سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج بیش از ۸ ماه است در بحرانی خانمان برانداز قرار گرفته اند که سرمایه زندگی آنان در موسسه مسدودشده و بانک مرکزی با هدف ساماندهی موسسات مالی بدون مطالعه وایجاد زیر ساخت اصولی و سازمانی جامع در مرداد ماه سال ۹۴نسبت به فضا سازی رسانه ای غیر حرفه ای و التهاب آفرین برای این موسسه یا تعاونی خاطی و قانون گریز اقدام کرد و باعث هجوم سپرده گذران به شعب گردید که نتیجه آن مشهود بود

 

از سوي ديگر مدیران نظام بانکی کشور در چند ماه اخير، بارها سپرده گذاران مورد خطاب و عتاب قرار داده اند که چرا در موسسه غیر مجاز سرمایه گذاری نموده اید! ولیکن نگاهي به بایگانی دفتر ریس کل بانک مرکزی، مشخص مي كند که در تاریخ ۱۳۹۰/۱۱/۱۹نامه قدرداني رييس وقت بانك مركزي (جناب آقاي دكتر بهمني) به مدیر عامل موسسه(!!؟؟) بابت همکاری در بخش مرتبط با بازار پول وسرمایه و با شماره ۹۰/۲۷۷۳۲۲ به اين موسسه مشروعیت داده. همچنين مشابه همین نامه، از طرف معاون نظارتی وقت ریس بانک مرکزی آقای درویشی در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۲۳ به شماره ۳۱۲۷۳۵ با عنوان آقای میرعلی مدیرعامل موسسه(!؟!) مالی واعتباری ثامن الحجج(ع) ارسال شده كه حتی در این نامه مراتب تقدیر و تشکرمعاون اول وقت ریاست جمهوری نیز ذكر شده است. بديهي است وقتي مردم حجم انبوه تبلیغات را در رسانه ها بخصوص رسانه ملی مشاهده مي كنند و با مراجعه به شعب موسسه و دیدن این نامه های صادره از دفتر ریس کل و معاون نظارتی كه بر در ودیوار شعب نصب شده، دیگر جای شکی برایشان باقی نمی ماند و به اين موسسه اعتماد مي كنند و هرگز فكر نمي كنند كه در دوره مدیریت بعدی بانک مرکزی این مجموعه غیر مجاز تلقی و حتی ماهیت آن تعاونی اعتبار تعریف می شود.

در همين جا خاطر نشان مي شود كه نگارندگان اين نامه، هيچ عقد اخوتي با موسسه مذكور و مديران آن نداشته و در صورت احراز تخلف و سوء استفاده، خواهان اجراي قانون و ضوابط قضايي از سوي مراجع ذيصلاح هستند.

وليكن آیا علني شدن تنش و اصطكاك بین بانک مرکزی و موسسه (تعاونی) فوق الذکر در ميان توده های مردم و گسترش اضطراب اجتماعی برای اصلاح ساختار معیوب بازار پول وسرمایه کشور اقدامی پسندیده و موثر است؟ آیا به مخاطره انداختن سرمایه اقتصادی و آرامش روانی شهروندان همراه با ایجاد بحرانهای خانوادگی از جمله طلاق، زندان بعلت عدم پرداخت تعهدات سپرده گذران و...زیبنده هموطن مسلمان می باشد؟
آیا شایسته است هزینه سوء مدیریت این ساماندهی بر گردن مردمان این سرزمین که اندوخته خود را در دوران رکود اقتصادی در این مجموعه سرمایه گذاری نمودن گذاشته شود؟
ِآیا این رفتار با سپرده گذران که بعد از ۶ ماه بصورت قطره چکانی آن هم با فرمولهای پيچيده و غیر فنی که باعث برداشت کسورات از حساب هاي سپرده به نفع موسسه میشود، موجبات بروز عواقبی تلخ و بی اعتمادی مردم(سرمایه گذران در بانکها و موسسات مالی كه در همه کشورها مورد توجه و تكريم قرار دارند) را بوجود نمی آورد؛ وقتی یک موسسه و یا تعاونی که مورد تقدیر وتشکر ریس وقت بانک مرکزی بوده ناگهان خطا کار و غیر مجاز معرفی می شود!؟

ما نمایندگان سپرده گذاران برادارانه از سران قوا و مسئولین ارشد کشور بخصوص ریس جمهور محبوب و حقوقدان می خواهیم که همانند گذشته حامی و تامین کننده شان و منزلت شهروندان مسلمان ایرانی باشند و با صدور دستور تسریع وحل بحران باقید زمان مشخص برای مسولین مربوطه، گشایشی در این گرفتاری ملی ایجاد نمایند.

در ادامه به ذکر چند مورد مشخص که حق وحقوق سپرده گذران را ضایع می کند اشاره می نمایيم:

1. بخش کثیری از سپرده گذاران این موسسه با اعتماد و اعتنا به ادعای چندین ساله موسسه مبنی بر "تحت نظارت بانک مرکزی" بودن و تبلیغات گسترده رسانه ای و اقتصادی این موسسه و نیز سوء استفاده از عنوان مذهبی و نام متبرکه امام هشتم شیعیان اطمینان و اقدام به افتتاح سپرده نزد این موسسه نموده اند.

2. با تشکر از پیگیری قوه قضاییه در صیانت از اموال سپرده گزاران ، از دادستانی محترم انتظار می رود تا مانع تداوم تخلفات مدیران موسسه ثامن الحجج در استرداد ، تعدیل و قطع کارکردها که براساس قانون و تعهدات موسسه ، حق مسلم سپرده گزاران می باشد ، شود .
3. از کارگروه ویژه بانک مرکزی استدعا دارد تا بر اساس قانون، مدیران موسسه ثامن الحجج را ملزم نماید که تا تعیین تکلیف این موسسه ، نسبت به محاسبه و درج کارکردها در حساب مشتریان خود و انتقال ماهيانه این اطلاعات به بانک عامل اقدام نماید .و همچنين رفع مشكل تسويه تسهيلات گيرندگان به ويژه تسهيلاتي كه از منابع سپرده پرداخت شده در اولویت قرار گیرد.
4. مدیران موسسه ثامن الحجج در هفت ماه گذشته با عدم پرداخت سپرده ها ، کسر کارکردهای پرداختی از اصل سپرده به هنگام تسویه حساب ، تعدیل کارکردها از اول دیماه و درنهایت قطع کامل کارکردها از اول بهمن ماه به هيچيك از تعهدات خود نسبت به سپرده گزاران پايبند نبوده اند.

5. از مسئولین محترم کشور و اعضای محترم کارگروه ویژه خصوصا رئیس محترم بانک مرکزی استدعا دارد با توجه به انتقال اطلاعات حساب ها به بانك پارسيان در اسرع وقت و با اعلام تاريخ مشخص نسبت به انتقال کلیه حسابها به بانک مذكور و يا هر بانك عامل ديگري و تجدید قرارداد آنها بر اساس مقررات آن بانک و نرخ کارکرد مصوب بانک مرکزی اقدام نمایند.

با احترام

جمعی از نمايندگان سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج(ع)

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 1
    من حساب داشتم الان گفتن اشتباه شده و بانک مرکزی در سایت پارسیان ثبت نکرده بیچاره کردن مردمو اینا تمام مدیرانشون باید زندانی بشن مجرمن مگه وقت سرمایه و اعصاب مردم شوخیه که داره باهاش بازی میشه نزدیکه یکساله دارن فلم بازی میکنن باید اون بانک مرکزی مدیرانش زندانی بشن که اگر این کار انجام نشه وای به حاله این مملکته بی در و پیکر
  • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 2
    دیگه بانک مرکزی با چه زبانی می گفت اینجا سپرده گذاری نکنید. طمع سود بیشتر کردید در تجارت یک رابطه مستقیمی بین سود بیشتر و ریسک بیشتر وجود دارد. جانم انتخاب خودتون بوده حالا که زیان کردید دبه می کنید
  • gust BE ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 2
    وقتی یه نفر می اد یارانه ۴۵۰۰۰ری رو یه مدت میده بعد که میره میفهمن یارو لابد خل و چل بوده میگندکارش اشتباه بود وقطعش میکنن دیگه با تعویض باند تو بانک مرکزی و..... تو خود بخوان شرح .... هردمبیل که میگن یعنی همین
  • آرش A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 1
    به طور خیلی ساده: مردم عادی ضرر کردن.چرا؟ به خاطر اینکه شنیده فلان موسسه انقدر سود میده و بالاتر از بقیه بانک ها به طور روز شمار 10 درصد بالاتر میده.خب 20 یا 30 میلیون پولشو اورده که راحت بخوره بخوابه.نه از تورم سر درمیاره نه از مسائل کلان اقتصادی.نه از ریسک و نه از اثرات تصمیمات نهاد های دسته بالا بر روی سود اوری بانک ها.بعد 1 سال میفهمه که پولش دود شده رفته...تقصیر کیه؟ خودش یا اونیکه گذاشته همیچین سودهایی پخش بشه؟ من میگم خودش.چونکه اقتصاد و تجارت همواره ریسک داره.باید حواست حتی به نرخ بهره فدرال رزرو امریکا هم باشه.اون کله گنده ها هم قبل اینکه گند کار دربیاد پول خودشو کشیده بیرون یا برده یه جای مطمئن تر
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 1
    سپردهای مردم را بدید همه رابه خاک و خون کشیدی زندان طلاق خود کشی چرا
  • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 1
    ای شهروندان این سرزمین همانا مگر بانک مرکزی شما را از سرمایه گذاری برهزر نداشتنه بود
  • حسين IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    4 1
    اقا قسمتون ميديم به همون امام هشتم مشكل مارو حل بكنيد ما چه گناهي كرديم زندگي و زجر كشيدمون رو اورديم داخل اين موسسه كه الان همون اصل پول رو ندن.....اي خداااااااا
  • بی نام A1 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    2 2
    عاشقتم خبر آنلاین که دردنامه سپرده گذران را زدی بازم به داد ما برس
  • علی IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    1 2
    اگر شهروند ایرانی هستند چرا به هشدارهای بانک مرکزی بها ندادند؟
  • سید کاظم A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    1 1
    موسسه ای را که با نظم و بدون داشتن شاکی چندین سال کار خود را به خوبی انجام می داد ، بانک مرکزی با هیاهو و جنجال به تعطیلی کشاند و حال ما سپرده گذاران برای دریافت پول خود باید گدایی کنیم تا حضرات بصورت قطره ای و هر وقت میل داشتند وبدون برنامه ریزی اصولی وجوه را مسترد کنند .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    1 1
    واقعا
  • سادات اخوی DE ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 1
    سلام بنظر میرسه دولت که عوض میشه بنوعی از قبلی......میکنه. فرق نمیکنه دارند از هم انتقام کشی میکنند. مملکت براشان مهم نیست. سرمایه گزار باید احمق باشه بخواد سرمایه بگذاره. چرا اگر داست میگدیند و تسویه حسابکشی ندارند این همه موسسات دیگر هست ماری به انها تدارند. بنظرم دولت تدبیر که وضع خاصی هم نسبت به قبلی دارد نباید انتقام گیری کند انهم با مال مردم. اقای روحانی ورود کند.