یک هفته با ستایش،‌ دختر ۶ساله افغان که در ورامین کشته شد

مخابره شدن خبری با مضمون تجاوز و قتل کودک ۶ ساله افغانی در ورامین، داغ جنایات بزرگ اصغر بیجه در پاکدشت ورامین و تجاوزش به ۱۷ کودک که آنها را به قتل رسانده بود، تازه کرد.

مینا افشار: حدود ۱۰ روز پیش در منطقه خیرآباد ورامین یک دختر بچه ۶ ساله افغانی، ناپدید شد. پدر این دختر بعد از خرید بستنی، دخترش را روانه خانه در منطقه ورامین کرد و با این تصور که دخترک به خانه رسیده است، راهی محل کارش شد. اما نیم ساعتی از این جدایی نگذشته بود که همسرش با او تماس گرفت و از ناپدید شدن دختر 6 ساله‌شان خبر داد! 

ناپدید شدن ستایش در ۲۱ فروردین ماه ۹۵ باعث شد تا جست و جو برای یافتن او آغاز شود. ساعت 10 شب فردای آن روز، پلیس از پیدا شدن جسد ستایش خبر داد. در این میان راز جنایت سیاه پسر ۱۶ ساله در تماس دوست او با پلیس برملا شد. متهم، دختر 6 ساله افغان را پس از اینکه مورد آزار و اذیت قرار داد، به قتل رساند و در وان حمام روی او اسید پاشید. دختری ۶ ساله پس از تجاوز کشته شده و جنازه‌اش با اسید سوزانده شده است. هیچ یک از اینها تازه نیست؛ آنچه نگاه را خیره می‌کند وقوع این ۳ فقره جرم به دست یک کودک است.

در این رابطه یکی از اقوام ستایش گفت: پسر ۱۶ ساله همسایه‌شان که تنها ۳ پلاک با خانه آنها فاصله داشت، ستایش را می‌رباید و بعد از اینکه او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، به قتل می‌رساند. او جسدش را داخل وان می‌اندازد و اقدام به سوزاندن آن با اسید می‌کند. دقیقا نمی‌دانم پلیس چطور او را دستگیر کرد، اما اینطور که شنیده‌ام، او چون نمی‌تواند جسد را سر به نیست کند، با دوستش تماس می‌گیرد و دوست او که از این ماجرا با خبر می‌شود موضوع را به پلیس خبر می‌دهد.

متهم که پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کرد با قرار بازداشت موقت در اختیار کارآگاهان قرار گرفت و صبح ۲۸ فروردین ماه به دستور بازپرس جنایی ورامین در محل جنایت حاضر شد و چگونگی حادثه را بازسازی کرد.

در این میان معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران و قائم مقام اتباع خارجی به محض مطلع شدن از قتل دختر ۶ ساله افغانستانی در ورامین عازم این منطقه شد و قول مساعد برای پیگیری‌های لازم را به خانواده مقتول دادند.  

در این رابطه پیام برازجانی گفت: مسئولان استان تهران در این دیدار تأکید داشتند که قوه قضاییه و مسئولان استان برای اینکه هیچ حقی تضییع نشود از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد و جوسازی‌های اخیر عده‌ای معدود به‌دلیل اینکه مقتول از اتباع افغانستان بوده و رسیدگی دچار خلل شده تکذیب می‌شود و تمامی اقدامات قضایی برای این موضوع در حال انجام است.

این اتفاق که واکنش های زیادی داشت به نوعی اولین پرونده مهم و پر سر و صدای ۳ فقره جرم همزمان «تجاوز، قتل و ریختن اسید» در ابتدای سال ۹۵ محسوب می شود. نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران با قاتل "ستایش قریشی" برخورد خواهیم کرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس با تاکید بر لزوم برخورد قاطعانه با قاتل دختر ۶ ساله افغانستانی، گفت:‌ مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگری خواهد کرد و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران با قاتل ستایش قریشی برخورد خواهیم کرد، چرا که برای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تفاوتی بین قتل دختر ایرانی و افغانستانی وجود ندارد. به همین دلیل ما قاطعانه پیگیر این پرونده هستیم تا مسبب این قتل به سزای عمل ننگین خود برسد. 

بعد از آن استاندار تهران از دستور ویژه به تمامی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی استان برای پیگیری حادثه قتل دختر ۶ ساله افغان در ورامین خبر داد.

سیدحسین هاشمی گفت: تمهیدات لازم از سوی دستگاه امنیتی استان تهران برای پیگیری دقیق حادثه و روشن شدن زوایا و دلایل آن اندیشیده شده است.

او با بیان اینكه به خانواده مقتول قول داده شد كه این قضیه به صورت جدی پیگیری شود، گفت: در همین ارتباط نمایندگانی از سوی استانداری تهران در آیین ختم این دختر ۶ ساله حضور پیدا كردند تا تسلی خاطر و آرامشی برای خانواده مقتول باشد.

با این حال والدین ستایش قریشی می گویند باید قاتل ستایش قصاص شود و خواسته خانواده، قصاص قاتل است و باید این فرد سنگدل به جزای کار خود برسد.

حرف همه‌شان یکی است، همه فامیل داغدار ستایش و هم‌ولایتی‌هایشان گفتند: نمی‌شود با تقدیر جنگید که با قانون طرفند و نه با همسایه. ما مهاجر هستیم اما چه فرقی می‌کند، همه انسانیم. شاید این اتفاق برای یک کودک ایرانی می‌‌افتاد، ما با هم خصومتی نداشتیم.

بعد از یک هفته تحقیق، پلیس قاتل ستایش را به کانون اصلاح و تربیت می سپارد تا تحقیقات پرونده این جنایت کامل شود. مدرسه ای که پسر ۱۶ ساله در آن درس می خواند هم در همان محله است. مدرسه همان اوایل خیرآباد است. مدیرمدرسه ای که «قاتل ستایش» در آن درس می خواند نیز به پرسش های خبرنگار خبرآنلاین پاسخ داد. او تاکید کرد که هیچ مشکل انضباطی نداشته است.

مدیر مدرسه اما در پاسخ به این پرسش که مادر متهم ادعا کرده نسبت به نشست و برخاست پسرش با یکی از بچه های مدرسه به آنها تذکر داده اند گفت: هیچ مورد انضباطی نبود که بخواهیم به خانواده امید اطلاع دهیم، اما وضع درسی امید مناسب نبود.

بازتاب وسيع رسانه ای و واكنش های گسترده عمومی نسبت به اين خبر بعد از ۲ هفته نشان از عمق فاجعه دارد. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پیامی، حادثه ناگوار قتل ستایش دختر ۶ ساله افغان در ورامین را تسلیت گفت. او گفت: در اين شرايط، عرض تسليت و ابراز همدردی با خانواده ستايش كمترين كاری است كه می توان انجام داد.

در این میان عصر دوشنبه ۳۰ فروردین ماه در پی فراخوانی که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی انجام گرفته بود، تعدادی از مردم تهران و همچنین افغانستانی‌های مقیم پایتخت برای گرامی‌داشت یاد «ستایش قریشی» و روشن‌کردن شمع در برابر سفارت افغانستان در تهران حضور یافتند که نیروی انتظامی مانع برگزاری هر گونه تجمع شد.

ماموران با این استدلال که چنین تجمع و بزرگداشتی مجوز ندارد، از برگزاری این مراسم در مقابل سفارت افغانستان در خیابان پاکستان تهران جلوگیری و افراد حاضر در این خیابان را متفرق کردند.

صبح همان روز (۳۰ فروردین ماه) دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین در مصاحبه‌ای گفت: متهم پرونده قتل دختر ۶ ساله افغان در کانون اصلاح و تربیت است و پس از اعلام نظر پزشکی قانونی، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال می‌شود. متهم این پرونده دستگیر شده و به قتل اعتراف کرده و در حال حاضر هم به کانون اصلاح و تربیت منتقل شده است، چراکه طبق الزام قانونی موجود متهمان کم‌تر از 18 سال به زندان تحویل داده نمی‌شوند و باید در کانون اصلاح و تربیت نگهداری شوند. 

ابوالقاسم مرادطلب با یادآوری این که متهم پرونده از ۲۴ فروردین‌ماه در کانون اصلاح و تربیت است، گفت: در حال حاضر منتظر ارسال نظریه پزشکی قانونی برای مشخص شدن علت مرگ و سایر مسائل و جوانب پرونده هستیم. قرار شد پزشکی قانونی نظریه را در اسرع وقت تا یکی ۲ روزه آینده برای ما ارسال کنند تا ما پرونده را به دادگاه کیفری یک استان تهران برای رسیدگی ارسال کنیم. یکی از مواردی که باید پزشکی قانونی به ما اعلام کند، سلامت روانی متهم است.

