۱ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

شهریور 1394 بود که «محمود دولت آبادی» خطاب به جامعه ی روشنفکری ایران گفت: « در این کشور هم «ظریف» می‌خواهیم و هم «قاسم سلیمانی»... متأسفانه این دوگانه کردن و دو گانه نگاه کردن را بیشتر روشنفکران ما ترویج می‌کنند، قاسم سلیمانی و امثال او را می پسندم چراکه باید سر جای خودشان بایستند و نگذارند مردم‌کُشان وارد کشور ایران شوند و ظریف و امثال او هم سر جای خودشان و از طُرُق دیگر بگویند و بکوشند که این مردم کُشان را باید جمع کرد...» ( منبع: مجله مهرنامه. شماره 43)

دقیقا همین زمان بود که «ابراهیم حاتمی کیا» داشت فیلم «بادیگارد»ش را تمام می کرد. فیلمی که می خواهد از ارزش های والای سرداران فداییِ امنیت مردم و نظام سخن بگوید اما متاسفانه برای اثبات دیپلماسی سرداران، با قضاوتی ناقص به نفی دیپلماسی سیاستمداران می پردازد.

حاصل درونمایه ی فیلم آنهم در بزنگاه «برجام »، دوگانه ی ( دکتر ظریف - سردار سلیمانی) را به تصویر می کشد.

از قهرمان تا قربانی

«بادیگارد» زیرکانه به من و تو القاء می کند که رابطه ی دولت - ملت، زمین گیر و ویلچر نشین است و دیپلمات های سیاسی، امنیت ملی و منافع مردم را به خوبی نمی فهمند و حاضرند برای منافع شخصی در حد گرفتن عکس یادگاری کنار یک بنای تاریخی، منافع ملی و امنیت خود و نظام را به خطر بیاندازند...

( چنانکه می بینیم دکتر صولتی به عنوان یک استاد علم هسته ای که حالا معاون رئیس جمهور شده و نماد دولت است، به دلیل گوش ندادن به حرف محافظ امنیتی اش، چگونه خود و مردم را به کشتن می دهد... )

این تلقی پوپولیستی است که در یک جامعه ی احساسی و بحرانی، راحت مورد پذیرش عمومی قرار می گیرد، بدون آنکه دلائلش مورد توجه و کاوش قرار بگیرد.

بی شک در نگاه مخاطب این «حاج حیدر» نیست که در پایان فیلم قربانی شده است؛ که او قهرمان است نه قربانی. بل که این دولت منتخب مردم، رئیس جمهور و عناصر دولتی هستند که با کارکترهای مشخص در ذهن مخاطب در قامت چهره هایی خوار و ذلیل، قربانی می شوند.

به راستی حاتمی کیا در بادیگارد چه می گوید؟

بادیگارد، فیلمی ضد گفتمان دولت و با کارکترهایی مشخص، ضد گفتمان محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه دولت است.

حاتمی کیا می خواهد  با بادیگاردش به من و تو القاء کند که دولت و دولتی ها، درک درستی از امنیت ملی و محافظت از منافع ملی و انرژی هسته ای کشور ندارند.

( حتی جایی از فیلم، هاله ای از تصویر دکتر ظریف روی دیوار اتاق بازرس، به جای تصویر دکتر صولتی -معاون رئیس جمهور ترور شده-  القاء می شود)

کارگردان بادیگارد البته طوری سعی می کند تا با یک پیچیدگی حرفه ای گرانه، جانِ سخنش را لای حرف های زیبا و دوپهلو بپیچد.

تکه ها و طعنه ها و حرف هایی از نسل دیروز و امروز که بین افراد طوری پاسکاری می شوند که ذهن مخاطب بین این رابطه ها گُم شود... و دست اخر در یک فضای اشک و آه و احساس، برای اثبات «حقانیت» حاج حیدر، همه عناصر فیلم باید به «ناحق» نشان داده شوند.

چرا حاتمی کیا در بادیگارد، به خطا رفته است؟

حاتمی کیا راه به خطا رفته است زیرا این بار در فیلمش تلاش می کند تا پارادوکسی زیرکانه از ( سردار قاسم سلیمانی - دکترجواد ظریف ) را برای ذهن ما بسازد.

او می خواهد القاء کند که مسیر، عملکرد و جریان فکری «حاج حیدر» به عنوان نماد « سردارسلیمانی» های عرصه نظامی، درست در مقابل جریان فکری «دکترجواد ظریف» های عرصه دیپلماسی هستند و همین خطاست.

حاتمی کیا می خواهد به ما بگوید که فقط حاج حیدرها هستند که امنیت ملی کشور را به درستی می فهمند و سیاستگذاران فیلم برای اثبات این درستی، حاضر اند ساختاری سیاه از دولت و رئیس جمهور نشان دهند.... اینجاست که روایت او در بادیگارد، دچار قضاوتی نادرست، یک سویه، غیر واقعی و غیرمنصفانه است....

حقیقت آن است که هم دیپلمات های یقه سفید با دیپلماسی سیاسی شان در پی تحقق امنیت نظام و مردم هستند - حتی اگر جایی هم خطا کنند - و هم سرداران سبزپوش با دیپلماسی نظامی شان در پی تحقق همان مقصد اند اما هر کدام به شیوه ای .... - و این گروه دوم نیز چه زمان ها که درشیوه ی خود، ممکن است خطا کنند-

این قضاوت غیرمنصفانه همان اشتباهی است که حاتمی کیا در آژانس شیشه ای مرتکب آن نشد- زیرا آن روز بر فراز «برج مینو» ایستاده بود- اما امروز در تله ی تحلیل های تک بعدی و فرودست انگارانه  و نفی گرایانه ی خود افتاده است...

فهم نماد سازی های تاویل پذیر بادیگارد

حاتمی کیا در گفت وگوی تلویزیونی اش با شبکه افق می گوید: عناصر بادیگارد، تاویل پذیراست.( یعنی بازگشتن نمادها به اصل خودشان) و بعد فورا می گوید که نمی خواهد وارد این تاویل ها شود!

بادیگارد با یک نماد سازی حرفه ای گرانه اما قضاوتی نادرست، می خواهد به مردم بگوید: دولت، زمین گیر است و روش های دولتی ها به مرگ ملت ختم می شود و او که تنها حاضر است جان خود را در طبق اخلاص، فدای ملت کند، دولت و دولتی ها نیستند بلکه حاج حیدرهای فدایی نظام اند و این همان نقطه کانونی است که در روزگار ما دستمایه ی فریب است...

تصویر زیر نمایی که تقابل و دوگانه ی صریحی از دولت روحانی را با دولت انقلابی به تصویر می کشد. عکس دست راست فرمانده، تصویر دکتر روحانی و عکس دست چپ، تصویر شهید بهشتی و محافظان در دوران انقلاب است

برای فهم این موضوع باید اول نمادسازی های فیلم بادیگارد را به درستی شناسایی کنیم که نمادها به چه اصل هایی بر می گردند:

نماد اول دولت: تصویر معاون رئیس جمهور = شبیه سازی دکتر ظریف- دکتر صالحی

1- استاد انرژی هسته ای که دنبال سیاست و در فکر رئیس جمهور شدن است و برای کسب محبوبیت پیش مردم، ظاهرسازی می کند. با مشاوری ظاهرگرا که از قیافه تا رفتارهایش، احمقانه به تصویر کشیده شده است

2- توجهی به مسائلی امنیتی ندارد و امنیت خودش به عنوان نماینده دولت و امنیت مردم را به راحتی به خطر می اندازد. او به دلیل گوش ندادن به حرف محافظ نظامی اش، خودش و مردم را به کشتن می دهد

3- به دنبال لبخند زدن و عکس یادگاری گرفتن کنار یک بنای تاریخی از دست رفته است

4- عجیب تر این که تصویر این معاون رئیس جمهور در یک صحنه از فیلم - در اتاق گفت و گوی حاج حیدر با بازرس شورای امنیت ملی - به صورت کاملا عامدانه و اگاهانه، شبیه چهره ی وزیر امور خارجه فعلی یعنی دکتر ظریف، نمایش داده شده است....

