سخنگوی دولت گفت: دولت اختیارات موسعی برای اجرای برنامه‌های خود و پیشبرد برنامه‌های اقتصادی دارد و نیازی به کسب اجازه از مجلس شورای اسلامی ندارد و منتظر اجازه مجلس هم نمی‌نشیند.

رییس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در افتتاحیه یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت اظهارداشت: «دولت اختیارات موسعی دارد و برای اجرای برنامه‌های خود و پیشبرد برنامه‌های اقتصادی نیازی به کسب اجازه از مجلس شورای اسلامی ندارد و منتظر اجازه مجلس نمی‌نشیند.چون اگر قرار باشد دولت برای هر کار و برنامه از مجلس اجازه بگیرد نه تنها فرصت برای توسعه از دست می‌رود، بلکه فرصت قانون‌گذاری‌های مناسب از نمایندگان مجلس گرفته می‌شود».

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت  با اشاره به نتایج پژوهش‌های دقیق این سازمان برای ایران پسابرجام که هم‌زمان با مذاکرات انجام شده، تحولات اقتصادی در این دوران را فرصت بزرگ تاریخی دانست که اگر به خوبی از آن استفاده نشود به تهدید غیرقابل جبران تبدیل می‌شود: «نتایج این بررسی‌ها و وظایف هریک از دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف توسعه به آنها ابلاغ شده است».

او در ادامه به انتقادهای مطرح شده در مورد ارائه نشدن سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه دولت به مجلس پاسخ داد و گفت: «همه برنامه‌ها و پیش‌بینی‌ها و سیاست‌های دولت برای توسعه به‌طور کامل در غالب برنامه ششم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و نمایندگان می‌توانند از همه برنامه‌های دولت آگاه شوند. اما این موضوع به این معنا نیست که دولت امکان و اختیار اجرای برنامه‌های توسعه را ندارد. دولت که نمی‌تواند برای اجرای هریک از سیاست‌های خود تک‌تک از دولت اجازه بگیرد. دولت مسوول اجرایی کشور است که خود به تنهایی قدرت تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران دارد».

نوبخت شرایط فعلی را زمان بسیار مهمی برای توسعه دانست و گفت: «الان زمانی است که باید بسترهای مناسب برای رقابت فراهم شود و بخش خصوصی به میدان دعوت شود تا از توان آن استفاده شود، نمی‌توان فرصت را از دست داد. هم‌اکنون برآوردها نشان می‌دهد 800میلیارد تومان نقدینگی در دست بخش خصوصی است که متاسفانه به بازار تولید تزریق نمی‌شود، این مبلغ یا در سپرده‌های بانکی وارد می‌شود و یا وارد به بخش‌های دیگر غیرتولیدی هزینه‌ می‌شود».

او یکی از مهم‌ترین عوامل رکود را همین سرمایه در گردش نبودن تولید خصوصی دانست و ادامه داد:« اگر دولت از خصوصی‌سازی مدارس و یا بهداشت صحبت می‌کند به این معنی نیست که تحصیل دیگر رایگان نیست و یا هزینه‌های بهداشت افزایش پیدا می‌کند. اتفاقا دولت معتقد است باید از توان و تخصص بخش خصوصی استفاده کرد و بابت این استفاده نیز هزینه را پرداخت کرد. یعنی با این سیاست آموزش رایگان با امکانات بهتر برای ایرانیان فراهم می‌شود».

او دعوت از کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری ایران را نشان وسعت توانایی‌ها در ایران نام‌برد و گفت: « کافی است به جزییات قرارداد پژو با دقت مطالعه شود، مشخص است که بخشی از محصولات تولیدی را ما خود صادر می‌کنیم، یعنی هم از توانایی کشور استفاده شده و هم به ظرفیت صادرات کشور اضافه شده است. همین موضوع در قراردادها و تقاضای همکاری کشورها در ایران به‌دقت پیگیری می‌شود».
نوبخت خطاب به شرکت‌کنندگان با برشمردن «آب»، «محیط‌زیست» و «صندوق‌های بازنشستگی» به عنوان مهم‌ترین بحران‌های پیش‌روی کشور گفت:« شما باید بدانید که در برنامه‌‌های توسعه و پیشبردهای اقتصادی این سه بحران باید مورد توجه سریع قرار بگیرند یعنی هیچ‌کدام از این موضوعات را نمی‌توان حتی به 5 سال آینده موکول کرد.
پیش‌بینی‌های کارشناس‌های آب نشان می‌دهد که شرایط در سال‌های پیش‌رو واقعا نگران‌کننده است. یا اگر قرار باشد به محیط‌زیست بی‌توجه باشیم و در توسعه قدم بگذاریم نه تنها پیشرفت نداریم،‌ بلکه پسرفت می‌کنیم و یا اگر دولت نتواند برای تامین مالی صندوق‌های بازنشستگی راه‌حلی نداشته باشد، بحران بازنشستگی سرسام‌آور می‌شود». 


3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =