الگوبرداری از خفاش می‌تواند مرگ و میر عفونت‌ها را کاهش دهد؟/تلاش جدید محققان

مهر نوشت: دانشمندان استرالیایی با تحقیق بر روی سیستم ایمنی بدن خفاش متوجه متفاوت عمل کردن آن در مواجه با عفونت ها شدند.

در بدن تمامی پستاندارن ماده ای با نام interferon وجود دارد که نوعی پروتئین به حساب می آید و در مواجهه با ویروس ها از طریق سیستم ایمنی بدن آزاد می شود و نوعی واکنش نشان می دهد و تکثیر آنها را متوقف می کند.

نکته قابل توجه این است که در خفاش ها فقط سه عدد interferon وجود دارد که در حدود یک چهارم تعداد interferons بدن انسان است و خفاش ها با این تعداد ناچیز می توانند در مقابل ویروس های عفونی کشنده، بدن خود را حفاظت کنند.

در آزمایشات انجام شده بر روی سیستم ایمنی خفاش ها معلوم شد که خفاش ها عفونت ها را بطرز شگفت انگیزی کنترل می کنند و حتی زمانیکه بیماری عفونی ندارند، قادر به کنترل سیستم ایمنی خود هستند.

همچنین محققین مرکز «CSIRO» استرالیا متوجه دو نوع interferon با نام های «آلفا» و «بتا» در بدن خفاش ها شدند که شبیه به گونه های دیگر پستانداران نیست.

interferon-alpha تنها در زمان شناسایی ویروس وارد عمل نمی شود یعنی در سیستم ایمنی بدن انسان و موش interferon-alpha تنها در زمان نشان دادن واکنش به عفونت فعال می شود این در حالی است که interferon-alpha خفاش ها بطور ۲۴ ساعت فعال است.

در گونه های دیگر پستاندارن، فعال بودن دائمی interferon-alpha خطرناک است و برای سلول ها و بافت بدن سمی هستند در حالیکه interferon-alpha در خفاش ها با هماهنگی کامل کار می کند.

دانشمندان استرالیا بر این باور هستند که اگر بتوان سیستم ایمنی بدن انسان را همچون خفاش تنظیم کرد، میزان مرگ و میر انسان ها بر اثر بیماری های عفونی به شدت کاهش می یابد.

نتیجه این تحقیق در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences چاپ شده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =