از معیارهای انتخاب و سبک اجرا، تا توصیه‌ به شورای نگهبان در کلام امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 بر وجه «جمهوری» بودن نظام تاکید داشتند که نمود عینی آن برگزاری تقریبا سالانه یک انتخابات، پس از پیروزی انقلاب است.

به گزارش خبرآنلاین، درباره نظرات امام در امر انتخابات پیش از هر چیز، عبارت «میزان، رای ملت است» به ذهن متبادر می شود اما نگاهی گذرا به مجلدات صحیفه نور نشان می‌دهد که معمار انقلاب، بارها از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته است. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چیستی حکومت در جمهوری اسلامی در تاریخ 20 مهر 57 گفته بودند: «رژیم اسلامی و جمهوری اسلامی یک رژیمی است متکی بر آرای عمومی و رفراندوم عمومی».
رهبر فقيد انقلاب در عين حال، نگران چگونگی تبلور این «آرای عمومی» نیز بودند، چنانکه گفته بودند: «من احتمال می‌دهم که عوامل و دست‌های ناپاکی بخواهند از رقابتهای انتخاباتی در رسیدن به آرزوهای خود استفاده کنند و با طرح مسائل پوچ و بی معنا دلها را از یکدیگر جدا سازند». و از همین رو توصیه کردند: «در تعیین رئیس جمهوری و وکلاء مجلس با طبقه تحصیل کرده متعهد و روشن فکر با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر، و اشتهار به تقوی و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده، و یا علماء و روحانیون با تقوی و متعهد به جمهوری اسلامی مشورت نموده (نمائید).»

جدول زیر گزیده مختصری است از سخنان انتخاباتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران؛ از اهمیت شرکت در انتخابات گرفته، تا معیارهای انتخاب، چگونگی برگزاری انتخابات و البته توصیه‌هایی به شورای نگهبان.

موضوع

کلام امام

منبع

شرکت در انتخابات

این وظیفه ای است، الهی وظیفه ای است ملی، وظیفه ای است انسانی، وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم؛ همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم.

صحیفه امام، ج 18 ص 318

اینجانب از ملت شریف ایران تقاضا می‌کنم که در این امر مهم حیاتی، سستی و بی‌تفاوتی از خود نشان ندهند. و انتظار دارم همان طوری که با شوروشعف به پای صندوق‌های رأی برای تصویب جمهوری اسلامی رفتند، در این امر نیز با جدیت و علاقه به اسلام، شرکت کنند؛ که خداوند متعال با آنان است و پیروزی نصیب ملت شریف‌ مسلمان است.

پیامی که به مناسبت اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایراد شد.

‏‏مصاحبه هایى که اشخاص فاسد شکست خورده در خارج کردند، گفتند بیش از دو میلیون اینها رأى نداشتند. شما چنانچه سطح رأیتان از زمان سابق- خداى نخواسته- کمتر بشود، بوق‌هاى تبلیغاتى خارج و شکست خورده‌هاى فرارى به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهورى اسلامى روبرگردانده است. و این تبلیغ در همه جا خواهد شد و این ممکن است در دنیا پایه‌هاى این جمهورى را سست کند. و این یک تکلیفى است که ما نگذاریم این نهضت و این انقلاب سست بشود تا آنکه به آن پیروزى نهایى برسد و اسلام و احکام قرآن به همه معنا، در این کشور پیاده بشود.‏‏ ‏

7/ 7/ 60- سخنرانى در جمع مردم- صحیفه امام- ج 15- ص 259- 261‏

تبلیغات برای انتخابات

از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی- انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‏‌های غیر اسلامی است.

صحیفه امام، ج 12 ص 12

 

نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی که سعی کنند تبلیغات انتخاباتی شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است. اگر در انتخابات حریم مسائل اسلام رعایت نشود چگونه منتخب حافظ اسلام می شود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد.

 

انتخابات در اندیشه امام خمینی (ره) تبیان دفتر اول ص 134

من بسیار مایل هستم که گروه‌هایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت‌واُخوت اسلامی داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب می‏‌کند و موجب تبلیغات سوء می‏‌شود.

صحیفه امام، ج 12 ص 12

 

معیارهای انتخاب

من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی متعهد غیرمنحرف از صراط مستقیم الهی در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلام و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند.

صحیفه امام ج 12 ص 49

 

‏‏اشخاصى را که انتخاب مى کنید سوابقشان را مطالعه کنید ... در زمان سابق چه جور بودند؛ در زمان انقلاب چه جور بودند؛ از اول انقلاب تا حالا چه جور بودند؛ سوابق خانوادگیشان چه هست؛ عقایدشان چه هست؛ مقدار معلوماتشان چه هست.‏‏ ‏

‏‏ 3/ 10/ 58- بیانات در جمع دانشجویان هنر شیراز- صحیفه امام- ج11- ص 393‏

‏‏مردم را توجه بدهید به اینکه شما مى خواهید اسلام را حفظ کنید، باید منتخبین شما اشخاصى باشند که توجه به اسلام داشته باشند، متعهد به اسلام باشند، بازیگر نباشند، به شرق و غرب توجه نداشته باشند.‏‏

‏‏ 13/ 7/ 62- سخنرانى در جمع خطبا و وعاظ- صحیفه امام- 18- 173‏

حضور سلایق مختلف

البته دو تفکر هست باید هم باشد دو رای هست باید هم باشد سلیقه‌های مختلف باید باشد لکن سلیقه‌های مختلف اسباب این نمی شود که انسان با هم خوب نباشد.... اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد این ناقص است....اگر در یک مجلس اختلاف نباشد این مجلس ناقص است. اختلاف باید باشد اختلاف سلیقه اختلاف رای مباحثه جار و جنجال اینها باید باشد لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته بشویم دشمن هم باید دو دسته باشیم در عین حالی که اختلاف داریم دوست هم باشیم.

صحیفه امام، ج 21 ص 47

 

اجرای انتخابات

اینجا ما کار نداریم ما خودمان بین خودمان و خدای تبارک و تعالی باید فکر بکنیم که شما مسئول این مساله هستید هم مسئول کار خودتان و هم مسئول مسئولین دیگری که تحت نظر شما هستند هستید که جریان انتخابات یک جریان صحیح باشد. هیچ کس در انتخابات بر دیگری مقدم نیست.

صحیفه امام، ج ۱۸ ص ۳۸۰

شورای نگهبان

‏‏از حضرات فقهاى نگهبان تقاضا مى شود که در مأموریت مهم خود به هیچ وجه ملاحظه اشخاص و یا گروه‌هاى انحرافى را ننموده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و اقدام نموده و نگهبانى از اسلام و احکام مترقى آن نمایند، و خدمت خود را با قدرت تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولى مطلق او حضرت ولى الله اعظم امام عصر- عجل الله تعالى فرجه الشریف- عرضه دارند.‏‏ ‏

‏‏ 7/ 3/ 59- پیام به نمایندگان مجلس شوراى اسلامى- صحیفه امام- ج12- ص364‏

‏‏آنچه مهم است این است که مامى خواهیم مطابق شرع اسلام مسائل را پیاده کنیم. پس اگر قبلًا اشتباه کرده باشیم باید صریحاً بگوییم اشتباه نموده ایم. و عدول در بین فقها از فتوایى به فتواى دیگر درست همین معنا را دارد. وقتى فقیهى از فتواى خود برمى گردد یعنى من در این مسأله اشتباه نموده ام و به اشتباهم اقرار مى کنم. فقهاى شوراى نگهبان و اعضاى شورایعالى قضایى هم باید این طور باشند که اگر در مسأله اى اشتباه کردند صریحاً بگویند اشتباه کردیم و حرف خود را پس بگیرند، ما که معصوم نیستیم.

‏‏20/ 9/ 62- بیانات در جمع اعضاى شوراى نگهبان- صحیفه امام- ج18- ص241- 242‏

27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    و از دُر سخنان جناب مصباح یزدی این است که رأی مردم ارزش شرعی ندارد ...