معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: پیام انتخابات، اعتدال، عقلانیت، مبارزه با مفاسد و ارتقاء سطح زندگی و معیشت مردم است.

اسحاق جهانگیری در همایش فرایند قانون گذاری، الزامات و راهکارها که در محل مجلس قدیم و با حضور جمعی ازمنتخبان مجلس دهم برگزار شد به تبیین مسائل مهم کشور در بعد اقتصادی و اولویت‌های پیش روی کشور پرداخت.

وی با تبریک به منتخبان مجلس دهم و ابراز امیدواری از انجام مسئولیت مهم منتخبان همراه با موفقیت از رئیس مجلس برای برگزاری چنین جلسه‌ای قدردانی کرد.

اهم اظهارات معاون رییس جمهور را به نقل از خبرگزاري ها بخوانید؛

*خداوند را سپاس می‌گویم که به دولت تدبیر و امید توفیق برگزاری انتخاباتی مطمئن را فراهم کرد که در آن امکان رقابت تمام سلایق و گرایش‌ها در نهایت امنیت فراهم شد. باید همه قدردان ملت هوشمند و آگاه ایران باشیم که به درخواست رهبر دور اندیش انقلاب پاسخ داد و حماسه ملی مشارکت در دور اول و دوم انتخابات را رقم زد. و فرایند مردم سالاری را نشان داد.

*این انتخابات نشان داد که باز هم مردم در سرنوشت خود حاکم‌اند و حق خود را به خوبی می‌شناسند و از این حق در هر شرایطی به خوبی استفاده می‌کنند. در این بین وظیفه‌ی دولت این بود که زمینه حضور برای همه شهروندان را فراهم کند و نهایت امانت داری را در آرای مردم داشته باشد.

*تشکیل مجلسی توانمند و آیینه جامعه با پشتوانه‌ای از سلایق و گرایش‌های مردم قدم بزرگی در راه توسعه ملی و همه جانبه است که مردم با آرائ‌خود چنین چیزی را نشان دادند.بهار امسال بسیار خوب شروع شد که این نشان می‌دهد امسال سال بسیار خوبی برای کشور خواهد بود.

*از این پس دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل و دو بازوی مهم و توانمند نظام و برآمده از آراء مردم وظیفه سنگین‌تر از گذشته یعنی پاسخگویی به مطالبات مردم را بر دوش دارد . کما این که پیام انتخابات اعتدال ، عقلانیت، پیشرفت، بازگشت به قانون، مبارزه با مفاسد، بهره برداری از حداکثر فرصت‌های تاریخی، ارتقاء سطح زندگی و معیشت مردم بود.

*دولت در سال 92 کار خود را در شرایط بسیار دشواری آغاز کرد. دولت با همه محدودیت‌ها توانست تنگناهای فراوان به وجودآمده در عرصه‌ی بین‌المللی و ملی را به حداقل برساند. در عرصه‌ی بین‌المللی با انتخاب تیم مذاکره کننده قوی و دیپلماسی هوشمند و حمایت‌های رهبری و تدابیر راهگشای ایشان در کنار پشتیبانی قوای یکدیگر و حمایت اکثریت قاطع مجلس بخصوص رئیس مجلس آقای لاریجانی، دولت توانست یکی از پیچیده‌ترین مذاکرات جهانی را در بین 6 قدرت بزرگ جهانی به نتیجه برساند. آقای لاریجانی شجاعانه و مدبرانه در مقطع خاص و حتی با گذشت از خود حمایت همه جانبه را از اجرای برجام عملیاتی کرد تا در نهایت با به نتیجه رسیدن این مذاکرات حقوق هسته‌ای ملت ایران به رسمیت شناخته شده و تحریم‌های ظالمانه برداشته شد.

* اهمیت دوره پسا برجام از دوره قبل کمتر نیست. از این پس دولت و مجلس نیازمند همراهی و همکاری هر چه بیشتر و فشرده تر برای پاسخگویی به نیازهای توسعه‌ای و حل و فصل مسائل داخلی و منطقه‌ای و جهانی هستند.

*ما در جهان با مسائل پیچیده‌ای برای اجرای برجام رو برو هستیم. همانطور که آقای لاریجانی گفتند امروز شرایط ویژه و پیچیده‌ای در منطقه حاکم است که باید با تدابیر ویژه و در نهایت هوشمندی و درایت مسائل منطقه را پیگیری کنیم و به سرانجام رسانده و مسائل داخل کشور را مدیریت کنیم.

*باید اولویت‌های پیش رو همسو با رای مردم و نظر رهبری شناسایی شده و بر مبنای آن حرکت کرد. اولویت‌هایی که در دستور کار دولت است و یقینا مجلس باید دراین مسیر با برنامه ورود پیدا کند.

* از سال گذشته در جلسات خصوصی که خدمت رهبری بودیم ایشان اقتصاد را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور مطرح کردند و حتی در یکی از جلسات فرمودند که طبق گزارش مسئولان امنیتی پایه مسائل امنیتی آینده مسائل اقتصادی است و به همین دلیل ایشان در ابتدای سال جاری اولویت اول کشور را اقتصاد گذاشتند. بر همین اساس دولت تلاش کرد در این مدت مسائل اقتصادی را در برنامه جدی کاری خود قرار دهد.از این رو بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد از مهمترین کارهای اقتصادی دولت بوده است.

* درطول سال‌های90 تا 92 تغییرات لحظه‌ای قیمت ارز شاخص‌های اقتصادی، رشد منفی 6.8 درصدی در سال 91 و تورم بیش از 40 درصد رابه یاد داریم که دراین مدت تلاش کردیم ثبات را در اقتصاد کشور حاکم کنیم. تورم از 40درصد به 11 درصد کاهش پیدا کرد و در ماه‌های گذشته تورم نقطه‌ای به 8.9 درهم درصد رسید و پیش بینی می‌شود که در 6 ماهه اول سال 95 تورم یک رقمی شود. علاوه بر این تا حد زیادی از رکود خارج شده‌ایم، اما در عین حال به دنبال رونق جدی اقتصاد هستیم.

* در زمان محدودیت منابع، اجرای طرح سلامت در دستور کار دولت قرار گرفت تا باری از دوش مردم کم شود البته فکر می‌کنم در سال 95 انتظارات از اقتصاد کشور بیش ازگذشته باشد.

* مهمترین موضوع اقتصادی امسال دولت به حرکت در آوردن تولید داخلی در کشور است. اگر امسال رشد اقتصادی بالای 5 درصد داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که اقتصاد حرکت خود را آغاز کرده و باید این رشد در سالهای بعد نیز تکرار شود. مهم آن است که رشد اقتصادی در تمامی بخش‌های اقتصادی همچون نفت، صنعت و کشاورزی و خدمات باشد.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیوان A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    چند سال پیش هم قوه مقننه ومجریه دست اصلاطلبان بود ولی هیج کاری از پیش نبردن .امیدوارم اکنون که ملت دوباره با حضور خود به اینان اعتماد کردن قدر اعتماد مردم را بدانند چون خوب میدانند مردم از انان چه میخوامند.
  • نازنین IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    پیام انتخابات فراموش کردن ملت در برابر مجلس ششم که هیچ طرح وبرنامه ازش بیرون نیامد