شهرداری تهران باز هم با درختان پایتخت کج کاشته است. این بار حدود 40 اصله درخت از میدان مرکزی شهر یعنی میدان قدیمی مشق از ریشه درآورده شده اند و شهرداری می گوید قرار است با گونه های فاخر جایگزین شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در آبان ماه امسال خبر رسید شهرداری تهران قرار است تغییر و تحولاتی در میدان مشق که مکان فعلی وزارت امور خارجه است، انجام دهد.

به گفته عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران چهارسال پیش تفاهمنامه‌ای میان شهرداری و وزیر امور خارجه وقت به امضا رسید که بر اساس آن، فعالیت‌های مشترکی برای ساماندهی میدان مشق تعریف شد از جمله نصب کفپوش‌های جدید، نورپردازی بناهای فاخر و مرمت سر در باغ ملی: «درخواست شده بود وزارت خارجه پس از ساماندهی این محدوده، در خصوص باز کردن درهای این بخش و تبدیل آن به پیاده‌راه عمومی، اعلام آمادگی کند که این کار انجام خواهد شد.»

اما اکنون خبر می رسد برخی درختان میدان مشق کنده شده اند. تنه‌ درخت‌های بریده‌شده به‌صورت پراکنده در باغچه‌های مقابل ساختمان‌های محوطه‌ی داخل میدان مشق به چشم می‌خورند و به نظر می‌رسد اتفاق نامطلوبی برای محوطه‌ی میدان مشق و عناصر آن که براساس تابلوی نصب‌شده روی سردر باغ ملی در سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، در حال رخ دادن است.

درواقع سازمان زیباسازی وابسته به شهرداری تهران مشغول به نوسازی و بازسازی میدان مشق تهران، میدانی قدیمی به یادگار مانده از دوران قجرها در قلب منطقه 12 پایتخت است و در این راه، چند باری کیسه کارگران شهرداری حسابی به تن درختان این منطقه خورده است.

در تازه ترین اقدامات شهرداری در خصوص درختان این منطقه، ریشه کنی تعداد زیادی از درختان با دوربین مردم و خبرنگاران ثبت شد.
هر چند ارقام تایید نشده از ریشه کنی درختان از 40 تا 70 اصله خبر می داد، ولی مدیران شهرداری حاضر نشدند درباره تعداد درختانی که از این منطقه خارج شده اند، جواب درست و درمانی بدهند.

حميدرضا نیلی، معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی که کف سازی و پیاده راه سازی در میدان مشق را عهده دارد، در این باره به خبرآنلاین گفت: وظیفه کارشناسی و جابجایی درختان با سازمان امور بوستانها و فضای سبز تهران است. آنها درباره تعداد درختان جابجا شده، به ما چیزی نگفتند و ارقامی که عنوان می شود را نمی توانیم رد یا تایید کنیم.

با این حال، سعادتی، قائم مقام شهردار منطقه 12 در این خصوص توضیح داد: ریشه درختانی که از میدان مشق خارج شده کاملا مراقبت شده تا فرایند جابجایی آنها انجام شود.

او در توضیح مفصلی بیان کرده پالایش و ویرایش پوشش گیاهی میدان مشق آخرین فاز بهسازی و بازسازی این میدان تاریخی بود.لذا از طریق سازمان پارک ها و فضای شهرداری تهران اقدام لازم برای اصلاح و تقویت خاک نباتی درختان تا عمق 120 سانتیمتر و همچنین انتقال گونه های گیاهی نامناسب در میدان و جایگزینی ان با پوشش گیاهی درخور عظمت و شکوه میدان در حال انجام است. این اقدامات در فصل زمستان و همزمان با فصل جابجایی و خواب گیاهان در حال انجام است.

سعادتی در تکمیل توضیحاتش گفت: اقدام حال حاضر مرتبط با جایگزینی خاک نباتی مناسب برای گیاهان میدان است. گیاهان نامناسب با محیط میدان با توجه به فصل زمستان به سایر بوستانها منتقل می شوند. گیاهان فاخر متناسب با شکوه میدان در این فرایند جایگزین میشوند. در حال حاضر با توجه به مجاورت درختان با ساختمانهای تاریخی ریشه های درختان اسیب هایی را برای این ابنیه فراهم می کند.

حميدرضا نیلی، معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی در این بخش با این مدیر محلی چندان همعقیده نیست. او به خبرآنلاین گفت: برخی از درختانی که از میدان خارج شدند به تشخیص و کارشناسی سازمان بوستانها، امکان بازنشانی در عرصه های دیگر را نداشتند. برخی که امکان بازنشانی داشتند به مکان مناسب منتقل شدند.

نیلی درباره سرنوشت فضایی که از درخت تهی شده می گوید: وظیفه ما در فاز کف سازی و مبلمان این میدان خلاصه می شود. اینطور که پیداست در فضاهای جدیدی که ایجاد شده قرار است درختان کهنسال تری را بیاورند و بکارند تا این درختان با قدمت میدان هم هماهنگ باشند.

مشاهدات میدانی نشان می دهد ریشه های بسیاری از درختان در گودالهایی که شهرداری تهران کنده است، قطع شده و ریشه معدودی از درختان مانند گونه های سپیدار که دارای سن و سال بیشتری بودند و در میدان باقی مانده اند، به شدت آسیب دیده است.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    15 0
    درختان بلوار المپیک هم در حال جمع آوریست
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    34 0
    درخت فاخر دیگه چه صیغه ایه؟ درخت باید مناسب آب و هوای منطقه و بیشترین میزان جذب دی اکسید کربن را داشته باشد.
  • بی نام RO ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    3 0
    آقايان شوراي شهر لطفاً يه تحقيقي در مورد معاونت ارزي بانك شهر بكنيد
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    2 0
    اقای قالیباف یک زمانی به درختای سفارت گیر داده بودن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    10 0
    مگه درخت ها مثل شما خودی وغیر خودی هستند .فاخر چیه .برای هر کار بدی توجیح دارید .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    13 0
    شهرداری ظاهرا خصومتی دیرینه با درختان قدیمی داره
    • خواننده IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      3 0
      ایول خصومت را خوب گفتید. شهر کچل شد از دست شهردار خادم
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    6 0
    شهرتاری یا شهرداری؟ شما دست از سر تهران بردارید ... شهر فاخری خواهد شد