ندادند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    7 1
    عالیه این بشر :
  • هاشم IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 3
    عاشقتیم سید جواد. دیشب زاپاس رو دیدم. سرگرم کننده و عالی. خود سینمای سرگرمی