۰ نفر
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

موسسه اقتصادی بامداد در گزارشی به روند رو به رشد نقدینگی هشدار داد و نوشت:

طبق آخرین گزارش هاى بانک مرکزى ایران حجم نقدینگى کل در اقتصاد ایران در آستانه رسیدن به عدد عجیب «یک میلیون میلیارد تومان» است. 

افزايش بي سابقه نقدينگى كل در اقتصاد ايران در حالى است كه اقتصاد ايران در يك ركود اقتصادى كم سابقه به سر مى برد و اين ركود در كنار نرخ سود بالاى سپرده هاى بانكى همچون سد بلندى اين درياى خروشان نقدينگى را كنترل كرده است . 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از موسسه اقتصادی بامداد، طبق آخرين گزارش هاى بانك مركزى بيش از ٨٦ درصد اين نقدينگى در حال حاضر در غالب سپرده هاى غير ديدارى - سپرده هاى مدت دار - در شبكه بانكى كشور قرار دارد و نرخ سود بالا سپرده ها از حركت سيال اين حجم بالاى پول در اقتصاد ايران جلوگيرى كرده است . 

واقعيت اقتصاد ايران آن است كه روند رشد نقدينگى در اقتصاد در طى سال هاى اخير فراتر از ظرفيت هاى توليد كالا و خدمات در اقتصاد ايران بوده است و اين عدم توازن سبب شده است كه كشور در آستانه يك سونامى از سيال شدن اين حجم پول در اقتصاد ايران باشد. 

آغاز روند كاهش نرخ سپرده هاى بانكى از ٢٠ به ١٨ درصد و در ادامه احتمالا به ١٦ درصد و همچنين آغاز دور تازه اى از تحولات و فعاليت هاى اقتصادى در دوره پساتحريم، ممكن است سبب خارج شدن غول نقدينگى از شيشه سپرده هاى بانكى شده و اين حجم پول مى تواند در صورت سيال شدن در عرض چند روز همه بازارهاى موازى سرمايه گذارى همانند بازار ارز، سكه ، بورس و تا حدى مسكن را دچار تلاطمات غير قابل كنترى كند. همچنين گردش اين حجم بالاى پول در اقتصاد ايران در صورت خروج بخشى از آن از سپرده هاى غيرديدارى و ورود آن به چرخه واقعى اقتصاد نيز مى تواند مهمترين دستاورد اقتصادى دولت آقاى روحانى يعنى كاهش نرخ تورم را با خطر مواجه كرده و موج تازه تورمى را در پى داشته باشد .

بايد ديد مسولان اقتصادى ايران و بويژه بانك مركزى چه تدبيرى را براى جلوگيرى از سيال شدن اين حجم بالاى نقدينگى در بازارهاى سرمايه گذارى بويژه بازارهاى ارز، سكه و مسكن و يا ايجاد موج تازه تورمى در پيش خواهند گرفت . 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    53 3
    با توجه به کشمکشهای دولت با رقبای روبرو در شرایط کنونی دولت باید بسیار مراقب رفتارهای هیجانی از جمله کاهش سود بانکی باشد تا رقبا از این فرصت برای اشفته کردن بازارهای موازی استفاده نکنند سال 86 و...را یادمان باشد که با همین ترفند بازار مسکن چندین برابر رشد کرد و سپس در یک رکود عمیق چند ساله گرفتار شد...متاسفانه قیمتها انقدر افزایش یافته هست که با ترفندهای شتابزده هیچ کار مثبتی نمیتوان کرد...دولت باید هر 6 ماه نیم درصد نرخ سود بانکی را کم یا زیاد کند با سنجش بازارتا ظرف 5 سال به توازن مورد نظر برسد اگرنه ...