بررسی ها نشان می دهد میزان سود پرداختی توسط اولین بانکی که در ایران افتتاح شد، بین 2.5 تا 6 درصد بوده است .

 به گزارش خبرآنلاين ، اولين بانك در سال 1888 ميلادي تحت عنوان بانك شرقي در ايران به راه افتاد كه البته به صورت يك شركت سهامي و بدون كسب امتياز خاص آغاز به كار كرد . شعب و نمايندگي هاي اين بانك در تهران، تبريز، مشهد، رشت، شيراز و بوشهر دائر بود اما اداره اصلي اين بانك در ميدان توپخانه تهران قرار داشت .

 اين بانك در سال 1888، يعني 128 سال پيش به سپرده هايي با سررسيد شش ماه 4 درصد و به سپرده هايي با سررسيد بيش از يك سال 6 درصد سود پرداخت مي كرد .

 نكته جالب اينجاست كه مانده سپرده‌هاي جاري در اين بانك نيز مشمول دريافت سودي 2.5 درصدي بود اين در حالي است كه در شرايط كنوني هيچ بانكي به مانده سپرده هاي جاري سودي پرداخت نمي كند .

 اين بانك سند حواله در وجه حامل نيز صادر مي كرد كه در حكم چك هاي تضمين شده بود. بعد از دو سال فعاليت، اين بانك تمام حق و حقوق خود را به بانك "جوليوس رويتر" به مبلغ 20 هزار پوند فروخت .

 در حال حاضر نرخ سود سپرده هاي بانكي بين 10 تا 18 درصد است . بانك هاي به سپرده هايي كه سررسيد بيش از يك سال دارند، سودي معادل 18 درصد پرداخت مي كنند كه اين رقم سه برابر 128 سال قبل است . در حال حاضر شبكه بانكي سودي به مانده سپرده هاي جاري پرداخت نمي كند .

 ايراني‌ها در زمان ناصرالدين شاه به فكر تاسيس بانك افتادند. پس از سفر ناصرالدين شاه به فرنگ بود كه وي تلاش‌هايي ناكام براي راه‌اندازي بانك در ايران كرد. قراردادهايي با فرانسوي‌ها و همچنين رويتر موسس خبرگزاري رويتر براي راه‌اندازي بانك در ايران منعقد شد كه تحت فشار روس‌ها اجرايي نشد .

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متین A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    15 0
    شما بهتر بود بررسی میکردین ببینین قیمتها چند برابر شده تورم چند برابر شده اون هم نه در ۱۲۸ سال در ۳۷ سال حکومت بیخردان خیلی از افراد مسن و زنان بی سرپرست هستند و معلولینی که هیچ مستمری ندارند و چندر قاز گذاشتن توی بانک تا فقط یه بخورونمیر بهشون بدن مدیران ما از بالاترین مقام تاپایین بی کفایت ترین و نالایقترین در دنیا هستند
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    8 0
    شما كه مي گي سود بانك ها نسبت به 128 سال پيش سه برابر شده چرا نمي گي رشد تورم اون سالها نسبت به اين سالها چقدر بوده؟
  • کورش پ . حقیقی EU ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    11 0
    ببخشیداونوقت نگفتید تورم دراین 128 سال چقدر رفته بالا؟ راستی بازهم روسها؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    6 0
    هميشه در ايران اول يك كاري خوبه و بعد خراب ميشه . بهترين روز كاري يك كارخانه اولين روز كالريشه . حالا اين هم از بانك . در اين مورد تحقيق كنيد كه چرا اين طوريه
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    2 0
    عالی عالی عالی