5- این فرد قبلا متخصص علوم هسته ای و استاد دانشگاه بوده و بعدا وارد سیاست شده و در هیچ جای فیلم حتی درست و محکم حرف نمی زند

نماد دوم دولت: بازرس شورای عالی امنیت ملی = شبیه سازی دولت و رئیس جمهور

1- توجه کنید این فرد بازرس و نماینده ی عالی ترین شورای نظام است که ریاست آن با رئیس جمهور است

2- همین نماینده رئیس جمهور، زمینگیر و ویلچرنشین نشان داده می شود. آن هم روی بهترین مدل از یک ویلچر برقی

3- این فرد در تمام فضاها، تار و تاریک و تیره و دور از متن جامعه و مردم نشان داده می شود.

4- این فرد ضد مردم و ضد محافظ مردم - یعنی ضد حاج حیدر- به تصویر کشیده شده است.

5- همین عالی ترین مقام دولت است که دستور برکناری یک قهرمان فیلم - یعنی حاج حیدر - را می دهد.

نماد امنیت و حافظ منافع ملی، یعنی پرویز پرستویی در نقش حاج حیدر= شبیه سازی حاج قاسم سلیمانی

1- فردی صد در صد در خدمت مردم و آرمان های نظام که درک کاملی از امنیت دارد.

2- از ابتدای انقلاب تاکنون محافظ چهره های برجسته نظام بوده است.

3- او همه گونه حاضر است خودش را فدای آرمان های نظام کند اما دائم متهم می شود.

4- اوست که فقط حقیقتا به فکر مردم است در حالی که دولت و دولتی ها را در مقابل منافع مردم معرفی می کند.

5- عجیب تر این که در چندین تصویر، پرویز پرستویی دقیقا در قامت چهره «حاج قاسم سلیمانی» شبیه سازی شده است

چرا حاتمی کیا  در آژانس شیشه ای دچار چنین خطایی نشد؟

یادتان هست، سالی که آژانس شیشه ای اکران شد، بسیاری از بچه مسجدی ها و حزب اللهی ها، در مقابل حاتمی کیا صف بسته بودند و فریاد می زدند که حاتمی کیا هم چپ کرد و عوض شده! تلقی آنها از آژانس شیشه ای این بود که حاتمی کیا در مقابل حاج کاظم های نظام ایستاده و خواسته است حرف مردم را به کرسی فهم فرزندان انقلاب و نظام بنشاند. اما حقیقت این نبود. حاتمی کیا بر فراز ایستاده بود...

حاتمی کیا در آژانس شیشه ای، از ضرورت های مصلحت نظام و مصالح مردم سخن می گفت، در حالی که می گفت نباید حقانیت نگاه حاج کاظم های نظام، در مسلخ مصلحت نظام، قربانی شود...

آژانس شیشه ای، از جامعه ای چند ضلعی و چند صدایی می گفت. حداقل از سه ضلعی 1- مصلحت مردم 2- مصلحت نظام و فهم مسئولان دولتی از نظام 3- حقانیت و فهم حاج کاظم های نظام

در آژانس شیشه ای هر کدام از این جامعه چند ضلعی حرفشان را می زدند؛ محکم و استوار و حتی اگر حرف حاج کاظم از راه های فرا قانونی به کرسی نشانده شد اما سخن متن مردم، همان قدر به خوبی زده شد که حرف حساب حاج کاظم های فدایی نظام....

در آژانس شیشه ای، رضا کیانیان در نقش مامور دولت، همان قدر محکم و استوار از مصالح دولت و ملت سخن گفت که پرویز پرستویی در نقش رزمنده ی فدایی نظام... پس هیچ کسی، فدای دیگری نشد... اگرچه فدایی حقیقی نظام، بر فراز آسمان مردم، لباس «عباس» پوشید اما باز حاتمی کیا راوی یگانه ای بود که هیچ یک از طرفین را نفی نمی کرد...

اما حاتمی کیای امروز، مرد نفی است و از هر صدا و تصویرش، نفیِ جایی و کسی بلنداست... نفی کردن هایی که ریشه در دوگانه سازی ها و دوقطبی سازی ها دارند و...

اما حالا دو دهه بعد از آژانس شیشه ای، حاتمی کیا برای خودش بادیگارد ساخته است. بادیگاردی که باز همان جامعه چند ضلعی و چند صدایی را نشان میدهد اما صدای اضلاع دیگر را نفی کرده است. این بار کاگردان، فرودست انگارانه به قضاوت نشسته و حاضر نشده طرفین و اضلاع دیگر جامعه، محکم و بی پروا حرف شان را بزنند. حتی اگر پایان کار، قهرمان ما حاج حیدر باشد.

خلاصه کلام:

یادمان باشد حاج حیدرهای زمانه ی ما، بزرگ اند و این بزرگان هیچ نیازی ندارند که بادیگاردها، برای معرفی و بیان قهرمانی های آنان دیپلماسی و گفتمان دولت- ملت ها را قربانی کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    با نظر شما موافقم. چون حاتمی کیا سال ها دیگه فقط مردم را روایت می کنه و اونها رو مصادره به مطلوب می کنه....
    • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      حاتمی کیا خیلی وقته بیشتر تو رسانه ها غر می زنه تا حرفش و به کرسی بنشونه... این فیلم خیلی ضعیف تر از آژانس شیشه ای
    • سهرابی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      تحلیل نویسنده این مطلب اتفاقا یک تحلیل سوگرانه به نفع دولته... متاسفم برای دولتی که هیچ نقدی رو تحمل نمی کنه .... فکر کنید حاتمی کیا اصلا ظریف رو نقد کرده مگه ظریف امام معصومه یا مرجع تقلیده که نباید ازش حرف زد
    • بی نام US ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      حاتمی کیا از وقتی هلی کوپتر حامل اون فکس، کنار آژانس شیشه ای اش نشست، ....فاصله گرفت...
    • نرکس IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      درود بر حاتمی کیا مردی برای همه فصول
    • احمد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      60 70
      اتفاقا با نظر شما کاملا مخالفم..... شما یه بار دیگه برو فیلمو ببین احتمالا یه فیلم دیگه دیدی با هم قاطی شده ::::
    • مصطفی A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      64 18
      آقای سهرابی، سردار سلیمانی چی؟ اون معصومه؟
    • هم وطن IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      25 7
      شاید بشه از یک زاویه دیگم به این فیلم نگاه کرد اینکه حاتمی کیا در این فیلم نسل جدید رو با نسل قدیم مقایسه میکنه این مقایسه رو میشه از تفکرات خودش و زنش و مادر مهندس جوان هسته ای با نسل جدید انقلاب یعنی دختر حاج حیدر و مهندس جوان هسته فهمید حال این سوال پیش می اید چه اتفاقی برای نظام افتاده که تفکرات نسل جدید بوی فداکاری و از خودگذشتگی نمیدهد یا به حداقل رسیده است حال این سوال به وجود میاید مردم عوض شدند یا مردم را با دروغ هایشان عوض کردند.
    • محمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      57 14
      کاری به این ندارم که فیلم دولت رو درست یا غلط نقد کرده و به چالش کشیده فقط خدار رو شکر میکنم که به دولتی رای دادم که همه میتونن نقدش کنن. آزادی یعنی همین و به قول دکتر زیبا کلام اگر در دولتی نقد آزاد باشه پیشرفت برای ملت حاصل میشه . اگر دولت در دولتهای قبلی هم انتقاد آزاد بود آنها هم محبوب بودند. به عنوان یک بلوچ که حد اقل در جریان کارهای این دولت در جهت رفع تیعیض و نا امیدی و اختلاف در استان ما برداشته هستم از همه دولتی ها تشکر میکنم و برایشان آرزوی خیر دارم. وقتی فضای نقد در کشور بسته باشه همه میرن نقدهای اکثرا غیر منصفانه شبکه های ماهواره ای رو نگاه میکنن از وقتی این دولت سرکار اومده دیدن این برنامه ها برای بنده و دوستان نزدیکم نزدیک به صفر شده.
    • بی نام DE ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      29 12
