قطار ساماندهی به ایستگاه آخر می رسد؟ / مؤسسات باقی مانده، در گرداب خروج منابع

آن دسته از مؤسسات اعتباری که همچنان در حال طی مراحل دریافت مجوز هستند، از تعلل بانک مرکزی در مشخص کردن اقداماتی که باید انجام دهند، زیان های هنگفتی می بینند به گونه ای که مشخص نیست این مؤسسات تا کی می توانند تناسب میان منابع و مصارفشان را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روند ساماندهی مؤسسات اعتباری بدون مجوز خیلی بیش از آنچه وعده داده شده بود، به درازا کشیده است و هنوز هم مؤسساتی هستند که با وجود پیگیری های فراوان تعیین تکلیف نشده اند.

به نظر می رسد در شرایطی که بانک مرکزی تمام تمرکز خود را معطوف به حل مشکلات سپرده گذاران مؤسسات منحل شده ای مانند میزان کرده یا تمرکز بسیاری بر مدیریت بازپس دهی سپرده های مؤسسه ثامن الحجج کرده است، مشکلات مشابهی در صورت ادامه روند فعلی می تواند برای آن دسته از مؤسساتی که در حال تعامل با بانک مرکزی برای دریافت مجوز هستند، بوجود بیاید.

بنا بر این گزارش، عملکرد پرابهام و نادرست مدیران مؤسساتی مانند میزان و ثامن الحجج که به صورت عدم همکاری با بانک مرکزی شاهد آن بودیم و حتی در برخی موارد نیز به سمت افزایش تعمدی هزینه برخورد پیش می رفت، باعث شده است نگاه کلی به تمامی مؤسسات اعتباری بسیار بدبینانه باشد در حالی که در میان این مؤسسات نمونه های متعددی وجود دارد که توانسته اند با همکاری نهادهای مسئول از پیش تند ساماندهی عبور کنند و کمترین دغدغه ای نیز برای سپرده گذاران آن ها بوجود نیاید.

عملکرد بانک مهراقتصاد یکی از این نمونه های موفق است که مدیران آن توانستند با کمترین تنش بیرونی گام های لازم را در مسیر دریافت مجوز و.. بردارند. مؤسسه اعتباری ثامن هم از جمله مؤسساتی است که با همکاری بانک مرکزی در حال انجام مراحل قانونی لازم برای دریافت مجوز نهایی است.

پیگیری ها در مورد مؤسسه اعتباری افضل توس هم حاکی است نشان می دهد مراحل دریافت مجوز از سوی مدیران مؤسسه در حال پیگیری است و رایزنی ها در این مورد به نتیجه رسیده است. مؤسسه آرمان هم با پشت سر گذاشتن مشکلات سهامداری و پذیره نویسی، گام های آخر را برای دریافت مجوز نهایی برمی دارد.

آنچه در این شرایط مایه نگرانی است، زمان بر بودن بیش از اندازه مراحل اداری و قانونی بررسی های نهایی برای اعطای مجوز به این مؤسسات است چرا که طبیعتا سپرده گذاران این مؤسسات تا زمان اعطای مجوز قطعی و نهایی از سوی بانک مرکزی به مؤسسه ای که در آن حساب دارند، از سپرده گذاری جدید در آن ها خوددداری می کنند و از طرف دیگر هر بار هم که نام موضوع مؤسسات اعتباری بدون مجوز با تجمع سپرده گذاران مؤسسات منحل شده یا دچار مشکل در جامعه داغ می شود، موج جدید خروج منابع از این چند مؤسسه براه می افتد که مدیریت تناسب منابع و مصارف را برای آن ها مشکل و مشکل تر می کند.

از این رو اگر بانک مرکزی نمی خواهد این چند مؤسسه در حال پیگیری دریافت مجوز که کاملا هم تحت نظارتبازرسان بانک قراردارند، پیش از دریافت مجوز دچار مشکل شوند باید در اعلام نظر نهایی در مورد آن ها تعجیل کند.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    8 1
    ان شاءالله مجور موسسات آرمان،ثامن،افضل توس وبانک مهراقتصاد به زودی صادرگردد.البته طبق آخرین اخبار احتمالا ظرف چندروزآینده مجوزآرمانکاسپینصادر میشه.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      0 3
      ریاست عزیز بانک مرکزی خیلی خوبی بخاطر این همه تدبیر و امید و همبستگی
  • محمد DE ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 1
    ریاست بانک مرکزی ایا وجود این همه موسسه واجبه؛ موسساتی که سود خواری یاد مردم دادن ربا رو آوردن تو سفره مردم ؛ باعث شدن رقابت کاذب بوجود بیاد ؛ آیا بهتر نیست از این فرصت ها استفاده بشه تا همونجوری که قارچ گونه بوجود آمدن همونجوری هم از بین برن ؛ موسسه مهر و ثامن از یک پدرن ؛ چهطوری دارید به این پول شو ها اعتماد میکنید ؛ خواهش میکنم به مردم رحم کنید
  • سجاد DE ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    هرچه سریعتر پولتونو از این موسسات خارج کنید تا مثل ثامن الحجج نشه ـ من از ثامن الائمه پولمو خارج کردم ـ از خودشون شنیدم نقدینگی شون کم شده ـ الانم هرکی پول زیاد داره بره امتحان کنه بگه پولمو میخوام ببینه چطوری هول میشنـ به این درو اون در میزنن تا پول و جور کننـ امتحان کنید
  • مهدی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    اطلاعاتتون کامل نیست دوست عزیز
  • عاطفه A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    2 2
    اقای سجاد خان شما که اطلاعات کافی در مورد چیزی ندارین هیچ وقت خودت رو مدیون کارمندای موسسات نکن و نظر نده مطمئن باش هیچ موسسه ای بدون مجوز کار نمیکنه تو یه مغازه بزنی باید مجوز داشته باشی با شعور پایینت به دیگران اطلاعات غلط نده
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    بانک مرکزی میفرمایند موسسه ثامن مجوز نداشته و چندین سال به صورت غیر قانونی فعالیت کرده پس چرا یه بقالی ده متری بدون مجوز نمیشه را انداخت چون دو روز دیگه درش تخته میشه به نظر شما حرفای آقایون نوش دارو نیست برای مردم مال باخته