ایسنا نوشت: رئیس جمهور ترکیه به اتحادیه اروپا هشدار داد، آنکارا قوانین ضد تروریسم خود را تغییر نخواهد داد

به گزارش خبرآنلاین،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک سخنرانی درست 24 ساعت پس از آن که احمد داووداوغلو استعفای خود را از رهبری حزب حاکم و به تبع آن نخست وزیری ترکیه اعلام کرد، وعده داد، طرح مناقشه برانگیز خود برای برقراری نظام ریاست جمهوری در ترکیه را "در سریعترین زمان ممکن" به همه‌پرسی خواهد گذاشت.

احمد داووداوغلو حامی اصلی برقراری توافق مهم ماه مارس میان ترکیه و اتحادیه اروپا بود که بر اساس آن ترکیه در ازای دریافت مشوق‌هایی از اتحادیه اروپا شامل سفرهای بدون روادید تبعه‌های ترکیه به منطقه بدون روادید شینگن به کاهش ورود موج پناهجویان به اتحادیه اروپا کمک می‌کند.

کمیسیون اروپا چند روز پیش توصیه کرد، تبعه‌های ترکیه از سفرهای بدون روادید به این اتحادیه بهره مند شوند اما ترکیه نیز باید پنج شرط دیگر شامل تغییر در قوانین مبارزه با تروریسم خود و حفاظت از اطلاعات شخصی را تا پایان ماه آینده میلادی به منظور برآورده کردن همه 72 معیار موجود در فهرست اتحادیه اروپا اجرا کند.

با این حال اردوغان در واکنش به این شرط‌های اتحادیه اروپا روز جمعه گفت، آنکارا هیچ تمایلی به تغییر قوانین مبارزه با تروریسم خود به منظور جلب نظر بروکسل ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا به ما می‌گوید قوانین مبارزه با تروریسم خود را برای سفرهای بدون روادید تغییر دهید.

وی در ادامه این سخنرانی خود که از تلویزیون ترکیه پخش می‌شد، تصریح کرد: ببخشید اما ما راه خود را می‌رویم و شما نیز می‌توانید راه خود را بروید.

تحلیلگران می‌گویند، با این موضع اردوغان خطر بسیار محتمل فروپاشی توافق آنکارا با اتحادیه اروپا وجود دارد. در عین حال استعفای داووداوغلو از نخست وزیری به عنوان عامل اصلی برقراری توافق ترکیه با اتحادیه اروپا و پیشبرد مذاکرات دشوار چندین ماهه دولت آنکارا با رهبران این اتحادیه از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز موجب نگرانی بیشتر پایتخت‌های اروپایی شده است. در زمان برگزاری این مذاکرات اردوغان عمدتا فاصله خود را با این مذاکرات حفظ می‌کرد و اخیرا یک پایگاه اینترنتی نیز مدعی شد که وی از بابت این که در برقراری توافق اخیر با اتحادیه اروپا در حاشیه قرار داشته و اطلاعات کامل نیز از جانب داووداوغلو درباره این توافق دریافت نکرده ناخرسند بوده است.

گئورگ استرایتر، سخنگوی دولت مرکل به خبرنگاران در برلین گفت: مرکل انتظار دارد ترکیه به این توافق که تاکنون تاثیر خیلی خوبی داشته پایبند بماند.

وی افزود: اتحادیه اروپا و آلمان به اجرای همه وظایفشان بر اساس این توافق ادامه خواهند داد و انتظار دارند که طرف ترکیه نیز به همین ترتیب عمل کند. همچنین فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت، بروکسل از نزدیک تحولات را در ترکیه دنبال می‌کند. وی در جریان سفر خود به کوزوو گفت: ما آشکارا این وضعیت را با مقامات ترکیه در درجه اول مورد بحث قرار خواهیم داد و با همدیگر تعیین خواهیم کرد که چگونه به این مسیر ادامه دهیم.

اردوغان همچنین در کنایه دیگری به بروکسل و با اشاره به چادرهای برپا شده از سوی فعالان کرد در نزدیکی ساختمان شورای اتحادیه اروپا در بروکسل در ماه مارس گفت: چرا شما که اجازه دادید تروریست‌ها در نزدیکی پارلمان اتحادیه اروپا چادر بزنند ذهنیت خود را تغییر نمی‌دهید؟

اردوغان در ادامه این سخنرانی خود در شهر استانبول بدون اشاره به مساله برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه به دلیل عدم برخورداری حزب عدالت و توسعه از اکثریت سه پنجمی در پارلمان این کشور که برای تصویب برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی لازم است، گفت: ما در سریعترین زمان ممکن همه پرسی مربوط به تغییر قانون اساسی را برگزار خواهیم کرد.

اردوغان همچنین به رغم آن که باید به عنوان رئیس جمهور ترکیه به لحاظ سیاسی بی‌طرف باشد از مداخله خود در سیاست‌های حزبی که منجر به استعفای داووداوغلو شد دفاع کرد.

وی اظهار داشت: برخی از این که من از نزدیک تحولات مربوط به حزب سیاسی خود را رصد می‌کنم ناراحت هستند. این خیلی طبیعی است که من چنین کاری انجام دهم و مگر طبیعی‌تر از این هم می‌شود؟

26150

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =