سعید لیلاز در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به سخنرانی روحانی در اجلاس سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد مثلث تهران، آنکارا و ریاض باید دریابند که نمی توانند با داشتن رابطه حسنه با اروپا یا آمریکا یکدیگر را دور بزنند.

صحبت های رئيس جمهور در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی بازخوردهای گسترده ای با خود به همراه داشت و فضای رسانه ای منطقه را تحت تاثیر قرار داد. برای تحلیل این سخنرانی و همچنین آنچه در سازمان همکاری اسلامی در خصوص تحولات خاورمیانه می گذرد با سعید لیلاز گفتگو کردیم. 

این استاد دانشگاه ضمن تحسین سخنرانی روحانی و تاکید او بر موضوع وحدت افزود: البته حتما وحدت خوب است ولی باید عنایت داشت که برای حصول به این وحدت باید مولفه های دیگری هم مد نظر قرار گیرد. سه کشور ایران، عربستان و ترکیه باید بدانند که نمی توانند با برقراری رابطه حسنه با اروپا یا آمریکا دو بازیگر دیگر منطقه ای را دور بزنند. به این معنا که راه ثبات منطقه ای فقط از درون منطقه می گذرد. موضوعی که ایران بارها به آن اشاره کرده است. 

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به موضوع حمله به سفارت عربستان در تهران اظهار داشت: به هر حال ما باید بپذیریم که خود هم در بدتر کردن فضای روابط ایران و عربستان نقش داشتیم و موضوع حمله به سفارت عربستان در تهران بهانه بزرگی به دست عربستان داده و در نتیجه طبیعی است سعودی هم نگرانی هایی داشته باشد. البته عربستان هم باید به این نکته توجه داشته باشد که بدون جلب رضایت ایران و ترکیه نمی تواند ثبات را در منطقه داشته باشد. 

لیلاز همچنین با اشاره به لزوم برطرف کردن نگرانی های عربستان در موضوع برجام اشاره کرد: ما پس از برجام تلاش زیادی برای رفع نگرانی روس ها انجام دادیم تا آنها نگران نشوند که توافق هسته ای به ضرر آنها تمام خواهد شد. چنین تلاشی با ترکیه هم صورت پذیرفته ولی اصلا مشابه این اقدامات در قبال عربستان سعودی انجام نشده و دلیلش هم این است که ما تعامل اقتصادی با این کشور نداریم. واقعیت این است که منطقه به دلیل ظهور داعش و همچنین توافق هسته ای ایران دچار تغییراتی شده و ژئوپلیتیک منطقه دچار تغییر شده است. در نتیجه طرفین باید یکدیگر را قانع سازند که این تغییر با همراهی مثلث تهران، آنکارا و ریاض ضرری برای بازیگران مهم منطقه ای نخواهد داشت. 

4950

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =