مصداق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی؛ حمایت از سه‌شنبه‌های بدون خودرو!

چهارده هفته از آغاز پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو می‌گذرد؛ در این مدت، دوستداران محیط زیست در بیش از یکصد و دوازده شهر ایران، حمایت خود را از این پویش اعلام داشته‌اند؛ پویشی که در سال 1395؛ سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی، وارد اقدام و عمل شویم؛ می‌تواند با شتابی بیشتر و حمایتی درخورتر در تمامی وطن مورد حمایتی سزاوارانه‌تر قرار گیرد ...

    حدود شش سال پیش، مقاله‌ای از دوست عزیزم، دکتر حسن کریم‌زادگان را در مهار بیابان‌زایی منتشر کردم که همچنان تأمل‌برانگیز و خواندنی است. حسن کریم‌زادگان که در شمار آن گروه ازنخبگانی است که هم به موضوع محیط زیست و هم اقتصاد اشراف داشته و تاکنون چندین کتاب و پژوهش را در این حوزه منتشر و هدایت کرده است، در سال 1389 می‌گوید:
    به طور میانگین مصرف هر لیتر بنزین توسط هر فرد صاحب خودروی شخصی در تهران 6 برابر قیمت فعلی بنزین در بازار (4000 ریال) یعنی 24000 ریال هزینه اجتماعی دارد.اگر به طور متوسط ظرفیت هر باک خودرو را 40 لیتر فرض کنیم ، صاحبان خودروی شخصی در هر نوبت سوخت گیری برای جبران هزینه اجتماعی استفاده از خودروی شخصی ،به جای 160000 ریال باید 960000 ریال یا حدود صد هزار تومان بپردازد.

سه شنبه های بدون خودرو

    بنابراین، با توجه به قیمت کنونی بنزین، رقم مورد اشاره در شرایط امروز کشور به 250 هزار تومان افزایش یافته است.
    در واقع نظام قیمت گذاری فعلی هزینه‌های بسیار سنگین احتراق بنزین در شهر تهران را در نظر نمی‌گیرد و این امر مبنای تداوم شصت ساله آلودگی هوای تهران است. طبیعی است در صورت رعایت این رویکرد، یعنی: پرداخت هزینه های اجتماعی بنزین توسط مصرف کنندگان، شاهد رونق بازار انرژی‌های تجدید پذیر، حمل و نقل عمومی، استفاده بیشتر از دوچرخه و پیاده روی خواهیم بود. رخدادی که سبب می‌شود سه‌شنبه‌های بدون خودرو، داوطلبانه و پراشتیاق به تمامی روزهای کاری هفته تسری یابد.
    تأمل‌برانگیزتر آنکه آنچه از منظر اقتصاد محیط زیستی اهمیت دارد و ماجرای تداوم آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرهای وطن را مورد فراکافت قرار می‌دهد، چیزی جدای از مکتب اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، نیست. به زبانی ساده‌تر، یکی از شناسه‌های عینیت یافتن شعار سال 1395، یعنی: «اقتصادی مقاومتی؛ اقدام و عمل»، همانا حمایت از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو توسط تمامی مردم، ارگان‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی نظیر قوه محترم قضاییه، بیت مقام معظم رهبری، فرماندهی کل نیروهای مسلح، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حوزه‌های علمیه و صدا و سیما است. نمی‌شود یک گوشه نشست و انتظار داشت که اقتصاد مقاومتی عینیت یابد؛ اینک زمانه اقدام و عمل است.
    همین و تمام.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 524505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی کاظمی A1 ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    68 10
    من با تمام وجودم از پویش سه شنبه های بدون خودرو حمایت می کنم. امیدوارم همه مردم و مسوولین هم نشان دهند که امسال، سال اقدام و عمل است. درود بر مهندس درویش عزیز ...
    • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      9 1
      من با این طرح کاملا موافقم ولی به تنهایی راهگشا نخواهد بود. در لینک زیر نقد خوبی از این کمپین اومده که بد نیست خونده بشه http://bakhtaei.ir/blog/show/id/28
  • رحیم RO ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    25 4
    کارهای ما همیشه باید عکس تمام دنیا باشه. مثال بیشتر کشوره از تعطیلات دو روز در پایان هفته برخودارند. و این موضوع مورد قبول و اجرای اکثریت کشورهاست. حال ما با چه منطقی در این مورد مخالفت و مقاومت می کنیم خدا داند؟؟؟؟ مقاومت از دیدگاه ما یعنی این گونه رفتارها؟؟؟؟
    • ش A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      12 12
      مگر اين جا از دو روز تعطيلات آخر هفته كسي برخوردار نيست؟
    • سارا IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      9 5
      نخیر قربان. کارمندان بانکها پنجشنبه ها تعطیل نیستند و 6 روز در هفته کار می کنند.
    • محمود EU ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      8 5
      ش جان شی میگی شما تو خانواده شش نفری فقط من دو روز در هفته تعطیلم بقیه باید پنج شنبه برن سر کار نفست از جای گرم در میدا؟
  • هلیا A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    45 2
    ایده جالبیه ولی خانمها با بازخوردهای عموم نسبت به دوچرخه سواری شان چه کنند ؟
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      1 19
      مرکب سواری بانوان در اسلام مکروه شمرده میشود
    • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
      2 0
      این همه خانوم دوچرخه سوار تو تهران و شهرستان ها وجود دارند. مشکلی هم ندارن .
  • بی نام A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    7 11
    اون زمان مطمئنا بنزین ارزونتر از قیمت جهانی بود ولی الان مطمئنا ارزونتره
    • بی نام GB ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      1 1
      خودت فهمیدی چی گفتی؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    8 1
    خیلی موافقم ولی کافی نیست باید برای اینکار دوچرخه های برقی با ایمنی بالا در اختیار مردم قرار بگیره من باید چهل کیلومتر هر روز تردد کنم که بخش عمده اون شیب زیادی داره هم سربالاییها خیلی سخته هم سرازیریها خطرناک
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    6 2
    برادر عزیز استفاده از دوچرخه نیازمند فراهم شدن زیر ساختهای شهری استفاده از دوچرخه است مثل خیلی از شهرهای اروپایی. آیا شهرهای ما اصلا برای این موضوع آمادگی دارد؟
  • مسعود كرامتي A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 3
    نكته‌ي گرفتن هزينه اضافي براب هزينه اجتماعي مصرف سوخت مورد بسيار جالبي‌ست كه از قضا خيلي هم مي تواند راهگشا باشد، منتها حالا يكي بيايد و براي اين جماعتي كه از سر يارانه نمي گذرند، اين موضوع را توجيه كند.
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    7 2
    من با دوچرخه نمیتونم بیام سر کار، ولی منم با این طرح موافقم و دوست دارم انجام بدم. سه شنبه ها بدون خودرو.
  • رحیم RO ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 4
    آقا یا خانم ش تعطیلات دو روزه در ایران فقط و فقط در تهران و آن هم در بخش های ستادی وزارت خانه ها و نه ادارات اجرا میشه. البته منطق این تفاوت و استثنا قایل شدن هم معلوم نیست. در ضمن فواید سامان دادن به تعطیلات در طول سال و تعطیلی دو روزه یکی از نتایجش صرفه جویی در هزینه هاست. نتیجه دیگه رونق گردشگری در طول سال و توزیع متعادل سفرهاست. نتیجه دیگه رضایتمندی نیروی کار و تعادل رد ساعات کار و خارج از کار هست. نتیجه دیگه کاهسش آلودگی درون شهریه. نتیجه دیگه منطبق شدن با تعطیلات هفتگی دانش آموزان برای خانوادهاست. و................... از خبر آنلاین هم خواهش میکنم این موضوع رو به عنوان یکی از مسایل مهم بررسی و به بحث بگذاره.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      3 3
      منطق با نمکی داره منتها نمکش روی زخمه طبق قانون کار ساعت کارکرد هفتگی 192 ساعته ولی برای کارکنان دولت که مشغول کار پشت میزی و اذیت ارباب رجوع هستند 170 ساعته شما هم برو بگرد دنبال پرتقال فروش
    • فرزاد IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      3 1
      192 ساعت رو از کجا اوردی دوست عزیز؟کل هفته مگه چند ساعته؟هفته ای 44 ساعت هستش قانون کار
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    2 4
    اقای محترم ماشین خانواده ما اول پلا کش فرده با این حساب در هفته یک روز ونیم میتوانیم یک دانشجو ودو نفر دیگه برای کار وخرید ما یحتاج منزل از این ماشین استفاده کنند حتما ماشین شما زوجه .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    3 1
    تا زمانیکه نظارت کافی بر تاکسیها نباشد این طرحها فایده ای ندارد . تاکسی که به دنبال مسافر دربستی مدام در خیابانها در حال گردش است ، آلودگی بیشتری نسبت به ماشین شخصی تک سرنشین ایجاد میکند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 4
    اوه صحیح چرا به ذهن خودم نرسیده بود لطفا مسیر دوچرخه سواری از گیشا تا آجودانیه رو مشخص کنید تا با دوچرخه برم سر کار :
  • رحیم RO ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    1 1
    این ش آدم جالبیه. فکر کنم هر روز تخم دو زرده می زاره.
  • بی سواد RO ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    1 1
    نمیشه بنز هیبریدی یا تویوتا هیبریدیبرقی،بنزینی یا انواع دیگر از این خودروها را با تعرفه صفر به کشور اورد،و فقط از حلقوم مردم بیرون نکشید،ایا نمیشود جدای از بحوث احساسی و حساب کتاب سر انگشتیفرض کن 40 لیتره،فرض کن فلان اندازه بنزین میسوزاند،از یک کوچک تکنولوژی استفاده کنیم،گویا همگان تکنولوژی رو فقط در گوشی اپلت چیه میبیننشما موتور سیکلت 125 سی سی ها رو جمع کن،من قول میدم علاوه بر آلوگی،مرگ و میر هم کمتر میشه فرض نکن،ببین،جمع کن،دوباره ببین