      این نقد کاملا درسته،در فیلم تو مجلس ختم فرد دولتی ترور شده پسرش با زنجیر طلا بر گردن کنار در ایستاده،یعنی خانواده دولتی های امروز این شکلی هستند،شاید خیلی از افراد که فیلمو دیدن هنوز متوجه این توهین زیرکانه به دولت نشدن
    • بی نام NL ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      7 4
      استفاده از مردم بد نیست اما همه دولتیا و حکومتیا یک شکل نیستند ، فرق است بین دولتی خائن به مردم و دولتی دوست دار مردم
  • شیدا IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    75 17
    جالب بود برام.. در نگاه اول نمی فهمی باید یه بار دیگه انگار فیلم رو از این زاویه ببینیم
    • ترانه IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      32 43
      آره منم اینجوری نفهمیدم فیلمو.. این البته از حرفه گری حاتمی کیاست... من فقط حال کردم با حاج حیدرشو کلی گریه کردم
    • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      21 8
      در این فیلم هم مثل اخراجی ها و امثال آن انسان ناگزیر است که خودش و دیگران را تحلیل کند که کدام شخصیت فیلم، چه تیپ یا فرد یا افراد خاصی را تداعی می کند. یعنی من "ژنریک" کدام شخصیت فیلم هستم، دیگران کدام . یا بر عکس هر شخصیت موثر فیلم می تواند با چه شخص یا اشخاص یا تیپ ها نزدیک باشد. 1 حیدر ذبیحی نیروی انقلابی 2 دکتر صولتی شخص علمی سیاسی عملا تکنوکرات و علاقمند به رسیدن به ریاست جمهوری ولی خودش را خدمت گذار و مومن و مخلص می داند 3 مشاور مرموز و موزمار دکتر شاید مهم ترین شخصیت فیلم که زیاد هم در صحنه دیده نمی شود و نفوذی ها و فرصت طلب هایی که خودشان همیشه در حاشیه امنیت قرار دارند را بیاد می آورد. معلوم نیست هدفش حذف صولتی بوده یا رساندن او به ریاست جمهوری
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      15 7
      4 فرمانده ذبیحی بچه مثبتی که "واقع گرایی" او زیاد شده و میخواهد نه سیخ بسوزد نه کباب و بلکه به مقامات بالاتری هم برسد 5 نابغه داستان که در مورد او بحث جداگانه ای لازم است 6 همسر و خانواده هر کدام ذبیحی، نابغه، مشاور نفوذی و نا خالص، ... 5 بازجو که در پس پرده با مشاور کذایی سر و سری هم دارد و مسئولین و مقامات را عین "مقدسات" نظام می داند که هم در نظر ذبیحی و هم فکر می کنم در نظر خیلی از ما حنای این قداست خود ساخته دیگر رنگی ندارد. 6 ... شرح حال کلی ذبیحی و حال و هوای او در این دوره زمانی هم حال و وضع خیلی از کسانی است که در نظام بی توقع کار کرده اند و مو سفید کرده اند، در کنار دیگرانی که استفاده کرده و طلبکار هم هستند
    • بی نام DE ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      24 22
      من تعجب میکنم آقای پرستویی که آدم منصفی هست چطور حاضر شده با این نحوه ساخت یکطرفه تو این فیلم بازی کنه
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    46 7
    نمادسازی هاشو خوب تعریف کردید.. نماد سردار سلیمانی کاملا مشخصه اما خصوصا عکس دکتر ظریف رو توی فیلم باید دقت کنی تا متوجه بشی
  • کیان IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    41 9
    حرف حساب همینه دادا که حاج حیدرهای زمانه ی ما، بزرگ اند و این بزرگان هیچ نیازی ندارند که بادیگاردها، برای معرفی و بیان قهرمانی های آنان دیپلماسی و گفتمان دولت ملت ها را قربانی کنند.
  • المیرا IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    51 13
    حاتمی کیا همیشه ضد دولت بوده و دولت ها براش فرقی نمی کنند... اما این بار شبیه سازی هاش به قول شما یه کم بیشتر توی چشم میزنه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      82 19
      زمان اقای احمدینژاد که اینطور نبود کلا اقای حاتمی کیا با اعتدال و اصلاحات مشکل دارن، برای همین سعی در تخریب آنها دارن
    • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      13 9
      اتفاقا گزارش يك جشن نقد دولت قبل هستش
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    48 41
    به عنوان يك طرفدار دولت و كسي كه دو بار اين فيلم را ديده،به نظرم تحليلي كاملا غيرمنصفانه بود
    • مردم IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      47 30
      اتفاقا من به عنوان کسی که معتقدم به دولت و در رسانه دولت هم کار می کنم معتقدم تحلیل ایشون عالي، متفاوت و درست بود
  • محمد رضا IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    23 10
    تشکر متن خوبی بود. تحلیل به جایی هم از اژانس ارائه شد
  • حمید IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    9 11
    خلاصه شو می گفتی خیال همه رور راحت می کردی دیگه... ولی حال کردم
  • سید IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    33 8
    «بادیگارد» رو برا بار سوم دیدم، هنوز نمی‌فهمم که چرا حیدر دکتر صولتی رو سپر خودش کرد
    • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      12 2
      بنظرم میخواست بگه در اونجا انجام وظیفه میکرد ولی از ته دل نبود لذا نا خوداگاه چنین عمل کرد ولی در صحنه اخر چون از ته دل و اعتقاد بود حتی وقتی خلع شده بود و اسلحه هم نداشت از جانش مایه گذاشت
    • بی نام DE ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      7 0
      بینام 1647 کاملا درست میگی
  • رسول IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    12 17
    اصل بحث بحث نشت عقیدتی و زنگ خطر و درگیری حیدر با خودشه.... یه بار دیگه ببین فیلم رو. قبول دارم فیلم دولت و ظریف رو زده ولی مساله اصلی حاج حیدره نه ظریف
    • بی نام DE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      4 2
      نه ،اگه اینطور بود حیدر تو ترور آخر سنگ تموم نمیذاشت
  • اصلاح IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    38 17
    خیلی خوب و با دقت نقد کردید، دست مریزاد... ابعاد دیگری هم این ماجرا دارد.. حاتمی کیا خیلی سال است که دستور بگیر شده.. قدیم دستور بگیر نیود...
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    37 9
    من بادیگارد را ندیده ام ولی در آژانس شیشه ای هم دیپلماسی را کوبیده. اصولا با دیپلماسی مشکل داره.
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    53 24
    از مايلي كهن سينماي ايران بيشتر ازين ها انتظار نميره دوره ي حاتمي كياها تمام شده... جهان جهان تفكر و انديشه ست نه چريك بازي
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    20 12
    از موسسه حامی این فیلم که رسانه اوج هست میشه همه چیزو فهمید
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    20 13
    چقدر فيلم شعارزده و بدي بود، حيف از وقت و پول بليت
  • شایان A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    4 11
    انگ زدن از قدیم کار انگلیسی ها بوده زمانی که کم میاوردن همیشه بدون استثنا انگ میزدن و تقریبا تمامیه موارد هم دروغ میگفتن و فقط انگیه دقیقا مثل حال زمانی که بی بی سی لیست و میخونه و تحلیل میکنه یه سری در ایران که آنگوفیل هستن شروع میکنن به داد که انگلیسی ها برای ما لیست تعیین میکنن تا با این کار مخالفانه دولت و بکوبن و کاملا آگاهانه این عمل و انجام میدن تا عوامی که از انگلیس و مستشارانش نفرت دارن از نفرتشون کمتر بشه این سایت هم دقیقا یه سایته انگلیسیه ولی از نوع واقعی که داره تبلیغه انگلیسدر بیشتر موارد دروغ و گنده گویی و مستشاران و دولتی که سرسپرده به کشور خاص انگلیسه نه حتی آمریکاچون آمریکا دخالتی نداره در ایران هستنو میکنه و بی شک ازشون پول میگره اینارو گفتم که خر خودتونید و اربابتون
    • بی نام DE ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      6 5
      متحجر متوهم
  • شاهین IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    23 13
    عجیبه که این آقای کارگردان 37 سال جیبش وصل به پول نفت و بینت المال، بازم هر جا صداش رسیده باز مدعی بوده و طلبکار.... تمام شبکه های تلویزیونی در اختیارشن... تمام بیلبوردهای شهری در اختیار فیلم این اقا هستن... دقت کردید... شما یه بیلبرد از ابد و یک روز تو یشهر دیدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    14 3
    به نظرم این فیلم بزرگترین توهین بود به سپاه انصار که وظیفه حفاظت از شخصیت‌ها رو داره و یه مشت آدم خنگ خپل شده بودن بادیگارد ... در حالیکه در واقعیت این اصلا درست نیست ...
    • بی نام DE ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      7 1
      یه خسته نباشید میگیم به بچه های حفاظت از شخصیتها ،اونا که اونقدر مظلومن که نمتونن آزادانه در مورد این فیلم و خودشون نظر بدن
  • بی نام FI ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    13 4
    میشه آقای اسدزاده بگن چرا کسانی مثل بهزاد نبوی و محسن آرمین و سایرین که برای دفاع از تفکرشون و مردم کلی هزینه دادن و زندان رفتن، و بنابر تحلیل ایشون فیلم علیه طیف اوناست، از فیلم حاتمی کیا استقبال میکنن و حاتمی کیا هم براشون اکران خصوصی، حتی اکران دو نفره، میزاره؟ نکنه ایشون حرف اصلاح طلبای اصیل رو بهتر از خودشون میفهمن؟ فیلم منتقد رفتار های نادرست و پوپو لیستیه که اصلاح طلبان اصیل هم موافق این نقدن.
    • سید IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      5 8
      اگه بهزاد نبوی و آرمین این چریک بازای دهه 50 و 60 امروز اصلاح طلب اصیل هستن که وای به روز اصلاح طلبیه ایران.. هی چه می کشیم از دست همین جماعته
    • کاویان IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      8 7
      اینا که نام بردی عقل اصلاح طلبیشون برای پیشبرد اصلاحات هم شکست خورد چه برسه به فهم فیلم سینمایی... پیشکش دادا
    • حسن IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      12 4
      ببخشید آقای بی نام شما معیارت بررسی محتوای فیلم بر اساس کارکترهای اونه یا بر اساس بیننده هاش... خب رسایی و کوچک زاده و جلیلی هم فیلم رو دیدن پس باید بگیم فیلم به نفع جریان اصولگراییه؟
    • سعید IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      7 5
      جریان های اصلاح طب اصولگرا ربطی به تحلیل فیلم نداره.. اصولا حاتمی کیا هم عادت کرده پول دولت ها رو بگیره و اون ها رو زیر سوال ببره....
  • محمود IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    10 12
    کاملا موافقم . من خودم از طرفدارای پر و پا قرص فیلمهای ایشون هستم . اما واقعا این فیلم خیلی فیلم بدیه . از همه کارهای ایشون به مراتب ضعیفتر . فیلم سراسر شعار و بیانیه . یک منیفست عریان آغشته به دوگانگی احوال سیاسی سازنده اش.
    • ژنرال IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      10 9
      دقیقا درست مثل فیلمهای آقای ده نمکی
  • کوشا A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    5 8
    جدا از بحث سیاسی من با نظر نویسنده مخالفم این فیلم ضعیف ترین کار آقای حاتمی کیا بود. به نظر میاد یه عده از هر بهانه ای میخوان استفاده کنن تا بین مسئولین و ارکان نظام تفرقه بیفته. حاج قاسم و دکتر ظریف شخصیت هایی شبیه به هم دارن و هر دو تو کاری که میکنن خبره هستن و مکمل یکدیگر هستن.
  • وحید DE ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    4 4
