شهرها را چطور می‌توان با اثر انگشت باکتریایی شناسایی کرد؟/معیاری که به تازگی کشف شد

ایسنا نوشت: معمولا شهرهای مختلف را از روی مناطق تاریخی، تیمهای فوتبال و حتی غذاهایشان می‌شناسند، اما اکنون تیمی از میکروب‌شناسان آمریکایی دریافته‌اند که با اثر انگشت باکتریایی منحصربفرد شهرها نیز می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.

این یافته‌های جالب در پی بررسی‌های سخت محققان دپارتمان علوم زیستی و مرکز ژنتیک و ژنومیک میکروبی دانشگاه آریزونای شمالی بدست آمده‌اند که یک سال به نمونه‌برداری از 9 اداره در سان‌دیگو، فلگ‌استاف و تورنتو پرداخته بودند.

آن‌ها می‌خواستند دریابند عواملی مانند جغرافی، موقعیت در یک اتاق، فصل‌ها و تعاملات انسانی چه تاثیری بر جوامع میکروبی موجود در اطراف انسان موسوم به میکروبیوم دارند. محققان به دنبال بررسی میکروبیوم‌ها در ساخت محیط بودند، یعنی میکروبیوم‌های اطراف ادارات.

استراتژی آن‌ها شامل نصب یک نوع فرش، کاشی‌های سقف و نمونه‌های دیوار خشک مشابه در ادارات مختلف شهر برای مقایسه کردن باکتری‌ها بود. محققان علاوه بر نمونه‌برداری از این مواد، همچنین نمونه‌های پوست و میکروبیوم بینی، دهانی و مدفوع کارکنان ادارات را جمع‌آوری کردند.

در ابتدا نتایج این دانشمندان نشان داد که جوامع باکتریایی خیلی با ماده درون یک بخش از اداره تفاوتی ندارند اما با مناطق دیگر متفاوت هستند. برای مثال نمونه‌های سطح از باکتری‌های بیشتری نسبت به نمونه سقف یا دیوار برخوردار بودند.

یک یافته دیگر این بود که پوست انسان بزرگترین منبع شناسایی نمونه است و 25 تا 30 درصد میکروبیوم را تشکیل می‌دهد. البته بزرگترین یافته این بود که فارغ از عواملی مانند فصول یا محل اداره، میکروبیوم‌ها مختص هر شهر بودند.

محققان برای آزمایش نتایج خود یک مدل رایانه‌ای ایجاد کردند که از برنامه یادگیری ماشین برای گمانه‌زنی شهری که نمونه‌ها از آن گرفته شده بود تنها بر مبنای میکروب‌ها استفاده می‌کرد. جالب اینجاست که این مدل موسوم به "ماشین پشتیبانی بُردار" شهر محل این میکروب‌ها را با دقت 85 درصد حدس زد.

یافته‌های این تحقیق در مجله mSystems منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =