جانشین رییس سازمان نظام وظیفه گفت: برای آن که مدت زمان غیبت برای پرداخت جریمه سربازی پنج سال بشود، احتیاج به تصویب قانون است و ما همچنان منتظریم ببینیم قانون در این باره چه تکلیفی تعیین می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زمانی که دولت در لایحه بودجه 95 پیشنهادی برای پرداخت جریمه نقدی شرط پنج سال غیبت به بالا را به جای هشت سال ارائه کرد، افرادی که مشمول این طرح قرار می گرفتند کمی امیدوار شدند که مشکلاتی که در گذشته به خاطر غیبت داشتند با تصویب این موضوع حل شود. این تصمیم در ادامه تصویب بند ط تبصره 16 لایحه بودجه 94 بود که بر مبنای آن کسانی که بیش از 8 سال غیبت کرده بوند می توانستند جریمه بپردازند و کارت معافیت بگیرند

بر اساس این مصوبه میزان جرایم تصویب شده سربازان غایب با سطح تحصیلات زیر دیپلم 10 میلیون، دیپلم 15 میلیون، فوق دیپلم 20 میلیون، لیسانس 25 میلیون، فوق لیسانس 30 میلیون، دکترای پزشکی 40 میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان تعیین شد.

آن زمان تصمیمی بر ادامه داشتن طرح در سال آینده گرفته نشد و مقامات نظام وظیفه تاکید داشتند که این طرح تنها برای سال 94 اجرا می شود. با آمدن یک بند در لایحه بودجه 95 و پیشنهاد برای پرداخت جریمه نقدی به شرط پنج سال غیبت و بالاتر، غیبت دارها خوشحال شدند که نه تنها فرصت برای سال آینده به آن ها داده شده، که شرط هم کمی آسان تر است و افراد بیشتری تحت پوشش قرار می گیرند.

سردار کمالی: با پنج ساله شدن مخالفیم و از تصویب لایحه جلوگیری می کنیم

این خوشحالی اما دیری نپایید. بلافاصله بعد از مطرح شدن، سردار کمالی، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد که بحث کاهش سنوات غیبت سربازی برای بهره‌مندی از جریمه ریالی به 5 سال، منتفی است . او گفت که ممکن است همین طرح فعلی در سال 95 نیز استمرار داشته باشد یعنی کسانی که تا پایان سال 94، 8 سال غیبت یا به عبارتی تا پایان سال 95 ،‌9 سال غیبت از سربازی داشته باشند، بتوانند با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف شوند اما پنج ساله شدن آن مشکلاتی ایجاد می کند.


جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به قانون خرید خدمت مشمولان غایب درلایحه بودجه سال آینده دولت گفت: تصمیم گیری در مورد قوانین خدمت نظام وظیفه غایبان و سربازان فراری برعهده ستاد کل نیروهای مسلح است و این لایحه مورد موافقت این ستاد نیست .

سردار موسی کمالی این لایحه دولت را تبعیض آمیز و جایزه ای برای مشمولان غایب که مرتکب جرم شده اند دانست و گفت: بر اساس توافق قبلی فقط مشمولانی که هشت سال غیبت دارند می توانند با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف شوند .

او گفت: خرید خدمت برای مشمولان پنج سال غیبت مشکلات زیادی برای نیروهای مسلح ایجاد می کند و این ستاد برای جلوگیری از تصویب این لایحه در مجلس اقدام خواهد کرد.

تسهیلاتی برای سربازان دهک های پایین تر

با این که سردار کمالی از افزایش احتمالی میزان جریمه ها در سال آینده خبر داده بود، خبر خوشی مخابره شد. جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از موافقت این ستاد با پرداخت قسطی جرایم غیبت سربازی در صورت تدوین سازوکار مناسب برای این امر خبر داد.


او با اشاره به پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس نسبت به فراهم کردن تسهیلات پرداخت جریمه غیبت در اقساط کوتاه‌مدت یک ساله گفت: به دنبال این پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح اعلام داشت که در صورت فراهم کردن سازوکاری مناسب هیچ مخالفتی با پرداخت قسطی جریمه غیبت مشمولان ظرف مدت یک سال ندارد.

سردار کمالی در پایان با بیان اینکه میزان جریمه نقدی مشمولان دارای بیش از 8 سال غیبت در سال آینده 10 درصد بیشتر از مبلغ فعلی است، گفت: با توجه به اینکه در سال آینده مشمولانی که امسال دارای 8 سال غیبت بودند وارد سال نهم غیبت خود می‌شوند و می‌بایست به ازای اضافه شدن این یک سال 10 درصد به میزان جریمه آنها افزوده شود، توصیه می‌کنیم که در صورت تکمیل فرایند ثبت‌نام اخذ معافیت خود در سال جاری هرچه سریعتر نسبت به تکمیل مراحل پرداخت جریمه و اخذ معافیت خود اقدام کنند تا مشمول افزایش 10 درصدی جرایم مربوطه نشود.

برای ادامه طرح در سال آینده نیازمند قانون هستیم

سردار کریمی، جانشین سازمان نظام وظیفه ناجا در گفتگو با خبرآنلاین هم شایعاتی که مربوط به پنج ساله شدن شرط معافیت با پرداخت جریمه است را تکذیب کرد و گفت هنوز تصمیمی بر این موضوع گرفته نشده است.

او ادامه داد: هنوز چند روز تا پایان مهلت برای دارندگان شرایط طرح پرداخت جریمه سربازی باقی است و مراکز پلیس +10 از متقاضیان ثبت نام می کنند.

سردار کریمی درباره ادامه طرح در سال آینده هم به خبرآنلاین گفت: چه برای تداوم چیزی که امسال اتفاق افتاد و چه برای تغییرات احتمالی، نیازمند تصویب قانون هستیم که به محض تصویب و اجرای ساز و کارهای مقدماتی، برای سال آینده اقدامات انجام خواهد شد.

با این که سردار کمالی و نیروهای مسلح مخالف پنج ساله شدن شرط غیبت سربازی هستند اما همه چیز بستگی به نمایندگان دارد. اگر نمایندگان در زمان بررسی لایحه پیشنهادی دولت به این نتیجه برسند که 5 ساله شدن شرط خرید بهتر است، این اتفاق در سال آینده خواهد افتاد.

304 42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    9 2
    آقا الان با اين حساب اگه كسي در سال ٩٥ وارد ٨ سال غيبت ميشه شامل اين طرح نميشه؟
  • همایون RO ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    69 4
    یکی نیست یه سردار بگه برآیند این سربازی چیه؟؟؟ غیر از اینه که اجباری برادر
  • بی نام GB ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    33 0
    خبر قرار بود یه پرسش و پاسخ بذارید با مسئول نظام وظیفه در مورد مقررات خدمت سربازی. چرا اون قسمت رو نگذاشتید. ظاهرا فقط مخاطبین رو سرکار گذاشتین
  • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    48 0
    باید مشکل غایبیین حل بشه چون این افراد تحت فشار هستن ،اگر قراره از یه عده که 5 سال غایب هستن پول گرفته بشه به نظر مشکلی نداره،هر چند امیدواریم در آینده نزدیک برای همه افراد راه کارهایی پیشنهاد بشه اما اینکه مشکل یک عده هم حل بشه باز از هیچی بهتره
  • شهرام EU ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    49 5
    امیدوارم با شرایط کنونی اقتصاد ووضعیت جوانان وشکل قدیمی وبی خاصیت وپر ضرر سربازی این قانون تصویب شود.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    61 2
    خواهشا خبرآنلاین پیگیری کنید که لاقل امسال مدت غیبت متناسب با مدرک کم شود. چطور است که مبلغ با مدرک زیاد میشود؟ کسی تا ۳۲ سالگی درس خوانده و به هر دلیلی نتوانسته به خدمت برود تازه در ۴۰ سالگی می تواند از این طرح بهره مند شود. این بسیار بی عدالتی است که یک جوان تحصیلکرده را تا ۴۰ سالگی از حق همه چیز محروم کرد و به او هزار فشار و استرس آورد. خواهشا این را با نمایندگان مطرح کنید.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    7 22
    ما کهدرفتیم سربازی .. نمیشه به امید کسی موند
  • سرباز A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    16 7
    فکری به حال سربازهای متاهل بشه لطفا تنها تسهیلاتی که از سوی سازمان نظام وظیفه برای متاهلین درنظر گرفته شده اینه که در نزدیک ترین یگان محل زندگیشون خدمت کنند من الان در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس خدمت میکنم و فاصله یگان خدمتیم تا محل زندگیم 85 کیلومتره فقط و فقط ولی با این وجود ماهی 24 ساعت میتونم خانواده و همسرم رو ملاقات کنم این عدالت نیست لطفا پیگیری نمایید.
  • امید A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    18 1
    مجلس در تاریخ 3اذر مصوبه ای تصویب کرد که افراد بانداشتن کارت خدمت هم میتونند گواهینامه بگیرند چی شد پس این مصوبه
  • محمدی A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    60 2
    اینجور که معلومه همه راضی اند که حداقل غیبت 5 سال بشه به جز سردار کمالی. آقای صدرالسادات که دیروز تایید کردند غیبت 5 سال رو و آقای کریمی هم به عهده نمایندگان گذاشتند. مطمئن باشید کسی که 5 سال غیبت داره دیگه سربازی برو نیست. بیایید این قانونو تصویب کنید و یک سری جوان را از بلاتکلیفی خارج کنید
  • امير A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    19 0
    ميشه بگين اين ٨ سال غيبت تا پايان ٩٥ هست يا نه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    15 0
    فرزندی که پدرش فوت شده،بدون هیچ تبصره ی باید معاف شود.تا بتواند.نگهداری از مادرش کند.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    0 1
    من شانزده سال غیبت دارم سال 94 ثبت نام کردم چهارده میلیون چهار صد هزار تومان جریمه داشتم برای قسط بندی ثبت نام کردم هنوز خبری نیست من سه تا بچه دارم پدر و مادر هم با من زندگی میکنم هفده سال تو اداره هلال احمر امدادگرم متولد 1362 1 1 من الان باید چکار کنم