ممنوعیت تغییر کاربری اراضی تا شعاع 10 کیلومتری اردبیل

رئیس اداره پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برخورد با تغییر کاربری اراضی در اردبیل تشدید و تغییر کاربری تا 10 کیلومتری اردبیل ممنوع می‌شود.

محمدباقر حاجیلر در جلسه کمیته پیشگیری از تخلفات شهری اردبیل اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام عالی قضائی استان و مصوبات شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم استان و نیز شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی، امر مقابله با تعدی و تجاوز به حریم راه، حریم و بستر رودخانه، تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و منابع طبیعی به ویژه تا شعاع 10 کیلومتری شهر اردبیل جزو برنامه‌های اولویتدار در سال 95 است.

وی افزود: در این جلسه تأکید شد تا ادارات کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای با همکاری شهرداری با تقویت واحدهای گشتی از لحاظ نیروی انسانی، لجستیکی و ساعات گشت نسبت به تشدید نظارت و استفاده بهینه از ظرفیت قوانین پیشگیری و عمل به تکالیف و اختیارات قانونی، اقدامات میدانی خود را تشدید کنند.

رئیس اداره پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل بیان کرد: با استناد به ماده 8 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن که به ممنوعیت ارائه هر گونه خدمات به مکان‌های احداث شده فاقد مجوز معتبر از مرجع ذیصلاح اشاره دارد، تصویب شد.

حاجیلر افزود: در این راستا شرکت‌های خدمات رسان نظیر شرکت آب و فاضلاب، شرکت مخابرات، شرکت گاز و شرکت برق با تقویت واحدهای نظارتی و با مشارکت جدی در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در گشت‌های تلفیقی کمیته مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری، به ویژه در محدوده شهر و شعاع 10 کیلومتری حوزه استحفاظی شهر از وقوع تخلف و جرائم مرتبط با حوزه کاری پیشگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمیته مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری اردبیل ماهیت عملیاتی دارد، تصرح کرد: این کمیته برای نخستین بار در کشور و با مشارکت 16 نهاد و اداره تاسیس و از سال 92 با تشکیل اکیپ نظارت تلفیقی و عملیاتی با انجام گشت‌های مشترک میدانی با هدف اجرای به موقع، سریع، قاطع و مطلوب قوانین پیشگیرانه و نا امن کردن محیط برای مجرمان فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس اداره پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: با حمایت و نظارت دستگاه قضائی استان و حضور نماینده، فعالیت این واحد با قوت استمرار دارد و این کمیته در ساختمان شهرداری که توسط شهردار برای این واحد اختصاص داده شده است، مستقر است.

حاجیلر گفت: از جمله مأموریت‌های اولویت‌دار کمیته مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری، پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، پیشگیری از سد معبر و ساماندهی دست فروشان وساماندهی اماکن مخروبه به عنوان جولانگاه مجرمین و تهدیدکننده سلامت شهروندان هماهنگی با کلانتری‌ها، شهرداران مناطق و هسته‌های مردمی برای تأمین نگهبان برای ساختمان‌های در حال احداث و محلات است.

وی پیگیری نصب دوربین‌های ثبت و کنترل تخلفات از دستگاه‌های متولی، مقابله با پدیده تکدی‌گری، جلوگیری از ارائه خدمات آب، برق، گاز، تلفن ثابت به محل‌هایی که بدون مجوز احداث شده‌اند، پیشگیری از تخریب منابع طبیعی، تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و پیگیری از دستگاه‌ها به منظور تعیین تکلیف اراضی بایر با کاربری عمومی سطح شهر، جلوگیری از تعدی و تجاوز به حریم راه‌ها و جلوگیری از تعدی و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها رااز دیگر برنامه‌های در این حوزه عنوان کرد.

رئیس اداره پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل افزود: از دیگر اولویت‌ها نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد خوردنی و آشامیدنی و پایش آلودگی های زیست محیطی و پیشگیری از تهدیدات بهداشتی، کشتار غیرمجاز دام و طیور، استفاده از ظرفیت قوانین پیشگیرانه، انجام گشت تلفیقی با مشارکت دستگاههای عضو مدیریت واحد پیشگیری، در مناطق جرم خیز و آسیب پذیر و ساماندهی کامیون‌های متوقف در سطح معابر شهر و اتوبوس‌های بین شهری به عنوان عامل گره‌های ترافیکی و زمینه‌ساز وقوع جرایم و تخلفات است.

خبرنگار: فرزاد تقی زاده

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =