خانه ملت نوشت ، عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس از بی‌توجهی به تربیت و آموزش پزشک، تجمیع بیمه‌ها و کارت الکترونیک برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع انتقاد کرد.

 رسول خضری درباره تلاش وزارت بهداشت برای اجرای پزشک خانواده در شهرهایی با جمعیت 50 تا 100 هزار نفر، افزود: با وجود حدود 11 میلیون حاشیه نشین در سطح کشور، اجرای این طرح می‌تواند اثربخش باشد اما هنوز لازم است زیرساخت‌های بهتری برای اجرای آن فراهم شود.

نماینده مردم سردشت وپیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طرح پزشک خانواده اقدامی در جهت بهداشت و پیشگیری با هدف غربالگری، آموزش و معاینات اولیه بیماران است که در صورت اجرایی شدن همگانی می‌تواند بسیار اثربخش واقع شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه هنوز گام‌های اولیه در زمینه تربیت و آموزش پزشک خانواده برای اجرای گسترده تر نظام ارجاع برداشته نشده است، تصریح کرد: متاسفانه بخشی که مربوط به تربیت پزشک خانواده است هنوز ناقص مانده و از سال 84 که بحث نظام ارجاع مطرح شده آموزش این پزشکان مغفول مانده است.

وی یادآور شد: واقعیت آن است تا زمانی که ساختار طرح پزشک خانواده تکمیل نشود اجرای این طرح با مشکل مواجه خواهد شد هرچند که اجرای نظام ارجاع در حاشیه شهرها بتواند اثربخش واقع شود.

خضری با بیان اینکه در سیستم ارجاع بیمه‌ها باید سیاست یکپارچه‌ای داشته و حلقه واسط بین بیمار و پزشک باشند، تاکید کرد: از دیگر زیرشاخه‌های پزشک خانواده کارت سلامت الکترونیک و تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای است که تاکنون عملیاتی نشده است و این نشان دهنده آن است که تغییرات مورد انتظار ما در بحث پزشک خانواده محقق نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: بدون‌شک پزشک خانواده یک تخصص است و در سطح دنیا نیز 70 درصد بار مشکلات حوزه سلامت را به دوش بکشد لذا توجه به آن می‌تواند از هزینه‌های گزاف درمان نیز جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، چندی پیش قائم‌مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد: شهرهای 50 تا 100 هزار نفری را تحت پوشش پزشک خانواده به همان مفهومی که در روستا داریم یعنی هر 4 هزار نفر یک پزشک، قرار می‌دهیم.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =