۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲

ایرنا نوشت: یک گروه بین المللی از محققان در دانشگاه مک گیل موفق به طراحی و ساخت مدل یک ابررایانه بیولوژیکی شدند که انرژی آن با آدنوزین تری فسفات (ATP)-- یک ماده بیوشیمیایی-- تامین می شود و قابلیت حل مسایل ریاضی پیچیده را دارد.

آدنوزین تری فسفات (ATP) یک ماده بیوشیمیایی است که برخی اوقات «واحد ارزی مولکولی» نامیده می شود زیرا امکان انتقال انرژی به داخل سلول ها را میسر می سازد.
مدل جدید و تازه ابداع شده ابررایانه بیولوژیکی به جای یک مدار نیمه هادی حک شده بر بالای یک میکروتراشه، دارای رشته های ظریف پروتیین است که انرژی آنها از آدنوزین تری فسفات ATP تامین می شود.
این سامانه قابلیت محاسباتی ابررایانه ها را تقلید می کند اما در اندازه بسیار کوچکتر.
بیشتر ابررایانه ها حجیم هستند اما این الگوی ابررایانه بیولوژیکی که توسط «دان نیکولا» دانشمند رایانه و شرکای وی ساخته شده است، تقریبا به اندازه یک کتاب است.
از آنجا که انرژی این الگوی جدید ابررایانه توسط عوامل زیستی تامین می شود، انرژی بسیار کمتری مصرف می کند و بیش از حد گرم نمی شود.
براساس این گزارش، این مدل از یک ابررایانه بیولوژیکی می تواند با استفاده از شبکه های موازی و مشابه با همان روشی که ابررایانه های الکترونیکی حجیم انجام می دهند، داده ها را بسیار سریع و دقیق پردازش کند.
به واقع، مدل تهیه شده، نه تنها بسیار کوچکتر از ابررایانه های کنونی است، بلکه انرژی بسیار کمتری می طلبد و برای کار، از پروتیین های موجود در تمامی سلول های زنده استفاده می کند.
گرچه این مدل کامل نیست اما دانشمندان معتقدند که پتانسیل ابررایانش آن بسیار زیاد است.
براساس این گزارش، با وجودی که هدف، ساخت یک ابر رایانه کامل تر و متشکل از عوامل زیستی صرف است، اما امکان دارد برای دستیابی به موفقیت فوری تر، به هیبریداسیون نیاز باشد.
به گفته نیکولا، یک گزینه برای پرداختن به مشکلات بزرگتر و پیچیده تر، احتمالا ترکیب دستگاه ما با یک رایانه معمولی برای تشکیل یک دستگاه هیبریدی است.
اکنون ما در حال فعالیت در زمینه روش های مختلف برای پیشبرد بیشتر این تحقیق هستیم.
جزئیات این مدل رایانه زیستی در شماره اخیر مجله PNAS منتشر شده است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 514815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =