۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۲

صنعت سیمان ایران در حالی سال ۱۳۸۸ را پشت سر گذاشت که بدون شک مهم‌ترین اتفاق مربوط به این صنعت در سال جاری تحقق برنامه صادراتی آن بود.

گروه اقتصاد:صنعت سیمان کشور به مدت چند سال به دلایل مختلف از صادرات محصولات تولیدی خود محروم بود،اما طلسم این محرومیت امسال بالاخره شکسته شد و کار حتی به جایی رسید که صنعت سیمان کشور توانست به برنامه صادرات خود در سال جاری جامه عمل بپوشاند.

براین اساس قرار بود صادرات سیمان کشور در سال جاری به حدود پنج میلیون تن برسد که به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران، صادرات سیمان و کلینکر کشور در ۱۱ ماهه امسال به حدود پنج میلیون و ۵۰ هزار تن رسید.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال نیز این میزان صادرات به مرز پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

امسال همچنین کنسرسیوم صادرات سیمان کشور با حضور تولیدکنندگان داخلی تشکیل شد. در حالی که به گفته وزیر صنایع و معادن ایران هم‌اکنون در زمینه صادرات سیمان مقام ۱۰ جهانی را در اختیار دارد، برای تقویت صادرات سیمان کشور و همچنین جلوگیری از به وجود آمدن رقابت منفی بین تولیدکنندگان در بازارهای صادراتی، کنسرسیوم صادرات سیمان ایران امسال با حضور تولیدکنندگان داخلی تشکیل شد.

بیشترین میزان صادرات سیمان کشور نیز امسال به کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق صادر شد. صنعت سیمان کشور همچنین برای افزایش صادرات خود به بازار کشورهای آفریقایی برنامه‌ریزی کرده است.

در سال گذشته فقط حدود ۱۷۵ هزار تن سیمان و ۲۱ هزار تن کلینکر از کشور صادر شده بود.

در ۱۱ ماهه امسال همچنین میزان سیمان تولید و توزیع شده در کشور با حدود ۱۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به رقم ۴۶ میلیون و ۹۲۷ هزار تن رسید.

ایران نهم جهان شد
امسال همچنین سازمان زمین شناسی آمریکا تولید سیمان ایران را در سال ۲۰۰۹ میلادی حدود ۴۵ میلیون تن برآورد کرد که با این میزان تولید ایران در سال گذشته میلادی رتبه نهم جهان را در زمینه تولید سیمان به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش، تولید سیمان در ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی حدود ۴۵ میلیون تن برآورد شده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۸ حدود ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام شده است.

از سوی دیگر ظرفیت تولید کلینکر ایران در سال گذشته میلادی حدود ۴۰ میلیون تن محاسبه شده است که نسبت به سال ۲۰۰۸ افزایش چهار میلیون تنی را نشان می‌دهد.

همچنین ایران در میان کشورهای خاورمیانه رتبه دوم را پس از ترکیه به خود اختصاص داده و مصر هم سوم شد.

سهم ایران از کل تولید جهانی سیمان نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی به حدود ۱.۶ درصد رسید.

یارانه‌ اذهان را مشغول کرد
امسال همچنین بحث مربوط به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از موضوعاتی مهمی بود که ذهن فعالان صنعت سیمان کشور را به خود مشغول کرد.

در این زمینه محمدحسن پورخلیل - دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران - تصریح کرد که اگر قرار باشد حذف یارانه‌ها طی کمتر از پنج سال اجرا شود، قطعا صنعت سیمان کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد، اما اگر آزادسازی یارانه‌ها ظرف پنج سال یا حتی بیشتر انجام شود، صنعت سیمان کشور با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی خطوط تولید انجام داده، می‌تواند به تدریج خود را با شرایط وفق دهد.

به گفته این فعال صنعتی هم‌اکنون ۱۵درصد از قیمت تمام شده تولید در صنعت سیمان ایران مربوط به بهای انرژی و سوخت است.

دعوای سیمان و بتن
در مقطعی از سال جاری فعالان صنعت سیمان کشور از عملکرد تولیدکنندگان داخلی بتن انتقاد کردند.

بر این اساس فعالان صنعت سیمان اعتقاد داشتند که صنعت بتن کشور به غلط کیفیت سیمان‌های آمیخته و پوزولانی را پایین می‌داند.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران، هم‌اکنون کارخانه‌های سیمانی بنا به درخواست مشتریان خود به طور متوسط ۱۵ درصد مواد افزودنی به سیمان تولیدی خود اضافه می‌کنند که البته متاسفانه صنعت بتن کشور چندان از این نوع سیمان‌ها استقبال نمی‌کند و به غلط اعتقاد دارد که کیفیت این نوع سیمان‌ها پایین است.

بسته‌بندی با پلی پروپیلن
همچنین امسال انجمن تولیدکنندگان پاکت‌های کاغذی سیمان و گچ از کارخانه‌های سیمانی کشور به دلیل استفاده از کیسه‌های پلی پروپیلن در بسته‌بندی‌های خود انتقاد کرد.

به گفته علی پارسی‌منش - عضو انجمن تولیدکنندگان پاکت‌های کاغذی سیمان و گچ - هم‌اکنون اغلب کارخانه‌های سیمانی کشور از کیسه‌های پلی پروپیلن برای بسته‌بندی سیمان تولیدی خود استفاده می‌کنند، این در حالیست که این کار غیرقانونی بوده و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی زیادی را ایجاد می‌کند.

هرچند در مقابل، انجمن تولیدکنندگان سیمان این اتهامات را رد کرد.

بوهروک بالاخره بله را گفت
امسال کارخانه‌ سیمان بوهروک یزد نیز پس از ۲۲ سال بلاتکلیفی بالاخره افتتاح شد. این کارخانه مدت‌ها به دلیل بروز مشکلات مختلف از جمله مشکلات زیست محیطی و آلایندگی در حالت نیمه‌کاره رها شده بود.

در مراسم افتتاح این طرح سیمانی اعلام شد که احداث این واحد ۲۲ سال پیش توسط بخش خصوصی آغاز شده بود که متاسفانه مدیران آن پس از دریافت تسهیلات از بانک و حتی پیش‌فروش سیمان آن به مردم و شرکت‌های منطقه طرح را نیمه‌کاره رها کرده بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =