سند توسعه استان آذربایجان غربی تا پایان خرداد نهایی می شود

ناصر حضرتی پر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: تا انتهای خرداد سند توسعه استان نهایی شده و در شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی به تصویب خواهد رسید.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، ناصرحضرتی در اولين جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان در سال جاري که با حضور استاندار آذربايجان غربي، معاون امور هماهنگي اقتصادي و توسعه منابع استانداري، مشاوران استاندار و ساير اعضاي شوراي برنامه ريزي و توسعه استان در سالن جلسات استانداري برگزار شد، تشكيل اولين شوراي برنامه ريزي و توسعه استان در سال 95 را فرصتي براي طرح مباحث توسعه­ اي استان در شورا دانست و گفت: به دستور استاندار محترم، مقرر شده كارگروه ­هاي شورا مباحث اقتصاد مقاومتي را در دستور خود قرار دهند.

وی با اشاره به خلاصه­ اي از عملكرد شوراي برنامه ريزي و توسعه استان در سال 94، افزود: سال گذشته در مجموع 56 جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان و كارگروه­ هاي مرتبط آن تشكيل شد كه 279 دستور جلسه و 378 مصوبه داشت و كارگروه­ هاي امور اقتصادي، زيربنايي و شهرسازي، اجتماعي- فرهنگي و بانوان و خانواده بيشترين جلسات را برگزار كرده اند.

دبير ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتي آذربايجان غربي با بيان اينكه سياست­ هاي اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري ابلاغ و برنامه ششم نيز با اتكا بر اقتصاد مقاومتي تدوين شده است، تصریح کرد: همزمان با تهيه اسناد برنامه ششم، لايحه دائمي كردن برنامه ششم و لايحه برخي از احكامي كه براي اين اسناد مورد نياز است، توسط سازمان تهيه و تقديم مجلس شده و آماده تصويب مي باشد.

حضرتی با اشاره به راهبردهاي برنامه ششم، گفت: بهبود محيط كسب و كار و تقويت توان رقابت پذيري، تقويت اقتصاد دانش بنيان، تقويت رويكرد برون نگري و تعامل موثر و سازنده با اقتصاد جهاني، تقويت مؤلفه ­هاي توسعه پايدار، توسعه سرمايه ­گذاري با تأكيد بر بخش ­هاي پيشرو، گسترش و تعميق نظام تأمين مالي و تخصيص كارآمد منابع مالي، تقويت سرمايه انساني (آموزش، تحصيلات و سلامت) و توسعه اشتغال و كارآفريني از راهبردهاي برنامه ششم در سطح ملي است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان غربي با اعلام اينكه در آستانه تدوين برنامه ششم استان هستيم، افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي مقدمات اين كار را فراهم كرده و ساختاري براي تدوين بهينه سند برنامه ششم توسعه استان -كه تصوير روشني از وضعيت استان و آنچه كه مي­ خواهيم براي بهبود شاخص­ ها به آن دست يابيم- پيشنهاد كرده است.

وي تصریح کرد: تا انتهاي خرداد سند توسعه استان نهايي شده و در شوراي برنامه ريزي و توسعه آذربايجان غربي به تصويب خواهد رسيد.

حضرتي با اعلام اينكه تدوين سند توسعه استان در راستاي تحقق اهداف چشم انداز بلند مدت توسعه كشور؛ نظريه پايه توسعه ملي و جهت­ گيري­ هاي آمايش سرزمين خواهد بود، اضافه كرد: با توجه به تأكيدات نظريه پايه توسعه استان، مأموريت­ ها و وظايف اصلي ما در تدوين سند، «توسعه صنعت، معدن و بازرگاني خارجي، استفاده حداكثري از قابليت­ هاي كشاورزي و گردشگري» بوده و البته تكيه بر اولويت­ هاي فوق مانع بهره­ گيري از ساير توانمندي­ ها و ظرفيت­ هاي استان نخواهد بود.

وي با اعلام اينكه ستاد تدوين سند توسعه استان به رياست استاندار تشكيل شده است، گفت: كارگروه­ هاي اقتصاد كلان، آمايش، جمعيت و محيط زيست، امور توليدي، امور زيربنايي، امور اجتماعي، آموزش و علم و فناوري از كارگروه هاي مهم تدوين سند توسعه استان مي باشند كه با حضور نمايندگان بخش خصوصي، دانشگاه ها و مراكز علمي پژوهشي تدوين سند را نهايي خواهند كرد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان با اشاره به مراحل تدوين سند تفصيلي برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آذربايجان غربي، اظهار كرد: تدوين اين سند براساس بررسي عملكرد گذشته، تبيين وضع موجود بخش و برنامه راهبردي بخش خواهد بود.

گفتني است، با توجه به رويه جديد شوراي برنامه ريزي و توسعه استان بعد از احياي سازمان مديريت و برنامه ريزي مبني بر گزارش توسعه شهرستان ها توسط فرمانداران، در ادامه اين جلسه گزارش محدوديت ها، قابليت­ ها، تنگناها و چالش­ هاي اشنويه توسط فرماندار اين شهرستان ارائه و اعضاي جلسه نظرات خود را در اين زمينه مطرح كردند.

همچنين، مديركل جهاد كشاورزي استان نيز درباره تغيير الگوي كشت، ضرورت ها و راهكارهاي آن با توجه به وضعيت درياچه اروميه، گزارش مبسوطي ارائه و برنامه هاي جهاد كشاورزي در اين زمينه را تشريح كرد و مقرر شد برنامه هاي عملياتي در اين زمينه صورت گيرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =