۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴

اقتصادنیوز نوشت:بلاروس که در سال 1991 میلادی رسما از روسیه جدا شده و به عنوان یک کشور مستقل شناخته می‌شود، در مناسبات تجاری یک دهه اخیرش با ایران بیشتر از اینکه واردکننده کالا از ایران باشد، به کشور ما کالا صادر کرده است.

اخیرا نقشه راه توسعه روابط دو كشور ایران و بلاروس در مینسك از سوی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و ویتالی وواوك وزیر صنایع بلاروس امضا شده است. آن طور که ایرنا گزارش داده، «سرمایه‌گذاران و اجراكنندگان ایرانی طرح‌های مختلف در بلاروس در نشست با محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهر مینسك پایتخت این كشور، با طرح مشكلات و نیازهای خود خواستار زمینه‌سازی بیشتر برای تسهیل شرایط كاری با هدف اجرای نقشه راه توسعه روابط دو كشور شدند.»

در همین نشست نقشه راه توسعه روابط دو كشور دیروز در پایان مذاكرات هیات 50 نفری ایران با همتایان بلاروسی در مینسك از سوی نعمت زاده و ویتالی وواوك وزیر صنایع بلاروس امضا شد. بر اساس این گزارش، «تكمیل چند پروژه نیمه‌تمام توسط شركت‌های ایرانی، همكاری بورس‌های كالایی، سرمایه‌گذاری، فناوری پیشرفته، برگزاری نمایشگاه، صادرات خشكبار و محصولات غذایی از ایران، همكاری سازمان استاندارد با دو موسسه مرتبط بلاروسی، تولید بیوسنسور بر مبنای نانو و میكرو پرسسورهای صنایع پزشكی، ساخت مشترك تراكتور، پتروشیمی، شیلات و كشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، مالی و بانكی، گردشگری، آموزش و آموزش عالی، علمی و فناوری، ورزشی، حقوقی، گمركی همكاری‌های بین استانی از جمله طرح‌های مورد توافق در نقشه راه امضا شده است.»

اما در حال حاضر مبادلات تجاری دو کشور در چه وضعیتی است؟ ایران و بلارسو بیشتر چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟ در یک دهه اخیر مبادلات تجاری دو کشور چه فراز و نشیب‌هایی داشته است؟

بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در یک دهه اخیر ارزش واردات ایران از بلاروس با تفاوتی فاحش بیشتر از ارزش صادرات غیرنفتی ایران به این کشور بوده است. از سوی دیگر ارزش صادرات غیرنفتی ایران به بلاروس طی یک دهه اخیر تقریبا دو برابر شده، اما ارزش واردات ایران از بلاروس به کمتر از نصف کاهش یافته است.

در سال 85 ایران معادل دو میلیون و 300 هزار دلار کالا به بلاروس صادر کرده و معادل 48 میلیون و 900 هزار دلار کالا از این کشور وارد کرده است. در سال 91 ایران معادل شش میلیون و 100 هزار دلار کالا به بلاروس صادر و معادل 105 میلیون و 900 هزار دلار کالا از این کشور وارد کرده است. در سال 92 نیز ارزش کل صادرات ایران به بلاروس سه میلیون و 600 هزار دلار و ارزش کل واردات ایران از این کشور معادل 106 میلیون دلار بوده است. 

اما در سال 93 ارزش واردات ایران از بلاروس با افتی شدید به میزان 35 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است. در همین سال ارزش کل صادرات ایران به بلاروس با اندکی افزایش نسبت به سال پیش از آن، به میزانی معادل پنج میلیون دلار رسیده است. در سال 94 نیز روند نزولی واردات ایران از بلاروس ادامه یافته و ارزش کل آن به میزانی معادل 23 میلیون و 500 هزار دلار رسیده است. در همین سال ارزش کل صادرات ایران به این کشور نیز معادل چهار میلیون دلار است.

شکل زیر بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران تهیه شده است. 

ایران و بلاروس چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟

اجزا و قطعات دستگاه مانیتور علائم حیاتی، پلی اتیلن گرید فیلم، دستگاه‌های برقی تشخیص بیماری، کلم و پلی استیرن اقلام عمده صادراتی ایران به بلاروس در سال 94 هستند. در همین سال اقلام عمده وارداتی ایران از بلاروس عبارتند از: دسته الیاف از رشته‌های سنتتیک، اجزا و قطعات و متفرعات، شاسی موتوردار برای کامیون، دوربین‌های نشانه‌گیری برای نصب اسلحه و همچنین فرآورده‌های زیبایی و آرایشی و فرآورده‌های برای مراقبت از پوست.  

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =