رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران می گوید نزدیک به نیمی از نانوایان عضو این اتحادیه، آزادپز شده اند. این موضوع بر خلاف دستورالعمل دولت است که می گوید باید تنها 20 درصد نانواها، نان بانرخ آزاد بپزند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها اعتراض به کاهش کیفیت نان معمولی و افزایش نرخ قوت غالب مردم باعث شده تا اشخاص زیادی در این باره اظهار نظر کنند. مسئولان سازمان تعزیرات پیش از این به سرویس مشکلات مردم گفته بودند با آزادپزی نانواها، بدون تعیین نرخ و بی آنکه سقف نرخ نان مشخص شود، مخالفند و اکنون رییس اتحادیه نانوایان سنگک می گوید 45 درصد نانواهای عضو این اتحادیه آزادپز شده اند. یعنی اینطور که پیداست درباره نان، نظارت قیمتی و کیفی، هر روز ضعیف تر می شود.
محمدرضا نظرنژاد، رییس اتحادیه نانوایان سنگک به کاهش کیفیت نان تولیدی هم اعتراض کرده و گفته: استفاده نامناسب از آرد توسط نانواها در برخی مناطق باعث شده تا آرد مورد استفاده برای نان تافتون و لواش 15 درصد باشد. اما آرد مورد نیاز برای پخت نان سنگک 10 و 12 درصد است که آردی با سبوس بالاتر محسوب می‌شود؛ اما در بعضی مناطق از آردهای 15 درصد و حتی 18 درصد برای پخت نان سنگک استفاده می‌شود تا سنگک سفید تحویل مصرف کننده بدهند که کار درستی نیست.

او در این باره گفته: کیفیت نان در برخی مناطق تهران سوال برانگیز است، استفاده از آردی به غیر از آرد تعیین شده برای تولید شایسته نانوایان نیست و اتحادیه با این کار صد درصد مخالف است؛چرا که موجب کاهش آردی می‌شوند که کارخانه‌ها باید بعد از دریافت گندم تحویل دولت بدهند؛ مثلا کارخانه‌ها برای تولید آرد 18 درصد در ازای 1000 کیلوگرم گندم 8 تن آرد تحویل می‌دهند که این نه به نفع دولت و نه به نفع میزان مصرف گندم در کشور است.

نظر نژاد درخصوص کیفیت گندم‌های مورد استفاده برای تولید آرد گفت: گندم‌های تولید شده در اسلامشهر و رباط کریم کیفیت بالایی ندارد این در حالی‌ست که برای نان سنگک باید آرد درجه 1 مورد استفاده قرار گیرد، سبوس گیری بایدکم باشد تا کیفیت گندم حفظ شده و در نتیجه آرد خوبی تولید شود.

او درباره میزان نانواهای آزادپز نیز اظهارنظر سخنگوی دولت در خصوص سقف 20 درصدی تعداد نانوایان آزادپز را نقض کرده و گفته: در سال 93بالغ بر 20درصد از نانوایی‌ها آزادپز شده‌اند و درسال 94، میزان نانوایان آزادپز به45 درصد رسید،این نانواها برای تامین آرد مورد نیاز به دولت وابسته نیستند؛ دولت قصد دارد جلوی واردات گندم را به کشور بگیرد و دلیل آن را خودکفایی عنوان می‌کند که این حرف واقعیت ندارد.
اینطور که پیداست نیاز به حضور نهادهای نظارتی بالادستی مانند سازمان بازرسی و سامانه 124 اصناف به همراه گشتهای مشترک تعزیرات بر کنترل و قانونمند سازی عملکرد نانواها، بیش از گذشته احساس می شود.

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    شما هم خودنان را اذیت میکنید هم مردم را سر کار میذارین کی دنبال رفع این مشکلاته خود مسولان با برنامه این نابسامانی را بوجود اوردند.حالا میگن45 درصد در منطقه ای که من زندگی میکنمکوی بیمه اکباتان تمام نانواییها بی کیفیت و ازادپز هستند.در سالهای قبل مسولین میگفتن که با اقزایش قیمت نان کیفیت هم افزایش میابد که در عمل میبینیم که این حرف کاملا اشتباهه و انها هم خموش هستند
  • ناشناس IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    بیش از 95 درصد آزاد پز شده اند.