    این نقد یه ایرادی داره.نقشی که بابک حمیدیان بازی کرد دانشمند جوان دیده نشده.ای کاش جای این نقش هم توی شعارهای حاتمی کیا نقد میکردین... اما حسی که به من القا کرد اینه که سینه سوخته های نظام باید خودشونو سپر بلای نسل جوان بکنن تا سربلند بمونیم
  • بابك ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    9 9
    مرسي از تحليل عالي. من فيلم رو نديدم و براي اعتراض نخواهم ديد چون طرز فكر حاتمي كيا يا ده نمكي رو اصلا قبول ندارم و فكر ميكنم بسيار طرز فكرشون پوسيدست.
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    7 1
    حیف وقت بود دیدن این فیلم یه تیکه حاج حیدر به مهندس میگه کار نداری تو؟ مهندس میگه چرا ، اگه چشم آبی ها بذارن......
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    13 3
    اتفاقا حاتمی کیا خودش گفته که در این فیلم سیاست مدار ها رو نقد می کند ولی بحث دکتر ظریف از اینها جداست. نقل به مضمون حرف خود حاتمی کیا: اجازه می خواهم ظریف را ظریف بدانم و نه نمونه ای از تمامی مسئولان. او مختصاتی دارد بسیار شفاف، معصوم و به وقتش جنگنجو.... کاش این جمله رو هم می شنیدید قبل از نقدتون آقای اسدزاده...
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    4 5
    مهم اینه که کی الان پول میده و پروژه های سنگین تر سفارش می ده. راز بقاست. هر طرف پول و قدرت هست حق هم همون طرفه
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    5 3
    دقیقا کاری که حاتمی کیا در فیلم چ کرد. تلقین اثبات ناکارامدی امرای ارتشسعید راد در نقش فرمانده ارتش و لزوم تقویت و کارامدی سرداران چمران بعنوان نسل اول سرداران. فیلمهای ایشان خیلی زیرپوستس درحال القا نظرات طیفی خاص هستند. اقای حاتمی کیا متاسفانه سفارشی ساز شده است.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    7 15
    از این کارگردان بدم میاد کل مشخصاتی که ازش بدم میادو داره .
  • مهدی US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    10 2
    کارمون فقط شده دو قطبی کردن جامعه توی هر زمینه و هر کاری فکر کنم بخواهی فردا بخواهیم بریم پارک، پارک دلواپسا و پارک لیست انگلیس ها شکل میگیره مثل رای گیری خندوانه بین حیایی و زوله واقعا خنده داره جامعه ما حاظریم هر چزی رو به خاطر منافع شخصی یک گروه قربانی کنیم الان فکر می کنم حقمون هست توی طول تاریخ اعراب مغول ها روس ها این جنایتا رو در حقمون بکنند موقعی خودمون به خودمون رحم نمی کنیم
  • س.ن IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    5 4
    خیلی عالی نوشتید... مودبانه و منطقی... بدون عقده گشایی هایی که خیلی ها در نقدهاشون علیه استاد ابراهیم حاتمی کیا داشتند... به عنوان دوست حاتمی کیا از نویسنده این مطلب به خاطر قلم بدون حب و بغضش متشکرم
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    5 3
    حاتمی کیا در چند سال اخیر پر از تناقض شده،یک روز از کاندید ریاست جمهوری اصلاح طلب حمایت میکنه،یک روزازمواضع دلواپسان
  • امیر سینا A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    2 0
    تقابلی که من دیدم تقابلی بین نسل 60 با 90...نیاز ها و شعار های متفاوت...حاج حیدر نماد کسی بود هنوز داره با آرمان ی خودش و انقلاب زندگی میکنه...
  • خاطره IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    2 3
    تقریبا با تحلیل شما موافقم
  • علیرضا IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 2
    نظر شما عالی و خردمندانه بود
  • امین A1 ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    1 2
    دم حاتمی کیا گرم
  • حسین A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    1 0
    تحلیل درستی بود آزانس شیشه ای رو من ده بار دیدم و این فیلم بادیگارد هم دیدم که اصلا نمی شه باهم مقایسشون کرد آزانس شیشه ای مردمی تربود