در این رابطه سیدحسن خمینی هم ابراز همدردی کرد و در صقحه اینستاگرام خود نوشت: با خانواده "دخترکم " که مظلومانه روی در نقاب خاک کشید، همدردی می کنم و برای برادران و خواهران افغانی خویش که عمری را با طعم تلخ آوارگی زیسته اند، یک زندگی با ثبات و آکنده از سربلندی و افتخار آرزومندم.

همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضایه گفت: پیشگیری از وقایع مشابه واقعه اسف بار قتل دختر بچه افغانی در ورامین باید در صدر برنامه‌های شوراهای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان‌ها قرار گیرد.

اما در این بین برخی معتقدند اگر وزارت ارتباطات، کانال های مستهجن را فیلتر می کرد، ستایش کشته نمی شد. وزیراطلاعات هم مقصراست. بخش هایی از مطلب رجا نیوز را اینجا بخوانید.

این در حالیست که یک جامعه شناس و محقق فرهنگ عامه از تاثیرات محیطی به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز جنایات نام می برد و از این که در سال های اخیر در این مورد کار میدانی و تحقیقی صورت نگرفته است گلایه دارد.

یک هفته پس از قتل فجیع ستایش، گفتگویی ویدئویی با پدر و مادر متهم به قتل منتشر شد. پدر قاتل ستایش گفت: پسرم خلاف کرده است، خودم تحویلش دادم و تابع قانون هستیم  (این ویدئو را ببینید.)

خانواده پسر ۱۶ ساله متهم به قتل ستایش، مدعی شده بودند که پزشکی قانونی به آنها اعلام کرده است که در جریان قتل ستایش، تجاوزی صورت نگرفته است که این ادعا از سوی پزشکی قانونی رد شد. سازمان پزشکی قانونی با تکذیب ادعاهای خانواده متهم پرونده قتل ستایش اعلام کرد: هر گونه اعلام نظر در خصوص این پرونده به خانواده متهم، مردود است.

پزشکی قانونی اعلام کرد مطابق روال همه پرونده های قضایی ارجاعی به این سازمان، نظرات تخصصی پزشکی قانونی تنها به قاضی پرونده اعلام می شود و پیش از قاضی پرونده، احدی از نظر این سازمان مطلع نیست.

خبر هولناک قتل یک دختر ۶ ساله افغانستانی دل‌ها و قلب‌های دو ملت ایران و افغانستان را به درد آورد و موجی از تاسف و تاثر را در بین ۲ ملت به بار آورد. ابعاد باورنکردنی ماجرا، این اتفاق را تبدیل به یک شوک کرد و ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها، همچنان در بهت به سر می‌بردند.

اما میانه های حواشی قتل ستایش ۶ ساله افغان، خبری از قتل ستایش ۶ ساله ایرانی در نی‌ریز فارس منتشر شد (اینجا را بخوانید) 

البته تمام این حواشی درحالی بود که روز پنجشنبه ویدئویی از درمان یک دختر ۶ ساله افغان منتشر شد که دولت ایران او را حمایت کرده بود. این ویدئو را اینجا ببینید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    3 5
    فقط اسم ورامین را خراب کنید ایشان در خیر آباد کشته شده چه ربطی به ما مردم ورامین دارد در ثانی هر روز قتل هایی بدتر اتفاق می افتد ولی ورامین بولد میشود.
  • محسن DE ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    7 1
    خبر خیلی بد و غم انگیزی بود این یک طرف ولی انچه قابل تحسینه عکس العمل دوست جانی هست که موضوع را به پلیس اطلاع میدهد و گرنه اگر او هم در سر به نیست کردن جسد با قاتل همکاری میکرد سالها ی سال خانواده چشم به انتظار پیدا شدن دخترشون میموندند و یک قاتل ازادنه میگشت و در این فاصله معلوم نبود چند کودک دیگر به سرنوشت ستایش دچار میشدند.
  • سعيد A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    10 5
    خيلي جالبه اين اتفاق اينهمه بازتاب خبري پيدا مي كنه ولي اتفاقات مشابه كه توسط افغانها سر دختران ايراني پيش اومده فقط سهمي چند خطي در اخبار حوادث دارن
  • مختاری A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    7 4
    من این موضوع ور تایید نمی کنم ولی چرااااااااااااین همه به ستایش گیر دادین..... از جنایات افغانیا تو ایران چرا سکوت کردین و چیزی نمیگین و.........
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    10 0
    امیدوارم مثل بقیه اتفاقات بعد از یک طوفان خبری و گذشت زمان فراموش نشه و جزییات پرونده به اطلاع مردم برسه،این رو میزاریم به عهده خبرنگاران خبرآنلاین،منتظریم دوستان
  • مهدي IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    5 2
    اقا مجتبي به سوْال دارم اگر جاي پدر قاتل ١٦ ساله بودي چه ميكردي؟ پسرت رو خلاص ميكردي؟ يا تحويل خانواده مقتول ميدادي؟ اگر از روي احساس حرف بزنيم ، چه فرقي با أين قاتل داريم كه از روي غريزه حيواني عمل كرده؟
  • ایمان IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    8 0
    اصن چجور تونست این کارو با یه بچه بکنه
  • لیلا IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    13 2
    این اتفاق که افتاد یاد پست چندماه پیش پسر کوچک شهید مطهری افتادم که سوال کرده بود چرا در کشور ما وقتی مردی دختری را تنها می بیند وشیطان گولش می زند به فکر آخرین حد آزار یعنی تجاوز به او می افتد؟ چرا؟ چون می داند کسی به کسی نیست...این را این پسر16ساله هم فهمیده...کسی به کسی نیست... به نظر من باید این آدمها را در جلوی دوربین های رسانه به دار آویخت و آبرویشان را برد تا من بعد هرکس خواست گول شیطان را بخورد بداند چه عواقب وحشتناکی منتظر اوست...
  • ناشناس IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    7 3
    ایکاش به داد اینهمه دختر بیچاره ایرانی که توسط افاغنه آزار دیدن هم می رسیدید
  • عدالت خواه. A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    6 2
    اعدام .در ملا عام.بدون در نظر گرفتن سن. دیگر سن از نظرشرعی نباید ملاک باشد..چون نه عرفی مانده ونه شرعی. بچه های دبستانی هم متاسفانه در بعضی استانها به کراک وشیشه مبتلا شده اند. واین یک فاجعه است.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    12 8
    چرا وقتي اينهمه ايراني بدست افغانها كشته ميشومد كسي كمپين تشكيل نميده و اينهمه ابراز تاسف نميكنيد چرا مثلا چند روز قبل راننده ايراني را افغانها كمي اونورتر از ورامين كشتند اه و ناله سر نداديد ؟ كلا اين مملكت را به افغانها بدهيد باز هم اين بيگانگان طلبكار مردم ايران هستند
  • موسي A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    5 6
    به مجتبي به نظرت پدر قاتل بايد چه كار ميكرد كه نكرده؟اينكه گفته ما به قانون احترام ميزاريم حرفه غير مقوليه؟يعني چي كه قانون به نفعشونه؟ به نفع چيشونه؟ خانواده ستايش هم بخوان به اون پسر اسيبي برسونن تحت پي گيري قانون قرار ميگيرن كه مادرشو گفته پسرم رو شيطون گولش زده ، مگه نه اينكه در قران از گول زدنهاي شيطان گفته شده؟ واقعا أين قاتل دست به هركاري زده ولي سوال اينجاست كه چرا بايد يك پسر بچه ١٦ ساله سربه زير در محله دست به سه جنايت پي در پي بزند؟؟؟ أين قاتل كه طبق قانون مجازات ميشود ولي چاره كار كجاست؟ چه كنيم كه ديگر شاهد اين حوادث دلخراش نباشيم؟
  • مروت A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    11 14
    لطفا خبرهایی از جنایت های افغانی های ساکن ایران هم بذارید
    • سعید A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
      4 1
      شما هنوز در ملیت قاتل و مقتول موندی؟؟
  • مرضیه A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    5 0
    مادرموردی دختر6ساله حرف میزنیم خدامیدونی لحظه ای که این اتفاق بدداشت میافتادستایش چه وحشتی اونوگرفته بوده اون خونه بایدبه اتیش کشیده بشه وقتی صدای گریهای ستایش به گوش میرسه وقتی خون ستایش واشکهای ستایش اونجاریخته وپسره هم بایدسنگسار بشه