ایسنا نوشت: با گذشت 45 سال از فرود فضانوردان در ماه در ماموریت آپولو 14 ناسا در پنجم فوریه 1971 اکنون تصاویری از این ماموریت منتشر شده که نشان‌دهنده کسب اطلاعات بیشتر از این ماموریت است.

بخش آرشیو پروژه آپولو، تصاویر فراموش‌شده بسیاری از مأموریت‌های آپولو را در سرویس اشتراک‌ عکس فلیکر منتشر کرده است.در بخشی از این تصاویر ، فضانوردان آپولو به قدری از زمین دور شده‌اند که می‌توانستند کل سیاره را با انگشت شست خود بپوشانند.

در یکی از تصاویر منتشر شده در سایت فلیکر، یک چهارم زمین به شکل هلال در بالای ماژول ماه به نمایش درآمده که همیشه تصویری برخلاف آن از زمین دیده می‌شود.

در تصویری دیگر می‌توان سیستم قابل حمل پشتیبانی از حیات (PLSS) را مشاهده کرد که برای زنده نگهداشتن فضانوردان در سطح ماه با ارائه فشار، اکسیژن و آب استفاده می‌شد. میزان هوای سرد ارسال شده برای فضانورد می‌توانست با فشار یک کلید تغییر کند که به فضانوردان اجازه می‌داد در زمان حرکت در گرمای شدید مقداری هوای خنک دریافت کنند.

یک تصویر دیگر این مجموعه نشان‌دهنده نمایی است که فضانوردان از پنجره ماژول ماه می‌توانستند وسیله نقلیه تجهیزات مادولار را مشاهده کنند. این وسیله نقلیه 12 کیلوگرمی می‌توانست تا چهار برابر وزن خود تجهیزات حمل کند. اما سطح ماه گاهی اوقات باعث گیر کردن چرخ این وسیله نقلیه می‌شد که میچل و شفرد مجبور می‌شدند گاهی آن را بر روی سطح حمل کنند.

فضانوردان آپولو 14 مجموعه تصاویری را ثبت کرده بودند که نشان می‌دادند ماژول آنتارس چگونه روی سطح ماه قرار گرفته بود. این امر به مهندسان زمینی اجازه داد بفهمند ماژول ماه چگونه عمل می‌کرد ؛ این اطلاعات برای ماموریت بعدی آپولو 15 بسیار ضروری بود.

در یکی از تصاویر می‌توان انباشت گرد و غبار را در کنار یکی از پایه‌های ماژول مشاهده کرد. فضانوردان در این ماموریت دریافتند که زمین پودر مانند ماه در چند سانتیمتر پایین‌تر کاملا محکم است.

در پس زمینه یکی از تصاویر می‌توان بخشی از بسته تجربیات آپولو 14 را که به ماه انتقال داده شده بود، مشاهده کرد. این بسته موسوم به تجربه آشکارساز یون فوق حرارتی (SIDE) برای مشاهده چگونگی تعامل باد خورشیدی با ماه در زمان گردش در میدان مغناطیسی زمین طراحی شده بود. تجربیات SIDE بر روی ماه گاهی اوقات یون‌ها را پس از برخوردهای میکروشهاب‌سنگها با ماه شناسایی می‌کرد.

زمانی که فضانوردان به ماه سفر کنند، یکی از نگرانی‌های اولیه غبار خواهد بود. هر چقدر فضانوردان سعی کنند غبار را از خود پاک کنند، باز هم مقداری غبار وارد ماژول و از آنجا به همه جا از جمله مو و دهان و حتی ابزار تجهیزاتی وارد خواهد شد. در ماموریت آپولو 17، چندین فضانورد از بوی شبیه به باروت این غبار خبر داده بودند اما واکنش‌های شیمیایی عامل آن هنوز نامعلوم هستند.

در یکی از تصاویر این مجموعه نیز "استو روسا" خلبان ماژول فرماندهی از پرواز ماژول آنتارس توسط دو فضانورد این ماموریت عکس گرفته است. «روسا» قرار بود چند روز در ماژول فرماندهی اوریون به تنهایی سر کرده و تصاویری را از ماه ثبت کنند یا در صورت نیاز فضانوردان به خروج اضطراری از سطح به کمک آن‌ها برود.

یک تصویر دیگر نیز از ماژول فرماندهی نشان می‌دهد که شپرد و میچل از سطح ماه باز می‌گردند. ماژول فرماندهی در پی انفجار تقریبا مرگبار فضاپیمای آپولو 13 که به مخزن اکسیژن و سایر بخشهای حیاتی فضاپیما آسیب رسانده بود، چندین بار تحت طراحی مجدد قرار گرفته بود.

ادگار میچل، فضانورد ماموریت آپولو 14 و ششمین فردی که بر ماه گام نهاد در روز چهارم فوریه (15 بهمن) در سن 85 سالگی و در آستانه چهل و پنجمین سالگرد فرود خود بر ماه، در یک مرکز بهداشتی اقامتی پس از یک بیماری کوتاه در فلوریدا درگذشت.

5454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    24 5
    ادم نادان در جامعه مون زیاد داریم که فرود انسان روی ماه رو قبول ندارن
    • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      13 7
      همینکه شما افراد نااگاه با دیدن یه فیلم مستند مطالعه علمی کردین برا ما کافیه مرد حسابی طرف در راه مریخه 6 بار هم اپولو رو اونجا فرود اورده بیش از 400 هزار نفر درگیر پروژه اش بودن چندین کیلیو خاک ماه رو اوردن فیلم گرفتن باز شماها دست بر نمیدارین؟ همون موقعها کامپیوتر رو ابداع کرده بودن چطور اونو قبول داری؟ این همه سیستم عامل که استفاده میکنی موبایل دارو درمان و..اینا رو چرا قبول داری و انکار نمیکنی؟ طرف دهه 70 سفینه پایونیر فرستاده از منظومه شمسی الان خارج شده دیگه روی ماه نمیتونه ادم بشونه؟ دست بردارید بخدا خجالت داره
    • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      8 8
      یک دلیل ساده همه دلایل شما رو از بین میبره. در تمام امور فضایی شوروی قبل از آمریکا عمل کرده و در قویترینش به عنوان تنها کشوریه که ایستگاه فضایی سرنشین دار ساخته ایستگاه میر و تمام بلوکهای اصلی ایستگاه بین المللی و در طرف مقابل آمریکا بعد از ارسال میر توسط شوروی به مدت یک دهه بر روی ایستگاه فضایی آزادی فری دام کار کرد و آخرش که به نتیجه نرسید در میر2 روسیه شریک شد که شد ایستگاه بین المللی . حال کشوری که در دهه 80 و 90 موفق به ساخت ایستگاه سرنشین دار ساده نشده در دهه 70 فضاپیمای حامل انسان به ماه فرستاده و برگردونده؟؟؟؟؟؟؟ جالبتر اینه که روسها قبل از آمریکا فضاپیما به سطح ما و بعدش به سطح مریخ رساندندمارس3 1972 ولی هیچ وقت به بالاتر از کمربند وان آلن انسان نفرستادند .
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      4 1
      در زمینه کامپیوتر ادعای شما غلطه اولین کامپیوتر ها فضایی با نام ارگون بوسیله شوروی برای سیستمهای فضایی ساخته شد که جزو دقیقترین سیستمها بوده و در اون زمان پردازنده های البروس به مراتب پیشرفته تر از پردازنده های اینتل بوده. اکثر پیشرفتهای اینتل نظیر تغییرات وسیع در پردازنده های پنتیوم بواسطه دزدی تکنولوژی در سال ۱۹۹۴ از البروس بوده. در حال حاضر هم پردازنده های البروس پرفورمنس بالاتری نسبت به پردازنده های اینتل دارند ولی این پردازنده ها تجاری نیستند وفقط در سیستمهای فضایی و نظامی استفاده می شوند به همین خاطر شما بی اطلاعید.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    9 25
    يعنى باور کنم با اين حلبى پاره رفتن ماه.اصلا باور کردنى نيست.پيشرفت الان ناطا و فضا پيماهاشون خودش نشون جعلى بودن اين سفره.
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
      14 6
      شواهد علمی زیادی ارائه شده ولی از تنها کاری که برای شما دوستان میتونیم بکنیم اینه کمه براتون دعا کنیم دیگه بحث علمی با شما بی فایده است فقط باید برای شفای شما عزیزان دعا کرد. و دعا می کنیم