رییس سازمان محیط زیست گفت: درباره دریاچه ارومیه خیلی کارها دارد انجام می شود. تخریب‌ها طی حداقل دو سه دهه اتفاق افتاده است. طبعا نمی شود یکدفعه دریاچه احیا شود. اما ما الان به این نقطه رسیده ایم که این طراز رو به کاهش و منفی که هر سال منفی تر می شده، امسال تثبیت شده است. این خیلی اتفاق مهمی است.

معصومه ابتکار در بخشی از گفتگوی نوروزی خود با خبرآنلاین درپاسخ به خبرهایی که در چند ماه اخیر درباره خشک شدن دریاچه ارومیه مطرح شده است، گفت: در دو نوبت حق آب دریاچه را از دو سد، مثل سد بوکان تامین کردند. مسیرهای لایه روبی خیلی از رودخانه ها و مسیرهای ورودی به دریاچه باعث شده آب جدید بعد از بارندگی ها وارد شود. ضمنا ستاد احیا دارد روی تغییر الگوی کشت کار خیلی جدی انجام می دهد. برای اصلاح الگوی کشاورزی و الگوی کشت با کشاورزان دارد کار می شود.

او گفت: من خودم طی دو سفری که به آنجا داشتم، از نزدیک چه در آذربایجان شرقی و چه آذربایجان غربی، بخصوص در آذربایجان غربی با مردم و روستاییانی که دارند در آنجا روی طرح های مشارکتی برای کاهش مصرف آب و تغییر الگوی کشت کار می کنند صحبت کردم. خیلی کارها دارد انجام می شود. اینها کارهایی است که طی حداقل دو سه دهه اتفاق افتاده است. طبعا نمی شود یکدفعه این اتفاق بیفتد. اما ما الان به این نقطه رسیده ایم که این طراز رو به کاهش و منفی که هر سال منفی تر می شده، امسال تثبیت شده است. این خیلی اتفاق مهمی است.

رییس سازمان محیط زیست گفت: باید جاده میان گذر بازنگری شود. مطالعات بازنگری آن و هماهنگی آن با وزارت راه انجام شده است. وزارت راه مکلف است که این جاده را که متاسفانه بر خلاف ارزیابی زیست محیطی اجرا شده و ارتباط آب را دارد قطع می کند، درست کند و باید دوباره از طریق روش هایی بتوانند ارتباط آب را برقرار کنند. کارهای زیادی در ارتباط با دریاچه صورت گرفته.

او گفت: خیلی ها اعتقاد داشتند که اصلا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ولی ما فکر می کنیم همین که تا الان به این نقطه رسیدیم که سقوط طراز دریاچه الان متوقف شده، این خیلی اتفاق مهمی است. اینکه جوامع بین المللی دارند همکاری می کنند. دولت ژاپن دو سال است که با ما همکاری می کند. فائو هم اخیرا برای اصلاح الگوی کشت اعلام همکاری کرده. اینها اتفاقات مهمی است و اینها خیلی امیدواربخش و امیدوارکننده است.

ابتکار گفت: ما برای مهار کانون های گرد و غبار در آنجا داخل پارک یعنی در محدوده پارک ملی آنجا و خارج از محدوده منابع طبیعی برای تثبت شن های روان و گرد و غبار آنجا کار کرده ایم. بالاخره یک بخش هایی که خشک شده ممکن است حالا حالاها آبگیری نشود و اینها باید تثبیت و مدیریت شود. مطالعات مربوط به احیای دریاچه ارومیه، مطالعات خیلی کاملی است. با مشاوره بین المللی هم تدوین شد. کامل ترین مطالعاتی است که ما می توانستیم با توجه به آن و تحت این شرایط به یک برنامه جامعی برسیم. بنابراین باید حرکت کنیم. حالا هر جایی که دیدیم کمبود و کاستی وجود دارد و دستگاه ها به خوبی وظایف خودشان را انجام نمی دهند، باید بازنگری شود. سدسازی در آن محدوده کاملا متوقف شده است. مدیریت منابع آب کاملا باید تغییر کند.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست را اینجا بخوانید.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول غزالی A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    25 0
    سال 87 در یکی از شهر های آذربایجان شرقی دانشجوی رشته عمران بودم و در همون روزا برای کاری به ارومیه رفتم و قرار شد از راه دریا برم خیلی مشتاق بودم که از راه دریا برم چون اون چیزی که تو فکرم بود پل بوازکرپی سی استانبول داد و واقعا داشتم افتخار میکردم که مهندس های ایرانی هم تونستند همچین پلی بزنند ولی وقتی رسیدم به پل دیدم از پل خبری نیست اسمش جاده بود امده بودن خاکریزی کرده بودن و اسفالت کرده بودند انچنان حالم گرفته شد پیش خودم گفتم یعنی مهندس های عزیز ما متوجه نیستند بیان دریاچه رو با خاک پرکنند ارتباط بین دو قسمت دریا قطع میشه و اخرش خشک میشه به دوستانم گفتم روزی میاد که تو اینده همین شاهکار رو خراب کنن یا اصلاح کنند الان واقعا خوشحالم که اون روز رسید به امید روزهای خوب برای دریاچه ...
  • مستاصل A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    10 1
    امیدمان فقط به همین ژاپنی هاست مگرانها بتوانند کاری بکنند
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    10 2
    این جاده میان گذر همونی بود که من یکماه پیش بهش اشاره کردم . از وقتی اون پل کارشناسی نشده ساخته شد دریاچه شروع به خشک شدن کرد . حالا هم تنها راهش برداشتن اون پله .
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    2 0
    خانم ابتکا بخش دهانه دار پل رو بزارید بمونه اون سنگرها یعنی خاکریز رو برداریدو مانند این بخش دهانه دار بقیه رو درست کنید تا اب گردش پیدا کنه و سمت جنوبی دریاچه چون گرمتر از بخش شمالی هست بخاطر ارتفاع کم و تابش بیشتر افتاب کمتر تبخیر بشه